FANDOM

Akropolis ateńska - wzgórze w Atenach o wysokości 157 m n.p.m. Najważniejszy ośrodek kultu w starożytnych Atenach, zbudowany na terenie dawnej cytadeli. Świątynie zbudowane na akropolu zostały zniszczone podczas wojen z Persami. Odbudowę wzgórza zainicjował Perykles, który następnie prace przekazał Fidiaszowi. To tutaj przebudziła się Gaja i rozegrała się ostateczna bitwa herosów z gigantami.

AkropolisAthens

Tak mógł wyglądać Akropol w V w.p.n.e.

Historia

Akropolis atenska była juz zamieszkiwana w 3 tys. p.n.e. Pierwsze mury obronne zostały wzniesione zostały X wieku p.n.e. Akropolis przeżywała najważniejsze wydarzenia historyczne Grecji : wojny z Persami (po których była kompletnie zniszczona), wojnę peloponeską czy okres Turkokracji (29-05-1453 => 25-03-1821). Była też pare razy obrabowana przez Anglików czy Turków. Najsłynniejszym z nich był lord Elgin, który wywiózł do Anglii części Akropolu.

Acropolis lego 211l5187 low photography giorgos vitsaropoulos

Akropol w wersji Lego

Budowle i posągi

  • Partenon - świątynia zbudowany na cześć bogini Ateny, patronki Aten. Wewnątrz świątyni stał posąg Ateny Partenos, osobiście wyrzeźbiony przez Fidiasza.
  • Erechtejon - świątynia poświęcona Posejdonowi i Atenie. Został wspomniany w Iliadzie (pieśń II, wersy 546-9). Obok tej budowli można znaleść ślady udrzerzenia trójzębu Posejdona.
  • Świątynia Ateny-Nike
  • Propyleje - brama Akropolu
  • Pinakoteka - skarbiec
  • Posąg Ateny Promachos - posąg ten stał w środku Akropolu. Według źródeł zbudowany był cały z jednej dziesiątej łupów Aten z bitwy pod Maratonem.
  • Brauroneion - jedna z najstarszych świątyn, należąca do Artemidy

Przydatne linki

  1. Muzeum Akropolu (w języku angielskim) - www.theacropolismuseum.gr/en
  2. Muzeum Akropolu (w języku greckim) - http://www.theacropolismuseum.gr/

Więcej z Fandomu

Losowa wiki