FANDOM

Ares   Ares/Galeria   Ares/Cytaty    
Ares
ARES
Tytuł
Bóg krwawej wojny i okrucieństwa
Patron wojowników i szpiegów
Informacje
Status: Nieśmiertelny
Wygląd
Płeć: Mężczyzna
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Bogowie
Broń: tarcza, miecz
Grecka/Rzymska forma: Mars
Występowanie:
Aktor: Ray Winstone
To by oznaczało, że będę mógł rozgniatać go na miazgę, ile razy zechcę, a on będzie wciąż wracał po więcej. Podoba mi się.

–Ares o Percy'm, Ostatni Olimpijczyk

Ares - grecki bóg wojny, okrucieństwa, wojowników, bezwzględnych dowódców, broni, szpiegów i katów. Jego rzymskim odpowiednikiem jest Mars.

Historia

Ares był synem Zeusa i Hery. Jako dziecko nie przejawiał zbyt wielu umiejętności, więc rodzice wysłali go na nauki do pewnego tytana, który też nic nie umiał - poza walką. Dlatego też szkolił młodego boga tylko w tej dziedzinie, przez co Ares dorastał w przekonaniu, że najlepszą i najważniejszą rzeczą jest wojna. Po jakimś czasie Hefajstos wykuł dla niego miecze, tarcze i włócznie. Bóg zszedł na ziemię. To on nauczył ludzi nienawiści, okrucieństwa, ale też bezinteresownego bohaterstwa. W ogóle to on ich nauczył walczyć zamiast rzucania kamieniami czy pobicia kijem.

Ares był kochankiem Afrodyty, mimo że ta miała męża - Hefajstosa, Bóg kowali bardzo lubił zastawiać na tą parę rozmaite pułapki - raz schwytał ich w złotą sieć i wystawił na Olimpie, aby wszyscy z nich drwili. Afrodyta i Ares mieli dzieci: Erosa, Harmonię (które wdały się w matkę) oraz Fobosa (Strach) i Dejmosa (Bojaźń/Trwoga) (ci synowie zdecydowanie byli podobni do ojca).

Ares by peterprime-d5rvzcq.png
Orszak Aresa składał się z jego synów, według niektórych źródeł też z jego córki Enyo (od której podobno pochodzi rzymska Bellona), Kerów - demonów krwi i jego rumaków o imionach: Mord, Niezgoda, Strach i Bojaźń.

W starożytnej Grecji bano się tego boga, raczej nie wypowiadano jego imienia. Nie stawiano mu świątyń, tylko kapliczki i to poza murami miasta - żadne wojsko podczas oblężenia lub bitwy nie odważyłoby się zniszczyć tych kapliczek. Miastami poświęconymi Aresowi były Sparta, Eleja i Tracja. Od jego imienia pochodzi nazwa ateńskiego Areoopagu, czyli Wzgórza Aresa. To tam znajdowała się siedziba sądu w sprawach zabójstw.

Ares w książkach Riordana

Właściciel maszyny wyglądał tak, że Rambo na jego widok uciekłby z płaczem do mamusi. Miał na sobie czerwoną, obcisłą koszulkę, czarne dżinsy z myśliwskim nożem u pasa oraz czarny, skórzany płaszcz. Nosił poza tym okulary przeciwsłoneczne w czerwonych oprawkach, a jego twarz była najokrutniejszym, najdzikszym obliczem, jakie w życiu widziałem. (...) Czarne włosy obcięte na rekruta, a na policzkach blizny po niezliczonych bójkach.

–Opis Aresa, Złodziej Pioruna

Aresa poznajemy już w pierwszej książce o przygodach herosów. Jest on bardzo nieprzyjemny, okrutny, straszny, ale niezbyt inteligentny. W jego towarzystwie Percy czuje gniew, gorycz i urazę. Bóg nie znosi syna Posejdona i jest za tym, aby go zabić, dlatego, że pokonał go w pojedynku.

Ares nie pojawia się zbyt często w serii o Percy'm Jacksonie. W Olimpijskich Herosach jego rzymski odpowiednik Mars okazuje się ojcem Franka.

Ciekawostki

  • W Grecji Ares był złym i okrutnym bogiem, natomiast w Rzymie Mars był bardzo czczony, uważano go za patrona wojowników i liczono na jego wsparcie podczas wojny.
  • W Domu Hadesa, w głowie Franka kłócą się dwa głosy - Aresa i Marsa. Obaj mówią, że Frank musi koniecznie kogoś zabić.
  • W Archiwum Herosów Ares pożyczył Clarisse swój rydwan, ale Fobos i Dejmos ukradli go półbogini. Percy pomógł jej go odzyskać.
  • W Złodzieju Pioruna Ares znalazł piorun piorunów i jego złodzieja, jednak Luke omamił go perspektywą wojny.
    Ares by aireenscolor-d6id27j
  • W jego świętym gaju w Kolchidzie znajdowało się Złote Runo, po które wyruszyli Argonauci na czele z Jazonem.
  • Damasen był gigantem, który miał pokonać Aresa.
  • Podczas jednej z wojen dwaj zbóje zamknęli go w spiżowej kadzi, przez co, jak twierdzi Percy w Greckich bogach według Percy`ego Jacksona nabawił się dość dużej fobii na punkcie dzbanków.
  • W "Greckich bogach według Percy`ego Jacksona" miał bokserki w panterkę.
Bogowie i Boginie
Główni bogowie greccy
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi bogowie greccy
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy