FANDOM

Apollo   Apollo/Galeria   Apollo/Cytaty    
Apollo
Apollo LQ.png
Tytuł
Bóg łucznictwa i leczenia
Bóg muzyki i poezji
Bóg przepowiedni i Słońca
Informacje
Wiek: ok. 4612 lat
Status: Nieśmiertelny
Pseudonim(y):

Lester Papadopoulos (jako śmiertelnik) Fred

Wygląd
Płeć: Mężczyzna
Kolor oczu: Niebieskie
Kolor włosów: Blond
Wzrost: Każdy
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Bogowie

Śmiertelnicy (obecnie)

Broń: Złoty łuk
Dom: Olimp

Domek 7

Grecka/Rzymska forma: Apollo (Rzymski)
Występowanie:
Aktor: Dimitri Lekkos
W śniegu się trawa zieleni
Artemis woła o pomoc
Ależ ze mnie ciacho

–Haiku Apolla, Klątwa Tytana

Apollo2.jpg

Apollo zabija Pytona i przejmuje Wyrocznię Delficką

Myth grace apollo by zeldacw-d6x99qe.jpg

Apollo - grecki bóg słońca, światła, leczenia, prawdy, muzyki, poezji, łucznictwa i proroctwa. Jest bratem bliźniakiem Artemidy. "Pracę" boga słońca otrzymał, gdy Rzymianie powierzyli mu obowiązki Heliosa (Rzymianie nie chcieli budować świątyń dla Heliosa.) W XXI wieku słynie jako autor kiepskich haiku. Jeździ po niebie swoim słonecznym rydwanem, który w dzisiejszych czasach najczęściej ma postać czerwonego sportowego auta. W filmie "Złodziej Pioruna" został zagramy przez Dimitriego Lekkos.

W mitologii

Apollo jest synem Zeusa i Latony. Kiedy Latona była w ciąży, Hera, rozwścieczona z powodu kolejnej zdrady Zeusa, poskarżyła się Gai, a ta przysięgła, że nie pozwoli kochance Zeusa na poród w granicach jej królestwa, czyli w żadnym zakątku ziemi. Brzemienna tytanida na próżno szukała miejsca, gdzie mogłaby odpocząć i urodzić. Ponadto musiała uciekać przed wielkim wężem Pytonem, synem Gai, nasłanym na nią przez Herę. Latonie pomógł Posejdon, bóg morza, nad jego królestwem Gaja nie miała władzy. Ofiarował tytanidzie gościnę na wyspie Delos, a kiedy bliźnięta urodziły się, zostały nakarmione nektarem i ambrozją. Apollo poprosił Hefajstosa o złoty łuk i strzały, a następnie zabił Pytona i został panem wyroczni delfickiej.

Kiedy Niobe szczyciła się licznym potomstwem i twierdziła, że jest lepsza od Latony Apollo razem z jego siostrą Artemidą przestrzelili jej dzieci. Artemida - siedem córek, Apollo - siedmiu synów.

Podczas wojny trojańskiej Apollo stanął po stronie Trojan.
Gdy wódz Greków Agamemnon uprowadził Bryzeidę, córkę jego kapłana Chryzesa, zesłał na Greków straszliwą zarazę, która powodowała śmierć wielu wojowników, dopóki Agamemnon nie oddał  dziewczyny ojcu.
Pomógł  Afrodycie uratować jej syna Eneasza przed śmiercią.
Pokierował też lotem strzały wypuszczonej z łuku Parysa, która zabiła Achillesa. Podobno zemścił się w ten sposób za śmierć swojego syna Troilosa.

Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy

Klątwa Tytana

Apollo pojawia się w swoim pojeździe - słońcu, pod postacią czerwonego sportowego auta -  gdy Artemida prosi go, by zawiózł Łowczynie oraz herosów do Obozu. Ona w tym czasie udaje się na polowanie. Bóg Słońca zgadza się, zmienia swój sportowy wóz w busa. Daje Thalii kluczyki i mówi, żeby to ona prowadziła, mimo że Thalia nie chce tego robić. Jest przerażona podczas jazdy, ponieważ ma lęk wysokości.

