FANDOM

Acheloos
Acheloos
Tytuł
Narzeczony Dejaniry
Wróg Heraklesa
Syn Okeanosa
Informacje
Status: Nieśmiertelny
Wygląd
Płeć: Mężczyzna
Wzrost: Każdy
Rodzina
Rodzina:
  • Okeanos (ojciec)
  • Tethys (matka)
  • Okeanidy (siostry)
  • Rzeki (bracia)
Pozostałe
Przynależność: Pomniejsi Bogowie
Występowanie: Znak Ateny

Acheloos był bogiem i uosobieniem rzeki Aspropotamos (Acheloos). Był mężczyzną z głową byka. Posiadał dwa rogi, które po oderwaniu zamieniły się w kornukopie (róg obfitości).

Acheloos w mitologii

Acheloos był synem Okeanosa i Tetydy. Acheloos jest uważany za jednego z najstarszych wśród 3000 swoich braci- bóstw rzecznych.

Przypisuje mu się liczne miłości. Z Melpomeno spłodził syreny. Miał romanse z muzami. Bóg jest ojcem, wielu źródeł m.in. Pejrene, Kastilli, Dirke, Kallioroe.

Starcie z Heraklesem

Acheloos jako bliski sąsiad Ojneusa, króla Kalidenu, poprosił o rękę Dejaniry. Ta nie chciała mieć tak uciążliwego małżonka, który jako bóg potrafił przebierać różna postacie byka, czy też potwora. Ten dar przerażał jego wybrankę.

Kiedy na dworze Ojneusa zjawił się Herakles i poprosił o jej rękę ta nie wahała się ani chwili. Ojneus wezwał Heraklesa, aby uzasadnił swą prośbę. Ten stwierdził, że Dejanira zostanie synową Zeusa i spadnie na nią chwała wykonanych przez niego dwunastu prac.

Acheloos dażył herosa pogardą, więc stwierdził, że jest znaną osobistością i ojcem wszystkich wód greckich, a nie przybłędą jak Herakles. Według niego Wyrocznia w Dodonie nakazywała wszystkim odwiedzającym składać mu ofiary. Potem dodał, że Herakles nie jest prawdziwym synem Zeusa, gdyż jego matka była cudzołożnicą.

Herakles odparł, że nie pozwoli bezkarnie obrażać matki. Między zalotnikami wywiązała sie walka. Acheloos został powalony na plecy. Wówczas przemienił sie w węża i usiłował uciec. Herosa zaśmiał się, stwierdzając, że węże dusić już będąc malcem. Wówczas bóg zamienił się w byka i zaatakował. Herakles odskoczył w bok, chwycił Boga za rogi i rzucił z taką siłą o ziemię, że oderwał jeden z jego rogów. Wdedy bóg uznał zwycięstwo herosa i poddał się. Odstąpił Heraklesowi prawo do poślubienia Dejaniry.

Najady zamieniły róg Acheloosa w róg obfitości.

Ne

Róg obfitości

Inne mity podają, że Acheloos zażądał zwrotu rogu, a w zamian ofiarował Heraklesowi róg kozy Amaltei, który dostarczał kwiatów i owoców.

Echanidy

Acheloosa uważa się także za twórcę pięciu wysp Echanid, które znajdowały się przy ujściu rzeki do morza.

Kiedy cztery nimfy składały ofiary na brzegach Acheloosu, zapomniały wśród innych bogów wymienić boga rzeki. Rozgniewany bóg spiętrzył wody rzeki i porwał nimfy do morza, gdzie zamieniły się w wyspy.

Piąta wyspa to Perimele. Była młodą dziewczyną, w której bóg zakochał się i uwiódł ją. Rozzłoszczony ojciec Perimele, Hippodamas wrzucił ją do rzeki, gdy wydawała na świat dziecko. Na prośbę Acheloosa dziewczyna została zamieniona przez Posejdona w wyspę.

Acheloos w książkach Ricka Riordana

Znak Ateny

Siedmioro herosów na pokładzie statku Argo II musiało dotać się do Grecjii. Jednakże, aby wpłynąć na Morze Śródziemne musieli wpierw spotkać się z Herkulesem.

Jason Grace i Piper McLean wyruszyli na wyspę Herkulesa, aby poprosić go, ażeby pozwolił wpłynąć im na Morze Śródziemne. Bóg, gdy dowiedział się, że herosów na misję wysłała Hera nie chciał ich puścić, chyba, że oni przyniosą mu róg Acheloosa.

Piper i Jason nie mieli wyjścia i ruszyli w głąb wyspy na poszukiwania Acheloosa

Gdy Piper usłuszała plusk rzeki, odniosła wrażenie, że rzeka śpiewa. Nabrała ochoty, aby zdjąć buty i zamoczyć nogi. Chciała wskoczyć do wody i popływać. Jednakże otrząsnęła się z tego pragnienia i zorientowała, że śpiew tej rzeki działa jak czaromowa.

Piper krzyknęła do rzeki, aby przestała śpiewać i wtedy z wody wynurzył się Acheloos.

Acheloos domyślił się, że herosów przysłał Herkules, aby odebrali mu róg. Opowiedział im całą historię Dejaniry. To jak zabiła mąże, a potem sama się zabiła. I powiedział, że nie odda im swojego rogu.

Acheloos zalał herosów falą wody próbując ich wciągnąć pod wodę i udusić. Jason usiłował powstrzymać go wzywając wiatry, lecz bóg szybko wciągnął go pod wodę. Piper starała się przekonać Acheloosa, aby ich wypuścił. Bóg powiedział, że nie odda swego drugiego rogu Herkulesowi. Piper zapewniała go, że Herkuleas nie dostanie jego rogu.

Acheloos uznał, że Piper chce zostać jego narzeczoną, aby wynagrodzić mu stratę Dejaniry. Piper postanowiła to wykorzystać i poprosiła boga, aby wyciągnął ją z rzeki. Bóg chwycił ją za ręce i wyciągnął z wody. Wtedy Piper skoczyła mu na grzbiet i przyłożyła nóż do gardła, nakazując, aby Acheloos wypuścił Jasona z rzeki. Wtedy Piper ucięła mu róg, zeskoczyła z jego grzbietu i przy pomocy wiatrów wezwanych przez Jasona bezpiecznie dotarła na brzeg.

Gdy Piper bezpiecznie wylądowała na brzegu Jason uderzył w wodę piorunem, a przerażony Acheloos zniknął pod wodą rzucając Piper spojrzenie pod tytułem "jak mogłaś?".

Herosi wrócili go Heraklesa. Ten gdy zobaczył róg Acheloosa powiedział, ze mogą wpłynąć na Morz Śródziemne i zażądał, aby Piper dała mu róg. Jednakże Piper nie oddała mu rogu. Zamiast tego wymierzyła rogiem w boga i zalała go falą jedzenia. Herosi wrócili do reszty przyjaciół i wpłynęli na Morze Śródziemne pozostawiając za plecami wyspę Heraklesa, a na niej dwóch bogów: jednego wściekłego, a drugiego zrozpaczonego.

Wygląd

W mitologii

Acheloos zazwyczaj przedstawiany był jako byk z głową mężczyzny, lub mężczyzna z głową byka.
Jednakże artyści ukazywali Acheloosa czasami jako starca, lub mężczyznę w sile wieku z brodą i rogami. Od pasa w dół miał rybi ogon.
Jednakże Acheloos był bogiem więc mógł się zmienić w dowolne zwierzę, na przykład podczas pojedynku z Heraklesem zamienił się w węża.

W książkach Riordana

(...) byk z ludzką twarzą. Skórę miał niebieską jak ta woda. Kopyta unosiły się tuż nad powierzchnią rzeki. Na bydlęcym karku osadzona była głowa mężczyzny o krótkich, kręconych, czarnych włosach. Miał brodę ufryzowaną w pierścienie na grecką modłę, ciemne, pełne smutku oczy za dwuogniskowymi okularami i nadąsane usta. Z lewej strony głowy wyrastał jeden byczy róg - zakrzywiony, czarno-biały, podobny do tych rogów, z których pili starożytni wojownicy.
Acheloos, detail of roman mosaic from Zeugma

Tak Acheloosa opisała Piper. Mogę dodać, że Acheloos przekrzywiał głowę na lewą stronę, tak jakby ciążył mu ten jeden róg, przez co wyglądał, jakby próbował wytrząsnąć wodę z ucha.

Acheloos wyglądał na wiecznie smutnego, prawdopodobnie dlatego, że nigdy nie pogodził się z utratą Dejaniry i z losem, który ją spotkał.

Ciekawostki

  • Niektóre mity uważają go również za syna Heliosa i Gai bądź za jednego z potomków Posejdona. Podania przekazują wtedy, że pierwotnie rzeka nosiła nazwę Forbas, ale Acheloos przechodząc przez nią został ugodzony strzałą, która go uśmierciła. Wpadł do wody, która od tej pory była nazwana jego imieniem.