FANDOM

Atalanta
ATALANTA
Tytuł
Żona Hippomenesa
Księżniczka Arkadii
Uczestniczka Łowów Kalidońskich
Wygląd
Płeć: Kobieta
Kolor włosów: Jasne
Rodzina
Rodzina:
  • Iasos (ojciec)
  • Hippomenes (mąż)
Pozostałe
Przynależność: Człowiek

Lew

Grecka/Rzymska forma: Greczynka
Występowanie:

Biegała szybciej, niż leci strzała ze scytyjskiego łuku [...]. Poruszała się z większym wdziękiem od lamparta. No i to, jak manewrowała sztyletami, zabijając zalotników...

–Hippomenes o Atalancie, Greccy herosi według Percy`ego Jacksona

Atalanta - w mitologii greckiej piękna córka Iasosa, króla Arkadii i Klymene. Została porzucona przez ojca, ponieważ ten pragnął mieć syna. Odnalazła ją niedźwiedzica, która się nią zaopiekowała. Po latach Atalanta wzięła udział w łowach kalidońskich, gdzie zdobyła głowę Dzika Kalidońskiego.

Historia

Jej ojciec Iasos [...] był królem Arkadii. Podobnie jak wielu greckich królów był opętany ideą posiadania syna, który odziedziczyłby nazwisko. [...] Kiedy jego pierwsze dziecko okazało się dziewczynką, był tak zły, że postąpił odwrotnie niż Amazonki. Zabrał noworodka do lasu i położył na kamieniu, wystawiając go na pewną śmierć.

Greccy herosi według Percy`ego Jacksona

Jej ojciec, Iasos, porzucił ją, gdyż nie urodziła się chłopcem - jak opisano powyżej. Znalazła ją niedźwiedzica, będąca osieroconą matką: jej własne szczenięta zostały zabite przez myśliwych. Zwierzę postanowiło więc wychować ją jak własne dziecko. Atalanta dorastała więc w przekonaniu, że jest niedźwiedziem. Jej życie było piękne, aż do czasu, gdy w okolicy pojawili się myśliwi. Gdy Mama Niedźwiedzica poszła szukać pożywienia, zakradli się do gawry, licząc, że znajdą niedźwiedziątka. Widząc dziewczynkę, postanowili zabrać ją ze sobą i - w ich mniemaniu - tym sposobem uratować.

Od tej pory jej wychowywaniem zajęli się mieszkańcy wioski. Odzwyczajali ją od niedźwiedzich zachowań. Atalanta zaadoptowała się, choć już zawsze pozostała trochę dzika. Jej ulubioną boginią została Artemida. W wieku szesnastu lat, gdy pojawiły się spekulacje dotyczące jej szans na małżeństwo, odeszła z miasta i ponownie zamieszkała w dziczy.

Łowy kalidońskie

2016-03-23-15-30-06-1596589280
Atalanta-łowy

Pewnego dnia dwóch centaurów - Rojkos i Hylajos - upiło się i postanowiło porwać Atalantę i pojąć ją za żonę. Obydwu ich zabiła. Najchętniej spędziłaby resztę życia w lesie, ale zaczynała robić się sławna. Pewnego razu odwiedził ją mężczyzna o imieniu Meleager, który prosił ją o pomoc w walce z Dzikiem Kalidońskim. Dziewczyna zgodziła się. Po jakimś czasie polubiła współtowarzysza wyprawy. Pozostali uczestnicy polowania nie darzyli jej jednak ciepłymi uczuciami, uznając, iż kobieta nie może równać się z mężczyznami. Skóra dzika miała zostać przyznana osobie, która jako pierwsza zrani dzika. Udało się do Atalancie, mimo tego jedynie Meleager zgadzał się z przyznaniem jej skóry, którą zresztą jej wręczył. Pozostali, w tym jego bracia, nie byli zadowoleni z tej decyzji. Obiecali, że jeszcze tego pożałuje. Na uczcie, która później rozegrała się w pałacu, krewni Meleagera upili się. Zepchnęli Atalantę z krzesła i zabrali jej skórę dzika. W końcu awantura zamieniła się w bójkę, w której zakochany w dziewczynie mężczyzna zabił swoich braci. Niedługo później sam zginął.

Małżeństwo

Dzięki polowaniu stała się jeszcze sławniejsze. Wkrótce jej ojciec uznał, że czas sprowadzić ją do domu. Natomiast Atalanta otrzymała przepowiednię, głoszącą, że nie uniknie małżeństwa, które okaże się jej zgubą. Udała się więc do Iasosa, z informacją, że sama podyktuje warunki. Wkrótce okazało się, że jej mężem zostać miał mężczyzna, który zdoła ją prześcignąć. Aby ułatwić im zadanie, startowała dwadzieścia kroków przed linią startu. Jednak każdego mężczyznę, które dogoniła, zabijała. W ten sposób poległ prawie każdy zalotnik. W końcu Hippomenes, szalenie w niej zakochany, postanowił spróbować swoich sił. Udał się do świątyni Afrodyty, która podarowała mu trzy złote jabłka, które miał rzucać za siebie wtedy, kiedy Atalanta go doganiała. Tak też zrobił. Dziewczyna, choć sama nie wiedziała, dlaczego, podnosiła każde z jabłek. W ten sposób mężczyzna wygrał wyścig.

Jednak według przepowiedni ich małżeństwo nie miało być udane. Hippomenes zapomniał złożyć Afrodycie ofiary, przez co bogini ukarała go i jego małżonkę. Gdy byli w świątyni Zeusa, podsycała ich uczucia. Widząc, jak okazywali sobie miłość w jego świątyni, Zeus zamienił ich w parę lwów. Ponieważ mieli doświadczenie łowieckie, nie dali się jednak upolować. Według innych wersji mitu bogini Kybele zaprzęgła ich do swojego rydwanu.

Charakter

Następnie umoczyła grot w krwi centaura i napisała na ich martwych torsach: NIE ZNACZY NIE.

–Spotkanie z Rojkosem i Hylajosem, Greccy herosi według Percy`ego Jacksona

Atalanta cechowała się bezwzględnością i stanowczością. Miała w sobie trochę dzikości, czemu trudno się dziwić po wychowaniu przez niedźwiedzicę. Była samotniczką - wolała spędzić całe życie w lesie. Lepiej było nie wchodzić jej w paradę.

Wygląd

Była wyższa niż pozostałe kobiety. Miała długie jasne włosy, co było rzadkością w Grecji, oraz miedzianą skórę. Przed jej groźnym wzrokiem pierzchli nawet najtwardsi wojownicy. Wolała nosić skóry, niż sukienki. Uważano ją za jednocześnie piękną i przerażającą.

Zdolności

Atalanta strzeliła. Jej strzała trafiła potwora w grzbiet z taką siłą, że przebiła kręgosłup. Tylne łapy dzika załamały się pod nim, sparaliżowane.

–Łowy kalidońskie, Greccy herosi według Percy`ego Jacksona

Była jedną z najszybszych śmiertelniczek w dziejach Grecji - potrafiła prześcigać konie. Poruszała się z ogromnym wdziękiem. Świetnie władała zarówno sztyletami, jak i łukiem. Potrafiła strzelać z zabójczą celnością. Była silniejsza od większości herosów płci męskiej.

Ciekawostki

  • Jej imię oznacza po grecku Równa wagą.
  • Zeus przemienił Atalantę i jej męża w lwy, gdyż w dawnych czasach uważano, iż zwierzęta te nie rozmnażają się między sobą, lecz łączą się z lampartami. W ten sposób chciał uniemożliwić im posiadanie wspólnego potomstwa.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki