FANDOM

Atena Partenos   Atena Partenos/Galeria    

Atena Partenos ( starogrecki : Ἀθηνᾶ Παρθένος ; dosłownie „ATHENA Dziewica”) - ponad 12 metrowy posąg greckiej bogini, Ateny, wybudowany z kości słoniowej i złota przez Fidiasza, umieszczony w Partenonie w Atenach. Została uznana za najwyżej cenioną rzeźbę Aten.

Opis

Atena Partenos

Atena Partenos

Starożytny historyk Pauzaniasz dał opis posągu:

"(...) Posąg Ateny jest utworzony z kości słoniowej i złota. Na środku hełmu jest prawdopodobnie Sfinks (...), a po obu stronach kasku są gryfy. (...) Statua Athena jest wyprostowana, ma tunikę sięgającą do stóp, a na jej piersi głowę Meduzy w kolorze kości słoniowej. Trzyma w ręce posąg bogini zwycięstwa, Nike, której wielkość wynosi ok. Cztery łokcie, a w drugiej ręce włócznię; u jej stóp leży wąż. Ten wąż to Erichthonius."

Rzeźba ma głowę lekko pochyloną do przodu, jedną rękę ma opartą na tarczy, a w drugiej trzyma posąg Nike, jej lewe kolano jest zgięte, odciąża tym sposobem prawą stronę posągu. Dokładne położenie włóczni Ateny jest często pomijane, może być to zarówno trzymane pod jej ramieniem lub przez jednego z węży na Egidzie. Posąg jest zamontowany na drewnianym rdzeniu pokrytym brązem, złotem i kością słoniową.

Udział w Książce

AtenaPartenos
Główny obiekt poszukiwania dzieci Ateny. W jej pobliżu herosi wyczuwają silną magię. Przez wieki była chroniona przez straszliwą kobietę pająk, Arachne, matkę wszystkich pająków. W końcu odnalazła ją Annabeth Chase. Reyna, Nico i trener Hedge bezpiecznie przetransportowali ją do Obozu Herosów podróżą cieniem, dzięki czemu nie doszło do wojny między dwoma półboskimi obozami. Obecnie figura stoi na Wzgórzu Herosów, kilka metrów od sosny Thalii (prawdopodobnie swoją magią umacnia barierę chroniącą Obóz Herosów).

Repliki

  • Atena Varvakeion w Narodowym Muzeum Archeologicznym w Atenach
  • Atena Lenormant również w Narodowym Muzeum Archeologicznym w Atenach
  • Kopia poasągu znajduje się również w Luwrze, Museo Nazionale Romano w Rzymie,  Muzeum Narodowym w Serbii w Belgradzie oraz w British Museum.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki