FANDOM

Charyty
Botticelli threegraces
Tytuł
Boginie wdzięku i piękna
Informacje
Status: Nieśmiertelne
Wygląd
Płeć: kobiety
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Pomniejsi Bogowie
Dom: Olimp
Grecka/Rzymska forma: Gracje

Charyty (gr. Χάριτες Chárites, l.poj. Χάρις Cháris), rzymskie Gracje – boginie wdzięku, piękna i radości. Lubiły zabawy, opiekowały się szczególnie piękną młodzieżą. Lubiły towarzystwo boga wina Dionizosa. Uważano je także za patronki sztuk pięknych i rękodzieła. Często były mylone z Horami.

Było ich trzy:

Charyty w mitologii

Według różnych mitów były córkami Zeusa i Eurynome, która była trzecią kochanką króla bogów. Czasem były utożsamiane z Afrodytą. Przedstawiane były jako ubrane w udrapowane szaty kobiety, w późniejszych przedstawieniach występowały nagie. Trzymają się zwykle za ręce.

Szczególnie czczono je w Atenach, Sparcie, Pafos, Orchomenos i w Beocji. Ku ich czci obchodzono święto Charitezje. Rankiem ubierały Afrodytę i w razie potrzeby zawoziły ją na Olimp. Często towarzyszyły jej przez cały dzień.

  • Aglaja miała symbolizować splendor towarzyski,

  • Taleja – kwitnące życie,

  • Eufrozyna – wesołość towarzyską.

Charyta jest do dziś uosobieniem wdzięku i piękna.

C. Van Loo - Les Trois Grâces

Różnice w liczbie

Najczęściej Charyt było trzy, jednakże według Spartan to Kleta, a nie Taleja była trzecią z Gracji. Ateńczycy z kolei wymieniali więcej niż trzy Charyty: Auxo, Charis, Hegemone (bogini roślinności), Faenna i Pasithea (bogini halucynacji).

Ciekawostki

Gracje
  • Atrybuty: róża, mirt, instrumenty muzyczne, jabłko lub flakonik z wonnym olejkiem, czasem kłosy lub maki.
  • W Rzymie nazywano je Gracjami i często podawano większą liczbę.
  • Starożytne malarstwo wazowe przedstawiało również Gracje o imionach: Antheia, Eudajmonia, Paidia, Pandaisia, Pannychis - każda była uważana za patronkę zabawy i festiwali.
  • Harmonia, matka Autonoe dostała w prezencie ślubnym od swoich rodziców przepiękną szatę utkaną przez Charyty.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki