FANDOM

Centaury - w mitologii greckiej pół ludzie, pół konie. Były to mityczne istoty o mieszanej budowie. Górna część ich ciała (tułów, głowa, ręce) była podobna do ciała człowieka, natomiast dolna miała kształt konia.

HistoriaEdytuj

Centaur-trust-chiron

Centaury były potomstwem Kentaurosa i klaczy magnezyjskich lub Iksjona i Nefele, widziadła, któremu Zeus nadał postać Hery. Zamieszkiwały góry i lasy Tesalii oraz Arkadię.

ZwyczajeEdytuj

Stworzenia te tworzyły prymitywne plemię. Obyczaje miały dzikie. Żywiły się surowym mięsem upolowanych zwierząt. Kilkakrotnie usiłowały również porwać lub zgwałcić kobiety. Łatwo się upijały, bo nie trafiły alkoholu.

CentauromachiaEdytuj

Wszczęły bójkę, przebywając na dworze króla Lapitów Pejritoosa, jako jego weselni goście z powodu nadmiaru wypitego przez nich wina. Walkę z nimi podjęli znani mityczni herosi: Herakles, Nestor i Tezeusz. Walka centaurów z Lapitami znana była jako centauromachia.

Najsłynniejszy centaurEdytuj

Chejron

Chejron najsłynniejszy z centaurów

Centaur Chejron był wyjątkiem. Jako nieliczny z tych stworzeń był spokojny, łagodny, ale potrafił też dobrze walczyć. Uczył herosów sztuki przetrwania i wojaczki: szermierki, łucznictwa, tropienia, wspinaczki, walki włócznią, mitologii itd. Obecnie jest koordynatorem zajęć w Obozie Herosów.

W sztuceEdytuj

Wizerunki centaurów można odnaleźć na metopach Partenonu, w Tezejonie oraz w malarstwie ściennym w Pompejach. Często dzierżą w ręku łuk, a pierś mają dumnie wypiętą.

CiekawostkiEdytuj

  • Na niebie jest Gwiazdozbiór Centaura, z którym jest związany mit o Chejronie, najmądrzejszym z centaurów.