FANDOM

Atlantyda po zatopieniu

Atlantyda- mityczna kraina, która miała być miejscem istnienia rozwiniętej cywilizacji i zniszczonej przez serię trzęsień ziemi i zatopionej przez wody morskie.

Historia

Atlantyda po raz pierwszy została opisana przez Platona, który powoływał się na ustną tradycję z rodu Solona, a ten z kolei na opowieści usłyszane od egipskich kapłanów. Wyspa miała być położona za Słupami Heraklesa (Gibraltarem) i władało również, jak pisał Platon, okolicznymi krainami i dążyło do dalszych podbojów, ale zostało powstrzymane przez walecznych przodków Ateńczyków. Nadszedł jednak jego niespodziewany kres: przyszły straszne trzęsienia ziemi i potopy, a wyspa Atlantyda zanurzyła się pod powierzchnię morza i zniknęła. Miało się to zdarzyć w IX tysiącleciu p.n.e.

Podczas podziału świata między bogów, Atlantyda przypadła Posejdonowi. Pragnąc uczynić Atlantydę bezpieczną, otoczył ją koncentrycznymi wałami obronnymi i fosami. Atlantydzi (potomkowie Posejdona i kobiety o imieniu Klejto) w oparciu o te fortyfikacje, zbudowali wspaniałe miasto. Na wzgórzu postawili królewski pałac ze świątynią Posejdona w środku. Była ona otoczona złotymi murami i wyłożona srebrem. W jej wnętrzu znajdował się złoty posąg boga powożącego rydwanem ciągniętym przez sześć skrzydlatych koni. W mieście znajdowały się liczne świątynie, tereny wypoczynkowe oraz tor wyścigów konnych. Zimne i gorące źródła zasilały zbiorniki wody pitnej i łaźnie. W porcie stały rzędy doskonale wyposażonych, gotowych do rejsu trirem.

Karte der Lokalisierungshypothesen zu Atlantis

Przypuszczalne położenie Atlantydy

Gdzie indziej Platon opisuje ukształtowanie terenu, architekturę, ustrój polityczny i bogactwa Atlantydy. Miała to być ziemia obfitująca w drewno, metale szlachetne i diamenty, które występowały tak powszechnie jak drzewa owocowe, warzywa i zioła. Wysokie góry chroniły mieszkańców przed mroźnymi północnymi wiatrami. Na łąkach, wśród strumieni i jezior, pasły się ogromne stada oswojonych i dzikich zwierząt. Wyspa była podzielona na dziesięć prowincji. Każdą z nich rządził w harmonii i pokoju król. Jako pierwszego władcę wymienia Platon króla Atlasa.

Arystoteles, uczeń Platona, krytycznie podchodził do tych informacji.

Przed zatopieniem

Podobne stanowisko zajmował grecki geograf Strabon oraz rzymski przyrodnik Pliniusz, ale inni starożytni filozofowie, geografowie i historycy pod wpływem szczegółowości opisu i autorytetu Platona, uznawali zazwyczaj historię o Atlantydzie za prawdziwą.

Istnieje bardzo wiele hipotez co do istnienia Atlantydy.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki