FANDOM

Amazonki wkrótce tak urosły w siłę, że podzieliły się na plemiona. Wszędzie wyrastały filie. Starożytni greccy pisarze plączą się, kiedy próbują opisać, gdzie mieszkają Amazonki. ,,Są tam. Nie, tam. SĄ WSZĘDZIE!"

Percy Jackson, Greccy herosi według Percy`ego Jacksona

Amazonki (gr. Ἀμαζόνες Amazónes, łac. Amazones ‘Bezpierśne' gr. ἀμαζών amazṓn ‘ta, która nie ma piersi) - plemię kobiet-wojowniczek. W ich kulturze to kobiety rządziły (mężczyzn uważały za gorszych). Pierwszą Królową Amazonek była Otrera, córka Aresa. Królowa Amazonek nosi pas Królowej Hippolity. W Amazonkach płynie krew grecka i rzymska. Obecną ich Królową jest Hylla Dwie Śmierci (Hylla Ramirez - Arellano).

Mitologia

Tradycje

Amazonkami rządziły jedynie kobiety. Były niezależnym narodem. Wykazywały się walecznością i odwagą. Strzegąc swoich cennych terenów pokonywały o wiele liczniejsze armie mężczyzn, którzy przecież przerastali je siłą i liczebnością. Płeć męską uważały za dużo gorszą. Musiały jednak utrzymać stosunki z cudzoziemcami, by podtrzymać swój naród. Gdy rodziły synów, zazwyczaj ich zabijały bądź też kaleczyły (oślepiały lub okulawiały). Według książki ,,Greccy herosi według Percy`ego Jacksona" silnych chłopców oddawały ojcom, a słabszych lub chorych zostawiały na pustkowiu.. Gdy rodziły córki, od dziecka kształtowały je w sztuce wojennej i uczyły walczyć. Sądzono, że Amazonki usuwały dziewczyną pierś, by nie przeszkadzała im w napinaniu cięciwy łuku, rzucaniu dzidą lub włócznią.

Ares

Tumblr nruf9mLWqW1rfx93bo1 500

Otrera buduje świątynie dla Aresa

Pierwszą królową Amazonek była Otrera, córka Aresa (więc to plemię uwielbiało owego boga) oraz nimfy Harmonii. Pierwsze Amazonki zawsze były półboskimi córkami Aresa. Ares podarował im magiczny pas, który dawał nadludzkie umiejętności w walce i zawsze opiekował się nimi, gdy szły na wojnę. Z wdzięczności lud ten wybudował Aresowi świątynie na pewnej wyspie, której pilnowały święte ptaki tego boga.

Artemida

Amazonki uwielbiały Artemidę, ponieważ była bardzo wojowniczą kobietą. Wybudowały  jej największą świątynie, która znajdowała się w Efezie, w Azji Mniejszej.

Miejsca zamieszkania

Według mitologii zamieszkiwały wybrzeża Morza Czarnego lub Trację. Założyły tam swoje państwo, którego stolicą była Synopa. Niektóre mity głoszą, że zamieszkiwały północne wybrzeże Azji mniejszej, u stóp Kaukazu lub środkową Scytię (na równinach na lewym brzegu Dunaju).

Stroje

Według mitologii Amazonki ubierały się w skóry dzikich zwierząt, świetnie ciskały oszczepem i strzelały z łuku. Miały tarcze w kształcie półksiężyca i hełmy ozdobione piórami.

W książkach Ricka Riordana

Amazon polska

Logo firmy Amazon

Amazonki działały pod przykrywką firmy ,,Amazon" . Ich system  dystrybucji obejmuje cały świat. Sprzedają niemal wszystko: ubrania, biżuterię, książki, a nawet magiczne zwierzęta, np. olbrzymie orły albo pegazy. Wykorzystują mężczyzn do pracy (noszą oni kajdany i pomarańczowe kombinezony więzienne). Gdy ludzie płacą firmie Amazon za dostarczone produkty, nie zdają sobie sprawy, że tak naprawdę finansują Królestwo Amazonek. Kobiety w swoim podziemnym magazynach zbierają pieniądze, aż w końcu staną się bogatsze od jakiegokolwiek państwa na ziemi i wtedy planują wyjść z ukrycia, mając nadzieję, że osłabieni śmiertelnicy będą zależni od nich i wtedy nastąpi rewolucja.

Syn Neptuna

Percy Jackson, Hazel Levesque i Frank Zhang, będąc na swojej misji uwolnienia boga śmierci Tanatosa poszukują w Seattle Amazonek, by poprosić siostrę Reyny o pomoc niezbędną dla Obozu Jupiter. Tam zostają zatrzymani i stają przed obliczem Hylli Ramirez-Arellano, obecnej Królowej Amazonek.  Okazuje się, że przez Wrota Śmierci do świata śmiertelników powróciła pierwsza prawdziwa Królowa Amazonek, Otrera, wspierana przez Gaję. Wyzwała Hyllę na pojedynek na śmierć i życie i jak wygra, zostanie obecną Królową i ruszy na Obóz Jupiter. Hylla jest wściekała na Percy'ego, ponieważ kiedyś zniszczył spa Kirke, które było jej domem. Frank i Percy trafiają do więzienia. Po długiej rozmowie Hazel, Hylla i Kinzie (inna Amazonka) ustaliły, że pozwolą, by Hazel im uciekła, przez co będzie mogła dalej zmierzać na Alaskę, by uwolnić Tanatosa. Hazel więc udaje się pojmać dwie Amazonki (Lulu i Doris), które pilnowały więzienia Percy'ego i Franka i wszyscy uciekają na ukradzionym magicznym koniu - Arionie (Amazonki szukały go przez wiele lat.)

Później Amazonki pod wodzą Hylli (ponieważ udało jej się pokonać Otrerę) przybywają na odsiecz Obozowi Jupiter i ramię w ramię walczą i wygrywają z potworami.

Znak Ateny

Amazonki nie występują w tym tomie, lecz są wspomniane przez Reynę, gdy opowiadała o nich Annabeth.

Krew Olimpu

W tej części Amazonki współpracują z Łowczyniami Artemidy. Mają bazę w Suan Juan (jedną z ważniejszych siedzib) i tak porozumiewają się z Reyną, która ma misję przetransportowania Ateny Partenos do Obozu Herosów, by zapobiec wojnie między greckim a rzymskim obozem. Amazonki i Łowczynie przygotowały zasadzkę na Oriona (który nienawidzi kobiet-wojowniczek), a Reyna miała byś przynętą. Niestety plan zawodzi i Orionowi udaje się dostać do ich siedziby, a tam zabija mnóstwo kobiet. Reynie i Hylli udało się uciec. Pretorka Obozu Jupiter na chwilę zatrzymuje Oriona i razem z trenerem Gleesonem Hedge'm i Nickiem di Angelo uciekają z San Juan.

Greccy herosi według Percy`ego Jacksona

W tej książce były opisane losy Otrery, pierwszej królowej Amazonek - jej drogę do zwycięstwa, od zwykłej gospodyni domowej po królową imperium.

Znane Amazonki

  • Hylla Ramirez - Arellano (Hylla Dwie Śmierci) - Aktualna Królowa Amazonek, córka Bellony.
  • Kinzie - Amazonka, przyjaciółka Hylli, córka nimfy.
  • Otrera - Pierwsza Królowa Amazonek, córka Aresa.
  • Hipolita - Inna Królowa Amazonek, pierwsza właścicielka magicznego pasa. Pierwsza córka Aresa i Otrery.
  • Pentezyleja - Inna królowa Amazonek, druga córka Aresa i Otrery.
  • Lulu - Amazonka, była wierna Otrerze.
  • Doris - Amazonka, była wierna Otrerze.
  • Nieznane z imion Amazonki - było podane, że niektóre z Amazonek to córki Hekate.
  • Menady (zamieniły się w niebezpieczne nimfy pod wpływem wina)

Ciekawostki

  • W mitologii były opisywane jako plemię, naród (kobiety normalnie rodziły swoje dzieci), lecz w książkach Ricka Riordana do Amazonek można się było przyłączyć.
  • W wojnie trojańskiej walczyły po stronie Króla Priama, lecz Achilles zabił ich królową Pentesileję (czego później żałował i wychwalał odwagę i urodę tej dziewczyny).
  • Jednym z dwunastu zadań Heraklesa była kradzież magicznego pasa Królowej Hipolity, należącego do Amazonek.
  • W mitologii jest opisane, że gardzą mężczyznami, lecz według wersji Ricka Riordana Amazonki ich nawet lubią, o ile mężczyźni wiedzą, kto tu rządzi.
  • Pewien heros Bellerofont zabił pierwszą królową Amazonek, Otrerę.
  • W książce "Krew Olimpu" powiedziane jest, że trzymają mężczyzn w obrożach i pomarańczowych kombinezonach.
  • Ich nazwę można tłumaczyć na wiele sposobów. Grecy uważali, że pochodzi od słowa ",amazo", czyli "bez piersi". Herodot nadał temu plemieniu inną nazwę "androktones" - ,,zabójczynie mężczyzn". Homer nazywał je ,"antianeirai", co można przetłumaczyć jako "te, które walczą z mężczyznami". Możliwe, że nazwa pochodzi także od słowa "ha-mazon", czyli "wojownik" (Percy Jackson oraz Annabeth Chase wolą tę wersję).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki