FANDOM

Erynie
Erynie
Informacje
Status: nieśmiertelne
Pseudonim(y):
  • Łaskawe, Trójca demonicznych babć (wg. Percy'ego)
  • Czcigodne, Klątwy (przez Greków)
Wygląd
Płeć: kobiety
Kolor oczu: czerwone
Pozostałe
Przynależność: Potwory, Dajmony
Broń: ogniste bicze
Dom: Podziemie, Pola Kary
Grecka/Rzymska forma: Furie
Występowanie:
Aktor: Maria Olsen (Alekto)
Erynias

Erynie (gr. Ἐρινύες Erinýes, łac. Furiae, Dirae) – w mitologii greckiej boginie i uosobienia zemsty za wszelką nieprawość oraz wyrzutów sumienia. W mitologii zrodziły się ze spadłej na Gaję krwi okaleczonego Uranosa. W książce Erynią była m.in. Pani Dodds.

Wygląd

Opis Łaskawych w śmiertelniczych przebraniach:

Do autobusu weszła starsza kobieta. Miała na sobie wymiętą aksamitną suknię, koronkowe rękawiczki i bezkształtny pomarańczowy kapelusz, który zasłaniał jej twarz. W ręce trzymała dużą prążkowaną torebkę. [...] Za nią do autobusu wsiadały dwie inne kobiety: jedna w zielonym, druga w fioletowym kapeluszu. Gdyby nie to, wyglądałyby wszystkie jak pani Dodds: te same sękate ręce, takie same torebki i wymięte suknie z aksamitu.

Percy Jackson o Eryniach, Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: Złodziej Pioruna.

Opis po zmianie:

Staruszki nie były już staruszkami. Twarze pozostały takie same - chyba nie były już w stanie bardziej zbrzydnąć - ale ciała skurczyły się w te skórzaste brązowe wiedźmy o skrzydłach nietoperzy i rękach oraz stopach zakończonych groteskowymi szponami. Torebki zamieniły się w ogniste bicze.

Pani dodds

Jedna z Erynii, Alekto

Erynie w mitologii

Ponieważ Grecy uważali, że nie należy wymieniać ich imion, nazywali je również Eumenides „Łaskawymi”, Semnaj „Czcigodnymi” lub Araj „Klątwami”.

W mitologii były 3 Erynie:

  • Alekto – (gr. Ἀληκτώ Alēktṓ) – niestrudzona,
  • Tyzyfone – (gr. Τισιφόνη Tisiphónē) – mścicielka, wymierzająca karę (szczególnie prześladowała zabójców),
  • Megajra – (gr. Μέγαιρα Mégaira) – wroga, zawistna.

Erynie zamieszkiwały Pola Kary w Podziemiu i pilnowały dusz, które były karane. Hades zezwolił im wymyślać coraz to nowe kary.

Występowanie w książkach Ricka Riordana

Wszystkie trzy Erynie występują w pierwszej części serii "Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy", gdy Percy, Annabeth i Grover jadą autobusem, ale tylko Akekto odgrywa w serii znaczącą rolę, ponieważ udawała nauczycielkę matematyki, Panią Dodds w szkole Yancy Academy oraz wyprowadziła Nica i Biancę di Angelo z Kasyna Lotos.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki