FANDOM

Eirene
Eirene pax (Hemera)9
Tytuł
Bogini pokoju
Bogini pór roku - Hora
Informacje
Status: Nieśmiertelna
Pseudonim(y): Ejrene
Wygląd
Płeć: Kobieta
Wzrost: Każdy
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Pomniejsi Bogowie, Hory
Dom: Olimp bądź Cypr
Grecka/Rzymska forma: Pax
Występowanie: Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona

Eirene (także Ejrene) - greckie uosobienie pokoju, identyfikowana z rzymską Pax. Hora Wiosenna, córka Zeusa i Temidy, siostra Mojr.

Historia

Temida urodziła dwa razy trojaczki. Pierwszy zestaw nie był bardzo zły - trzy siostry zwane Horami, które skończyły jako boginie zmieniających się pór roku. (Myślicie sobie: ,,Zaraz, zaraz, tylko trzy pory roku?". Ale pamiętajcie, że mówimy o Grecji. Myślę, że tam nie ma za dużo zimy).

Wiemy niewiele na jej temat. Eirene była jedną z trzech Hor, córką Zeusa i Temidy, siostrą Eunomii oraz Dike. Urodziły się jako pierwsze i zachwyciły swoją urodą wszystkich bogów. Zeus pozostawił je na Olimpie. Po nich urodziły się Mojry i nie były już tak urodziwe jak one. Te zostały strącone z Olimpu. Eirene z siostrami dorastała na Olimpie przy ojcu, ale często schodziła na ląd, na Cypr. To tam boginie spotkały Afrodytę, kiedy ta wyłoniła się z wody. Pomogły jej się ubrać i zaprowadziły na Olimp przed oblicza bogów.

Hory służyły i pomagały ważniejszym bogom na Olimpie: Dionizosowi, HerzeAfrodycieHermesowi. Towarzyszyły także Zeusowi i Panu. Często krążyły po świecie służąc swoim towarzystwem Persefonie, która była uważana za bogini wszystkich pór roku.

Przedstawianie w sztuce

Wraz z siostrami były niezwykle pięknymi kobietami. Często malowano je w greckich chitonach ozdobionych kwiatami, bądź podobnie jak Charyty - nago, lub skąpo ubrane w tkaninę.

Często przedstawiana była z małym z Plutosem na rękach - bogiem bogactwa, synem Demeter.

Jej atrybuty to pochodnia i berło, a także róg obfitości i gałązka oliwna - symbol pokoju.

Ciekawostki:

  • Prawdopodobnie była Horą wiosny.
  • Nazywana była przez greków "matką bogactwa i czarów wiosny".
  • Słowo Εἰρήνη czyta się Ireni, to od niego pochodzi polskie imię 'Irena'.
  • Percy nazywa Hory po prostu Hora Wiosenna, Hora Jesienna i Hora Letnia, może dlatego, że jest tak dużo wersji ich imion.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki