FANDOM

Briareus (gr. Βριάρεως Briáreōs, łac. Briareus także Ajgajon) - Hekatonchejr (sturęki). Jest synem Uranosa i Gai. Brat innych sturękich, tytanów i cyklopów. Posiada aż piędździesiąt oblicz. Został mężem Kymopolei, córki Posejdona, bogini sztormów.

MitologiaEdytuj

  • Podobno gdy Hera, Atena i Posejdon chcieli uwięzić Zeusa, przybył wraz z nereidą Tetydą i wzbudził strach u spiskowców, a następnie uwolnił skrępowanego więźnia.
  • Kronos zamknął go w Tartarze razem z innymi sturękimi i cyklopami. Pilnowała i torturowała ich tam Kampe. Później Zeus zabił strażniczkę i uwolnił Briareusa, żeby pomógł mu walczyć przeciwko tytanom.
  • Posiadał ogromną siłę i potrafił w jednej chwili "urosnąć". Każda ręka Briareusa robiła w danym czasie co innego. Miał pięćdziesiąt różnych oblicz, w tym przerażenia, odwagi, smutku, nadziei itp.

WyglądEdytuj

"Miało wzrost człowieka i bardzo bladą skórę. Nosiło przepaskę biodrową niczym pieluchę. Stopy wydawały się zbyt duże w stosunku do ciała, miały popękane i brudne paznokcie ośmiu palców dla każdej stopy. Jednak naprawdę dziwaczna była górna połowa. Przy niej Janus prezentował się całkowicie normalnie. Z klatki piersiowej wyrastało więcej ramion, niż byłbym w stanie policzyć, układając się w rzędy wokół całego ciała. Wyglądały jak normalne ręce, ale było ich tak dużo i wszystkie się ze sobą plątały, że tors przypominał widelec z nawiniętym na niego spaghetti."

–Opis Briareusa, Bitwa w Labiryncie

Występowanie w książceEdytuj

Bitwa w LabiryncieEdytuj

Briareus po raz pierwszy pojawił się w czwartej części "Percy'ego Jacksona i Bogów Olimpijskich" - "Bitwie w Labiryncie". Był uwięziony w więzieniu Alkatraz Kampe, a jego bracia wygaśli. Był przerażony i niezdolny do jakichkolwiek działań. Annabeth, Percy, Grover i Tyson uwolnili go, gdy wędrując po labiryncie przypadkiem natrafili na jego więzienie. W pierwszym odruchu nie chciał wyjść. Jak tylko odeszli na wystarczającą odległość, opuścił ich i ruszył swoją drogą. Jednak później wrócił wraz z Dedalem i pomógł obozowiczom w walce (w "Bitwie w Labiryncie"). Później Tyson wskazał mu drogę do kuźni cyklopów, gdzie jak się okazuje pomagał Posejdonowi m.in. w walce z Okeanosem.

K,MjQ2Mzk5OTcsNzk1NTU=,f,Uranos-gaja

Gaja i Uranos - rodzice Briareusa

Ostatni OlimpijczykEdytuj

W "Ostatnim Olimpijczyku" Briareus pomagał Posejdonowi odpierać ataki innych bogów morskich. Ciskał kamieniami w nieprzyjaciela.

Krew OlimpuEdytuj

W "Krwi Olimpu" został wspomniany przez swoją żonę, boginię gwałtownych sztormów morskich, Kymopoleję. Z jej wypowiedzi można wywnioskować, że nie przepadała za mężem. Było wspomniane, że sturęki obecnie pomaga na Olimpie.

Znane oblicza BriareusaEdytuj

  • Oblicze przerażenia,
  • Oblicze odwagi,
  • Oblicze nadziei,
  • Oblicze zamyślenia,
  • Oblicze wątpliwości,
  • Oblicze całkowitego przerażenia (tak nazwał to oblicze Percy Jackson),
  • Oblicze żałoby,
  • Oblicze wstydu.

CiekawostkiEdytuj

  • Przegrał z Percym w "kamień, papier, nożyce", ponieważ Percy pokazał "pistolet".
  • Bał się Kampe.
  • Był idolem Tysona.
  • Według mitologii posiadał pięćdziesiąt różnych oblicz. W książce ukazał jedynie pięć ze swoich oblicz.
  • Kymoploleja twierdzi, że choć Briareus ma sto rąk, to i tak nie potrafi niczego zrobić w domu.
  • W "Greckich bogach według Percy'ego Jacksona" było napisane, że Kymopoleja była szczęśliwa w związku z nim, jednak w "Krwi Olimpu" bogini skarży się na ich małżeństwo.