FANDOM

Bachus
20120828-202929
Tytuł
Bóg wina, zabawy i uczt
Rzymski bóg
Informacje
Status: Nieśmiertelny
Wygląd
Płeć: Mężczyzna
Kolor oczu: Fioletowe
Kolor włosów: Czarne
Wzrost: Każdy
Rodzina
Rodzina: Jupiter (ojciec)
Pozostałe
Przynależność: Bogowie
Broń: Tyrs
Dom: Olimp
Grecka/Rzymska forma: Dionizos
Występowanie: Znak Ateny
Bachus   Bachus/Galeria    
Wypraszam sobie.
Jestem Bachus. Albo Pan Bachus. Albo, czasami, O-Bogowie-Nie-Zabijaj-Mnie, Panie Bachusie.

–Bachus, Znak Ateny

Bachus - Rzymski bóg zabawy, wina i uczt. Jego greckim odpowiednikiem jest Dionizos.

Bóg wina w mitologii rzymskiej

Bachus narodził się w dość dziwny sposób, co utrudnia przyporządkowanie go do olimpijskiego panteonu. Jego matką była śmiertelniczka Semele, córka Kadmosa, a ojcem Jupiter. Żona Jupitera, Junona była zazdrosna o jego kochanki. Kiedy Semele była w ciąży, bogini namówiła ją, by zmusiła Jupitera do ukazania swojej prawdziwej postaci. Semele nie wiedziała, kim naprawdę jest jej kochanek i z początku nie wierzyła Junonie i nakazała Jupiterowi, by dowiódł swojej boskości. Śmiertelnicy nie mogą jednak oglądać prawdziwych postaci bogów, Semele spłonęła. Jupiter uratował jednak płód Bachusa, zaszywając go sobie we własnym udzie. Kilka miesięcy później Bachus się urodził.

Według innych źródeł był synem Jupitera i Prozerpiny, królowej świata podziemnego. Zazdrosna Junona i w tej wersji chciała zabić dziecko, posłała więc tytanów, by rozszarpali niemowlę na kawałki. Jupiter nie zdążył uchronić małego Bachusa od śmierci. Tytani zjedli wszystkie kawałki, oprócz serca, które uratowała Ops (Reja). Mając jego serce, Jupiter chciał "odtworzyć" Bachusa w łonie Semele, dlatego nazywa się go "podwójnie urodzonym". Niektóre źródła podają, że Jupiter nakazał Semele, by zjadła ona serce Bachusa.

Mitologia mówi, że Jupiter oddał młodego Bachusa pod opiekę nimfom deszczu na górze Nysa. W nagrodę, Jupiter umieścił je, już jako Hiady, pośród gwiazd.

Kiedy Bachus dorastał, odkrył niezwykłe właściwości cennego soku z winorośli. Junona nie zapomniała jednak o nim i napiętnowała go obłędem. Wyruszył w wędrówkę po całym świecie w towarzystwie satyrów i menad. Najpierw udał się do Egiptu. W Libii spotkał Amazonki, z którymi wybrał się na wyprawę przeciwko tytanom, których udało im się pokonać. Następnie wyruszył w kierunku Indii. Po drodze starł się z królem Damaszku, z którego żywcem zdarł skórę. Bachus podbił Indie, wprowadził uprawę winogron i założył wiele miast. W drodze powrotnej obróciły się przeciw niemu Amazonki, większość z nich zamordował. Lecz dwie z nich walczyły dalej i urwały mu rękę, zjadły ją i umarły przez boską krew Bachusa.

Ciekawostki

  • Zarówno jak w rzymskiej i greckiej formie ma tylko synów.
  • Bachus występuje również w książce C.S. Lewisa pt. "Opowieści z Narnii: Książę Kaspian".
  • W "Znaku Ateny" Percy nazwał Bachusa "facetem od wina".
  • Wraz z Herkulesem pokonał Klytiosa - giganta stworzonego przez Gaję by absorbował magię Hekate (Trywii).
  • Bachus piję dietetyczną pepsi, zaś jego grecka forma, Dionizos, woli dietetyczną coca colę.
  • Percy nie lubi Bachusa tak samo jak Dionizosa
  • Percy chciał mówić do niego Pan B.
  • Jego bronią jest Tyrs.
  • Giganci stworzeni przez Gaje do pokonania Bachusa - Dionizosa to bracia Otis i Efialtes.
  • Jest mężem Ariadny.
Bogowie i Boginie
Główni bogowie greccy
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi bogowie greccy
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy