FANDOM

Demeter   Demeter/Galeria   Demeter/Cytaty    
Demeter
Demeter Greek Gods
Tytuł
Bogini urodzaju i zbóż
Bogini Olimpijska
Matka Persefony
Informacje
Status: Nieśmiertelna
Wygląd
Płeć: Kobieta
Kolor oczu: Brązowe
Kolor włosów: Złociste
Wzrost: Każdy
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Bogowie
Broń: Złoty miecz przekuty z sierpa Kronosa
Dom: Olimp
Grecka/Rzymska forma: Ceres
Występowanie:
Aktor: Stefanie von Pfetten
- [...] Na dodatek, jeśli w jakiejś kwestii, kiedykolwiek się zgadzaliśmy to to, że byleś OKROPNYM ojcem.
- To prawda! Żadnego zrozumienia dla rolnictwa!

Hades i Demeter do Kronosa, Ostatni Olimpijczyk

DemeterGG.jpg

Demeter w "Greckich bogach według Percy'ego Jacksona"

Demeter - W mitologii greckiej, bogini płodności ziemi, urodzaju, ziemi uprawnej, zbóż i rolnictwa. Jej córka miała na imię Persefona lub Kora. Jej rzymską odpowiedniczką jest Ceres.

Demeter w mitologii

Demeter raczej nie występuje w mitach. Jednak jest jeden, w którym ta bogini odgrywa bardzo ważną rolę.

Mit o Demeter i Persefonie

Demeter miała córkę Persefonę. Zawsze wystrzegała ją, by nie zrywała kwiatu narcyza. Jednak córka nie posłuchała i podczas nieobecności matki złamała zakaz. Wtedy właśnie porwał ją do Podziemia Hades - Pan Umarłych. Demeter rozpaczała po zniknięciu córki. Długo jej szukała, aż w końcu pomógł jej Helios - w końcu jako słońce widział wszystko.

Rozgniewana bogini udała się na skargę do Zeusa, żądając, by Hades oddał jej córkę. Jednak okazało się, że to właśnie najważniejszy z bogów obiecał Hadesowi Persefonę.

Demeter z zemsty zesłała na ziemię nieurodzaj. Ludzie cierpieli głód, a bogowie nie dostawali ofiar. Bogini była jednak nieugięta. Tak samo Hades - pokochał Persefonę. Gdy dziewczyna miała wyjść z jego królestwa, poczęstował ją owocem granatu, który powodował, że córka Demeter miała być na zawsze związana z Podziemiem.

Znaleziono jednak kompromis. Persefona przez sześć miesięcy przebywała u matki (wtedy, w wiosnę i lato wszystko rozkwita), a drugie pół roku u Hadesa, swojego męża (wtedy mamy jesień i zimę).

Mit o Demeter i Jazjonie

Jazjon był synem Zeusa i Elektry, córki Atlasa. Zakochał się w Demeter, więc Posejdon, (który był o nią zazdrosny) uwięził go w Kadmei, a na straży postawił węża Ofiona. W czasie wesela Kadmosa i Harmonii udało mu się wymknąć z celi. Udał się na wesele i zwabił boginię na pole i położył się z nią do świeżo zaoranych bruzd. Z tego związku narodzili się Korybas i Plutos. Kiedy Demeter powróciła na uroczystość, Posejdon domyślił się, co zaszło, z powodu ubłoconej szaty Demeter. Uwodziciela zmienił w zająca.

Demeter w książkach Riordana

Zaloty braci

Percy poświęcił jej dwa rozdziały w książce Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona opisując jej życie uczuciowe. Biedna Demeter stała się obiektem westchnień bogów, kiedy Hestia odmówiła wyjścia za mąż i posiadania dzieci. Zeus, Posejdon i Hades proponowali bogini zbóż małżeństwo. Ona jednak nie chciała o tym słyszeć.

Któregoś dnia spacerowała po polu pszenicy. Zbuntowany Zeus przybył do niej i znów próbował ją namówić. Demeter nie była zainteresowana. Ostatecznie, żeby bóg dał jej spokój, zamieniła się w węża i wpełzła do dziury w ziemi. Zeus postąpił tak samo. Parę miesięcy później urodziła się Persefona, śliczna dziewczynka, która była jej oczkiem w głowie.

Kilka lat potem Demeter przechadzała się po plaży. Tam zauważył ją Posejdon. Jego zaloty nie przypadły jej do gustu. Aby od niego uciec zmieniła się w konia i pogalopowała do stada. Posejdon poszedł w jej ślady. Demeter źle wybrała, bo to Posejdon stworzył konie i dzięki temu mógł je kontrolować. Zwierzęta przepuściły go do bogini i po kilku miesiącach urodziły się bliźnięta. Jedno z nich było córeczką - Despojną, boginią (bądź nimfą) pilnującą świątyni swojej matki - a drugie nieśmiertelnym koniem o imieniu Arion.