Gdy Artemida zostaje porwana, Percy, Thalia, Zoe, Bianca i Grover wyruszają ratować ją i Annabeth. Apollo martwi się o swoją siostrę, a kiedy próbuje wykorzystać swój nadprzyrodzony wzrok, by znaleźć ją, odkrywa, że została dla niego ukryta. Bóg słońca łamie dawne prawa i pomaga herosom, wysyłając dla nich pociąg oraz mówiąc Percy'emu, aby szukał Nereusa, Starca Morskiego.

Później, na Olimpie, Apollo głosuje, aby nie unicestwiać Percy'ego i pokazuje mu kciuk uniesiony w górę, ale na uszach ma słuchawki, więc nie wiadomo czy słyszał cokolwiek.

Ostatni Olimpijczyk

Apollo razem z resztą Olimpijczyków walczy z Tyfonem w swoim złotym rydwanie. Leczy Annabeth i Chejrona oraz przewodniczy zmianie Rachel w wyrocznię. Kiedy Annabeth zostaje architektem Olimpu, zgadza się z Afrodytą i Aresem, aby na Olimpie było wiele posągów różnych bogów.

Olimpijscy Herosi

Syn Neptuna

Frank Zhang zanim dowiedział się, że jest synem Marsa, chciał być dzieckiem Apolla, ze względu na jego niesamowite umiejętności w łucznictwie. Uważał, że nie pasuje nigdzie indziej. Wiedział, że nie jest dobry w poezji, proroctwach czy uzdrawianiu, ale myślał, że w łucznictwie będzie wystarczająco dobry. Apollo żałował, że jednak nie jest jego synem.

Krew Olimpu

Kiedy załoga Argo II przybywa do Delos, zastają Apolla i Artemidę w teatrze. Apollo gra smutno na swoim ukulele. Po rozmowie z Leo i targowaniu się daje mu adres Asklepiosa i przekleństwo delijskie. Ponownie pojawia się podczas pokonywania gigantów, gdzie jego ojciec - Zeus - odsyła go w towarzystwie Fat na Olimp, gdzie ma się odbyć "proces" przeciwko niemu, gdyż Zeus uznał, że za wcześnie ujawnił przepowiednie siedmiorga i pobłogosławił Oktawiana.

Osobowość

Apollo ma obsesję na punkcie haiku, odkąd odwiedził Japonię oraz do przesady interesuje się innymi rodzajami wierszy, w zależności od miejsca, które odwiedza. Chociaż sam uważa się za wielkiego poetę, w rzeczywistości jego haiku są okropne. Kocha swoją "małą" siostrę Artemidę, choć często się sprzeczają. Jest bardziej wyluzowany i zawsze podrywa Łowczynie Artemidy. Pokazał również, że ma dobre stosunki ze swoimi półboskimi krewnymi, takimi jak Percy, gdy nielegalnie pomagał mu w jego misji i oferował naukę łucznictwa.
ApolloGG.jpg.jpg

Apollo w "Greckich bogach według Percy'ego Jacksona"

Apollo jest opisany jako arogancki, egocentryczny, wyluzowany i zarozumiały lekkoduch. Wydaje się pomocnym, dobrym i wesołym bogiem. Jednak istnieje także ciemna strona Apollina, a on pokazał, że jest zdolny do okrucieństwa, gdy nałożył straszliwą klątwę na swojego syna Halcyona Greena, tylko dlatego, że ten próbował ostrzec dziewczynkę przed jej losem.
Incognito xd.jpg

Wygląd

Apollo:

-Ależ on jest boski...
-Jest bogiem.
-Nie to miałam na myśli.

–Rozmowa Thalii i Percy'ego o Apollinie, Klątwa Tytana

Apollo zazwyczaj wygląda jak przystojny nastolatek, ma szesnaście lat, jasne włosy i oślepiający, zarozumiały uśmiech. Kiedy Percy spotyka go pierwszy raz, ubrany jest w biały bezrękawnik, dżinsy i mokasyny. Percy stwierdził, że Apollo wygląda jak Luke bez blizny i z oślepiającym uśmiechem.
Jednak jako bóg, Apollo może zmieniać swój wygląd, co widzimy, gdy zmienia się w Freda, bezdomnego.

Lester:

Obejrzałem swoje nowe ciało. Byłem białym nastolatkiem ubranym w tenisówki, niebieskie dżinsy i zieloną koszulkę.

–Lester o sobie, Ukryta Wyrocznia

Lester ma ciemne półdługie kręcone włos i niebieskie oczy. Na jego twarzy ugościł trądzik. Wraz ze zamianą w człowieka niknęła dobra forma i pojawiła się oponka.

Apollo1.jpg

Umiejętności

Apollo jest najpotężniejszym synem Zeusa, ponieważ Zeus zaufał mu, dając więcej mocy niż innym dzieciom. Dlatego od Apollina potężniejsi są tylko starsi olimpijczycy i Wielka Trójka.

  • Łucznictwo: Apollo jest mistrzem w łucznictwie, jak również innych czynnościach, które wymagają celowania i strzelania, np. koszykówka.
  • Umiejętności muzyczne: Jako bóg muzyki, Apollo jest ekspertem muzyki oraz może grać na każdym instrumencie.
  • Światło: Jako bóg światła, Apollo ma nad nim pełną kontrolę.
  • Uzdrowicielstwo: Jako bóg medycyny, Apollo może modyfikować i manipulować anatomią danej osoby. Może od razu wyleczyć prawie wszystkie rany oraz poprawić zmysły i funkcje biologiczne.
  • Przepowiednie: Apollo jest w stanie zobaczyć przyszłe zdarzenia. Jednakże nie jest w stanie wyjawić ich żadnej osobie, ponieważ informacje staną się wtedy bezużyteczne.
  • Zarazy: Apollo może zsyłać na świat choroby, tak jak w trakcie wojny trojańskiej.

Dzieci i potomkowie Apolla (w XXI wieku)

Apollo-bóg piękna.jpg

Ciekawostki

  • Apollo jest bogiem prawdy i nigdy nie kłamie. Oznacza to, że jest do bólu szczery zawsze i wszędzie.
  • W Ostatnim Olimpijczyku Apollo ma na sobie złotą zbroję, od której bije taki blask, że trzeba zmrużyć oczy.
  • Tak jak ojciec (Zeus) miał mnóstwo kochanek, przez co domek Apollina jest jednym z najliczniejszych w Obozie Herosów.
  • W mitologii greckiej Apollo był młodszym bratem Artemidy, natomiast w Klątwie Tytana chwali się, że to on jest starszy i nazywa Artemidę swoją małą siostrzyczką.
  • Artemida nazywa go ognistą kulą gazu, dlatego tak zaczęto mówić o słońcu.
  • W Domu Hadesa wspomniano, że rywalizował z Zefirem o względy Hiacynta, który wybrał Apolla.
  • Mimo że jest bogiem poezji, Percy twierdzi, że układa beznadziejne haiku.
  • Zeus obarcza go winą za II Wojnę Gigantów.
  • Co najmniej dwa razy na prośbę swoich dzieci przeklął domek Aresa, przez co jego mieszkańcy przez tydzień rymowali.
  • Powstała nowa seria Boskie Próby Apolla mająca skupić się na karze boga po zakończeniu "Krwi Olimpu" czyli jego uczłowieczeniu.
  • Swój olśniewający uśmiech ma po dziadku, Kojosie.
  • W Ukrytej Wyroczni wspomina, że jako bóg miał cztery tysiące sześćset dwanaście lat.
  • W Ukrytej Wyroczni jako nastolatek nazywa się Lester Papadopoulos.
  • Jego szczęśliwa liczba to 7.
  • W Ukrytej Wyroczni złamał przysięgę na Styks.
  • Przeklął swojego syna, Halcyona. Gdyż, uratował on małą dziewczynkę.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki