FANDOM

Dedal   Dedal/Galeria   Dedal/Cytaty    
Sprytny człowiek może się ukrywać długo, a ja schowałem się głęboko.

–Dedal, Bitwa w Labiryncie

Dedal
Dedal ikar
Tytuł
Syn Ateny
Twórca Labiryntu
Informacje
Status: Martwy
Pseudonim(y): Kwintus
Wygląd
Płeć: Mężczyzna
Kolor oczu: Prawdopodobnie szare
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Półbogowie
Broń: Miecz
Dom: Warsztat Dedala

Ateny (kiedyś)
Kreta (kiedyś)
Obóz Herosów (przez pewien czas)

Grecka/Rzymska forma: Grek
Występowanie:
Misje: Wybudowanie Labiryntu

Dedal - wielki starożytny architekt i wynalazca. Syn Ateny. Ojciec Ikara. Wybudował Labirynt Minotaura.

Historia

Dedal wybudował labirynt Minotaura. Po tym osiągnięciu król Minos kazał mu zostać na Krecie. Nieszczęśliwy Dedal nie mógł wrócić do domu i wpadł na pomysł, by uciec Minosowi. Obserwując lot ptaków wpadł na pewien pomysł. Skonstruował wielkie woskowe skrzydła ptaków: dla siebie i dla swojego syna Ikara. Mieli na nich odlecieć do Aten. Dedal przestrzegł swego syna aby nie leciał zbyt blisko wody, aby jego skrzydła nie zwilgotniały, również aby nie leciał zbyt wysoko, gdyż wtedy wosk łączący pióra w skrzydłach roztopi się. Lecąc Ikar nie posłuchał ojca, był zbyt zachwycony widokami i podleciał za blisko słońca, przez co jego skrzydła się roztopiły. Ikar spadł do morza i zginął. Sam Dedal był zrozpaczony. W końcu dotarł do Sycylii, gdzie zbudował świątynię Apollina i złożył w niej, jako ofiarę dla boga, swoje skrzydła.

Icarus-daedalus

Dedal i Ikar uciekający z Krety

Dedal w książkach Ricka Riordana

Bitwa w Labiryncie

Występuje w "Bitwie w Labiryncie".

Wynalazca początkowo sprzymierzył się z Luke'em i tytanami, ponieważ chciał zapewnić sobie nieśmiertelność. Chciał zostać Panem Śmierci, zrzucić z tronu Hadesa. Pragnął przywrócić do życia swojego ukochanego syna, Ikara i swojego siostrzeńca, Perdiksa, którego kiedyś umyślnie zabił z zazdrości, czego okropnie żałował. Luke był bardzo przekonujący i Dedal zgodził się na ten układ, dając synowi Hermesa Nitkę Ariadny (a dzięki Nitce można przejść przez Labirynt, w ogóle nie błądząc).

Dedal jednak chciał wiedzieć, czy słusznie postąpił, sprzymierzając się z Luke'em. Zaczął pracę na Obozie Herosów, jako nauczyciel szermierki (nie zdradzając swojej prawdziwej tożsamości - przedstawił się po prostu jako Kwintus). Zabrał tam też swoją kochaną suczkę, wielkiego jak czołg piekielnego ogara o imieniu Pani O'Leary. Zaprzyjaźnił się też z kilkoma herosami, w tym z Percy'm Jacksonem. Gdy Annabeth Chase miała wybrać się z Tysonem, Groverem i Percy'm na poszukiwanie Dedala do Labiryntu, lecz tylko mężczyzna wiedział, że mają go wprost pod nosem. Czując się jednak winny, dał Percy'emu gwizdek na psa zrobiony z wody z rzeki Styks. Jeśli chłopka zagwiżdże w niego, przybędzie Pani O'Leary na pomoc.

Wkrótce Dedal opuścił Obóz i wrócił do swojego warsztatu w Labiryncie. Po jakimś czasie odwiedziły go trzy osoby - Rachel Elizabeth Dare, Percy Jackson i Annabeth Chase. Dedal wyznaje, kim naprawdę jest. Powiedział, że zbudował automatona i stworzył dla siebie nowe ciało. Percy był zdziwiony, Annabeth przerażona, a Rachel wniebowzięta (uważała tamten pomysł za genialny). Mężczyzna przyznaje, że już oddał Luke'owi Nitkę Ariadny. Córka Ateny zaczyna krzyczeć na Dedala i obwiniać go o to, że przez niego obóz zostanie zaatakowany przez potwory. Widać, że mężczyznę chwyciło za serce i było mu trochę wstyd, czuł się winny. Nagle do pomieszczenie wpadła Empuza Kelli w towarzystwie spętanego Nica i ducha Minosa. Kelli powiedziała, że pomoc Minosa była im potrzebna, a on pragnął jedynie śmierci Dedala. Dedal poczuł się oszukany. W trakcie zamieszania przybiega Pani O'Leary, a Annabeth wbija swój sztylet w plecy Empuzy. Rachel, Percy'emu, Nico oraz Annabeth udaje się uciec za pomocą woskowych skrzydeł.

Ciekawostki

  • Na początku zarówno Percy, jak i Chejron myśleli, że pracuje on dla Kronosa.
  • Kwintus (Quintus) po łacinie oznacza piąty.