Porwanie Persefony

Demeter

Persefona była oczkiem w głowie swojej matki. To sprawiło, że zaczęli się nią interesować mężczyźni, lecz Demeter zabroniła im zbliżać się do niej. Jeden bóg nie mógł wybić sobie jej z głowy - sam Hades, władca umarłych. Wiedział, że Demeter nie pozwoli mu się zbliżyć do swojej córki, a nawet gdyby udało mu się z nią porozmawiać, to dziewczyna i tak go nie zechce. Bóg umarłych usiłował się z tym pogodzić, ale czuł się coraz bardziej samotny w Podziemiu. W końcu bóg uznał, że już dłużej nie wytrzyma. Hades wiedział, że Demeter nie pozwoli mu ożenić się z jej córką, poszedł więc do ojca dziewczyny, Zeusa. Opowiedział mu swoją sytuację i poprosił o pozwolenie na małżeństwo i radę, co ma zrobić. Zeusowi zrobiło się trochę żal Hadesa. Rozumiał też doskonale, że można mieć obsesję na punkcie kobiety. Obiecał bratu pomoc i poradził, że najlepiej by było, gdyby porwał ją. Hades był nieco tym zaskoczony, ale zgodził się. Poczekali, aż Demeter zajmie się swoimi sprawami i zostawi córkę w towarzystwie nimf. Dziewczyny udały się na łąkę. Chodziły po wzgórzach, chlapały się w strumieniach. Nimfy zmęczyły się i położyły się na krótką drzemkę. W tym czasie Persefona poszła pozbierać trochę kwiatów. Zeus zaczarował kwiaty tak, by każdy następny był coraz ładniejszy i bardziej kolorowy. W ten sposób córka Demeter oddaliła się od nimf, brnąc coraz dalej w las. Gdy schyliła się po następny kwiatek, ziemia pod nią otwarła się i wyskoczył stamtąd ogromny rydwan zaprzężony w cztery straszliwe konie. Woźnicą był oczywiście Hades. Ubrany był w czarne szaty, a na głowie miał swój Hełm Mroku. Persefona była przerażona. Groziło jej niebezpieczeństwo, do którego nie była przyzwyczajona. Hades przedstawił się i wyznał jej miłość. Król Podziemia wciągnął dziewczynę do rydwanu i znikł pod ziemią. Całe to zdarzenie widział bóg słońca Helios.

Demeter...

Kiedy Demeter odkryła zniknięcie córki załamała się. Przez dziewięć dni chodziła i szukała jej. Bogini magii, Hekate ulitowała się nad jej losem i postanowiła jej pomóc w poszukiwaniach nocą. Spowijała siebie i boginię Mgłą, by ludzie ich nie rozpoznali, Używała również swoich pochodni, by rozświetlić mroki nocy. Za dnia bogini podróżowała sama. Przebierała się za staruszkę. Zawędrowała tak do pewnego greckiego miasta Eleusis. Tam trafiła na królową Metanejrę, która składała ofiary bogom za narodziny syna Demofonta. Królowa nie poznała bogini w jej przebraniu i przyjęła ją do siebie w wyrazie gościnności. Demeter opowiedziała jej swoją historię. Najstarszy syn królowej, Triptolemos postanowił pomóc w poszukiwaniach. Wdzięczna bogini za gościnę i pomoc postanowiła odwdzięczyć się królowej Metanejrze. Zaproponowała, że zaopiekuje się Demofontem. Przez kolejne noce kładła go w ogniu i śpiewała piosenki zmieniając go w ten sposób w boga. Niestety, królowa nabrała podejrzeń. Podejrzała Demeter i przerażona zabrała dziecko z ognia. Przerwała w ten sposób proces zmiany syna w boga. Demeter wpadła w furię. Ukazała się jako bogini. Na szczęście w tym samym czasie Triptolemos powrócił z wyprawy z informacjami o Persefonie. Powstrzymał gniew bogini i powiedział jej o pijanym Heliosie, który przechwalał się tym, co widział. Kobieta zostawiła królową i jej najmłodszego syna w spokoju.  

Demeter by fresh bottled-d2zpytx

Demeter odnalazła Heliosa, a ten powiadomił ją o Hadesie, który porwał jej córkę. Rozgniewana całą sytuacją poszła po pomoc do swojego brata i jednocześnie ojca dziewczyny, Zeusa. Niestety, ten nie mógł jej pomóc, ponieważ, to on zaproponował Hadesowi całe to porwanie. Wówczas zrozpaczona Demeter sprawiła, że świat pogrążył się w ogromnej suszy na wiele miesięcy. W końcu Zeus nie był w stanie słuchać dłużej narzekań ludzi. Brakowało mu również ciasteczek Hery, których nie można było zrobić bez zboża. Wysłał Hermesa do Podziemia po Persefonę. Kiedy okazało się, że dziewczyna zjadła owoc granatu, Demeter wściekła się na Hadesa. Nie chciała się pogodzić z sytuacją. Na szczęście wszystko to obserwowała Hestia. Podsunęła rozwiązanie. Persefona miała spędzać 1/3 roku w Podziemiu, jako Królowa, a 2/3 roku z matką na powierzchni. Demeter nie miała wyboru. Musiała się zgodzić, ale nigdy nie wybaczyła bratu zniewagi. Za każdym razem, kiedy jej córka przebywała w Krainie Umarłych, sprawiała, że zboże nie chciało rosnąć. W ten sposób powstały w Grecji trzy pory roku. 

Później po wszystkim Demeter wynagrodziła Triptolemosa za jego pomoc. Podarowała mu swój zaprzęg i uczyniła go bogiem rolnictwa. Jeździł on od wioski do wioski i nauczał ludzi uprawiania roli. 

Związki ze śmiertelnikami

W książce Greccy bogowie według Percy'ego Jacksona wspomniane jest również o tym, że uganiała się za śmiertelnikami. Jednym z nich był Jazjon (heros, syn Zeusa). Spotykała się z nim w ukryciu. Bała się, że Zeus, który był o nią zazdrosny, może się o tym dowiedzieć. Niestety, nic przed Królem Bogów się nie ukryje. Kiedy kochankowie znów się spotkali, bóg piorunów wpadł w szał i poraził Jazjona piorunem właśnie. Zrozpaczona bogini obrzucała brata przekleństwami. Zaszyła się w swoim apartamencie, a po kilku miesiącach wyszła z małym Plutosem w ramionach. Małym bożkiem zajęła się bogini Tyche. Niestety nie uchroniła go ona przed kolejnym nieszczęściem. Zeus oślepił Plutosa, aby ten jako bóg bogactwa był bezstronny i nie kierował się żadnymi względami wobec osób, którym przydzielał majątek.

Od tamtego czasu Demeter ostrożnie dobierała sobie kochanków.

Wygląd

Demeter-0

Jej wygląd dokładniej został opisany przez Percy'ego:

Demeter miała długie, jasne włosy w kolorze dojrzałej pszenicy. Na głowie nosiła wieniec z kłosów - nie jest to dla większości ludzi szczególnie atrakcyjny element, ale nawet nieźle to wyglądało. Lubiła też ozdoby z maków, które często rosną na polach (...). Na zieloną sukienkę narzucała ciemną szatę, więc, gdy chodziła, wyglądało to tak, jakby młode rośliny wyrastały spod żyznej ziemi. Towarzyszył jej zapach deszczu nad polem jaśminu.

Percy o Demeter w Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona

Jeździła rydwanem zaprzężonym w dwa bliźniacze smoki, a przy boku miała swój lśniący złoty miecz. Podobno był on przekutym sierpem Kronosa.
Demeter i persefona

Demeter z Persefoną

Osobowość

Demeter raczej nie spotykamy w książkach o Percy'm Jacksonie. Bliżej poznajemy ją w "Ostatnim Olimpijczyku". Została tam przedstawiona jako marudna, ale opiekuńcza i kochająca matka. Ciągle narzekała na Hadesa i twierdziła, że Persefona powinna wyjść za boga prawników albo lekarzy. Powiedziała również, że Nicowi przydałoby się pół roku za pługiem.

W książce "Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona" podkreśla się, że była łagodnego usposobienia (zazwyczaj) i jednocześnie bardzo waleczna. Potrafiła nieźle walczyć, gdy ją coś rozzłościło.

Ciekawostki

  • Demeter potrafi zniknąć w wirze kłosów i kwiatów.
  • Uważa, że Nico jest za chudy i powinien jeść więcej owsianki. Ogólnie ma bzika na jej punkcie.
  • W "Znaku Ateny" jej rzymska odpowiedniczka - Ceres, jest wspomniana przez Bachusa.
  • W "Domu Hadesa" dowiadujemy się, że to Demeter nauczyła Triptolemosa uprawy roli i że to dzięki niej mógł rozpowszechniać wiedzę o rolnictwie.
  • Uczyniła Triptolemosa bogiem kukurydzy.
  • Ciągle wtrąca do rozmowy coś związanego z rolnictwem i roślinami.
  • Jej oficjalne zdjęcie zostaje po raz pierwszy umieszczone w książce Greccy Bogowie według Percy'ego Jacksona.
  • Jej największą kapłanką jest jej córka (z Posejdonem) Despojna.
Bogowie i Boginie
Główni bogowie greccy
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi bogowie greccy
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy