FANDOM

Artemida   Artemida/Galeria   Artemida/Cytaty    
Artemida
Artemida8
Tytuł
Bogini światła księżycowego
Bogini lasów, gór, roślinności
Opiekunka zwierząt i łowów
Informacje
Status: Nieśmiertelna
Wygląd
Płeć: Kobieta
Kolor oczu: Srebrne
Kolor włosów: Kasztanowe
Wzrost: Każdy
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Bogowie
Broń:
  • Srebrny Łuk
  • Noże
Dom: Olimp, Lasy
Grecka/Rzymska forma: Diana
Występowanie:
Aktor: Ona Grauer
To ja jestem łowczynią. Ja zawsze jestem łowczynią. A ty jesteś ofiarą. Żaden mężczyzna, który widział mnie nago, nie ma prawa żyć.

–Artemida do Akteona, Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona

ArtemisGG.jpg

Oficjalny obrazek Artemidy w "Greckich bogach według Percy'ego Jacksona"

Artemida - grecka bogini światła księżycowego, łowów, lasów, zwierząt, gór, roślinności i płodności, Wielka Łowczyni. Córka Zeusa i Leto (Latony). Bliźniacza siostra Apolla. W Obozie Herosów jej domek stoi pusty. W książce "Klątwa Tytana" zostaje porwana. Jej świętymi zwierzętami są jeleń i wąż. Jej rzymską odpowiedniczką jest Diana.

Historia

Artemida była córką Zeusa i Latony (tytanidy, córki Kojosa i Fojbe). Bogini urodziła się na wyspie Delos, ponieważ tylko tutaj Latona znalazła bezpieczne miejsce na poród. Hera rzuciła na nią klątwę, aby nigdzie nie mogła spokojnie urodzić i nasłała na biedną tytanidę węża Pytona. Zrobiła to oczywiście z powodu swojej zazdrości o męża.

Mimo wielu przeszkód Artemida i jej brat Apollo przyszli na świat. Byli bliźniętami, ale różnili się bardzo od siebie. Tego pierwszego uważano za boga słońca, przepowiedni i sztuki, a Artemidę za boginię księżyca i łowów. Artemida miała upodobanie do łowów i strzelania z łuków, wraz z orszakiem nimf urządzała polowania w lasach.

Artemida

Razem z bratem Apollinem wystrzelała z łuku dzieci Niobe w obronie honoru matki. Niobe przechwalała się, że jest lepsza od Leto, która urodziła tylko dwoje dzieci. Chełpiła się tym, że ona ma siedmiu synów i siedem córek. Bliźniacy postanowili pomścić matkę. Apollo zabił po kolei siedmiu synów Niobe. Niobe wciąż jednak krzyczała, że ma jeszcze siedem córek i jest lepsza od Leto. Wtedy Artemida napięła swój łuk i zaczęła wybijać dziewczynki. Choć Niobe błagała, by oszczędzono jej najmłodszą córkę, Artemida przeszyła dziewczynkę w ramionach Niobe. Zrozpaczona matka skamieniała.

Kult Artemidy

W kulcie ku czci Artemidy najistotniejszą rzeczą było okrucieństwo. Palono i kaleczono dla niej zwierzęta bądź też składano ofiary z żywych ludzi. Dowodem tego jest na przykład to, że co roku w Sparcie biło się chłopców po twarzy, by ich krew tryskała na ołtarz Artemidy. Czczono ją też w Arkadii.

Akteon

Pewnego razu Artemida po powrocie z pomyślnych łowów postanowiła wykąpać się ze swoimi łowczyniami w jeziorze. Przechodząc tamtędy zobaczył ją myśliwy Akteon (wychowanek Chejrona) i zaczął się jej przyglądać. Artemida go dostrzegła i była mocno zdziwiona, jednak za karę zmieniła go w jelenia (nie mogła znieść myśli, że jakiś mężczyzna ujrzał ją nagą). By Akteon jeszcze bardziej poczuł jej złość, na jego psy zesłała wściekliznę i nie rozpoznały one swego pana i rozszarpały go na strzępy (potem jednak zaczęły go szukać).

Artemida w książkach Riordana

Bogini pojawia się w książce "Klątwa Tytana". Przybywa wraz ze swoimi Łowczyniami, aby pomóc Percy'emu, Annabeth, Groverowi, Thalii oraz rodzeństwu di Angelo. Niestety, podczas walki z mantikorą, Annabeth spada z urwiska. Percy tak opisał boginię:

(...) była ode mnie nieco młodsza, mogła mieć dwanaście albo trzynaście lat. Miała rude włosy spięte w koński ogon i dziwaczne oczy: srebrno-złote jak księżyc.

Percy o Artemidzie, Klątwa Tytana

Niemal od razu Artemida proponuje Biance di Angelo przyłączenie się do Łowczyń. Dziewczyna zgadza się, chociaż Percy uważa, że to zły pomysł.

W książce Łowczynie Artemidy nie znoszą mężczyzn i chłopaków, traktują ich z pogardą i dystansem. Doskonale strzelają z łuku i są nieśmiertelne, chyba że polegną w bitwie.

W "Klątwie Tytana" jest przedstawione spotkanie Artemis i Apolla. Ten drugi traktuję siostrę z lekkim pobłażaniem, ale widać, że ją kocha. Artemidę bardzo irytuje to, że bóg podrywa jej Łowczynie, żartuje sobie z nich, wygłasza beznadziejne haiku. Najbardziej denerwuje się, gdy Apollo nazywa ją "swoją małą siostrzyczką" lub "siostruś".

Artemida wyrusza na polowanie - chce wytropić tajemniczego potwora sama, więc Łowczynie muszą zostać w Obozie Herosów. Bogini jednak zostaje porwana i musi podtrzymywać nieboskłon (uwalnia spod ciężaru nieba Annabeth). Herosi i Łowczynie wyruszają na misję, aby ją uwolnić.

Artemida tak naprawdę pojawia się tylko w "Klątwie Tytana" i "Ostatnim Olimpijczyku". W trzecim tomie jest o niej bardzo wiele, podczas gdy w piątym zdecydowanie mniej. W "Olimpijskich Herosach" pojawia się w "Krwi Olimpu" gdzie przebywa na Delos i pomaga Frankowi, Hazel i Leo.

Jest opisana jako osoba bardzo odważna.

Najpopularniejsze Łowczynie Artemidy

Ciekawostki

Bogowie
Główni bogowie greccy
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi bogowie greccy
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy
JupiterNeptunPlutonJunonaMarsBellonaCeresMinerwaWenusWulkanBachus
DianaFawoniuszFortunaHerkulesJanusKupidynMerkuryOrkusTerminus

Więcej z Fandomu

Losowa wiki