FANDOM

Europa
Zeus-and-Europa.jpg
Tytuł
Królowa Krety
Informacje
Status: Martwa
Wygląd
Płeć: Kobieta
Rodzina
Rodzina:
  • Agenor (ojciec)
  • Minos, Radamantys, Sarpedon (synowie)
Pozostałe
Przynależność: Śmiertelnicy
Dom: Kreta
Występowanie: Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona

On chyba zaprasza mnie na przejażdżkę!

Europa – w mitologii greckiej królewna tyryjska i królowa kreteńska, córka Agenora, fenickiego władcy miast Sydonu i Tyru, i jego pierwszej lub drugiej żony – Telefassy lub Argiope, matka Minosa. Pojawiła się w książce ,,Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona"</p>

Historia

Słynęła z niezwykłej urody. Zeus, zakochawszy się w Europie, przybrał postać pięknego złotego byka i zjawił się na łące, miejscu zabaw Europy i jej towarzyszek. Europa uwiedziona łagodnością i delikatnością byka usiadła na jego grzbiecie. Chciała zaprosić swoje przyjaciółki, by wsiadły na byka z nią, lecz Zeus-byk korzystając z tej sytuacji zerwał się do ucieczki i nie spoczął, dopóki nie przepłynął morza (Europa nie mogła zeskoczyć, ponieważ nie umiała  pływać) i nie dobiegł do cudownej groty położonej na Krecie. Zamieszkawszy na wyspie, Europa urodziła Zeusowi dwóch synów: Minosa i Radamantysa. Niektóre źródła mówią także o trzecim: Sarpedonie. Europa wyszła później za mąż za Asteriona, króla Krety, który adoptował jej dzieci, a byk został umieszczony przez bogów na nieboskłonie w postaci gwiazdozbioru Byka. Otaczano ją boską czcią i uważano za najpiękniejszą kobietę na świecie.

Ciekawostki

  • Mit o Europie jest początkiem tzw. mitów tebańskich (podróże Kadmosa, założenie Teb, mit o Edypie itd.)
  • Mit o porwaniu Europy chętnie był wykorzystywany jako temat wielu dzieł antycznej sztuki greckiej i rzymskiej, ale także i sztuki europejskiej na przestrzeni wieków od XVI do XVIII.
  • Grota, miejsce schronienia Europy, jest w dzisiejszych czasach atrakcją turystyczną Krety.
  • Imieniem królewny nazwano jeden z księżyców galileuszowych Jowisza–Europa. Pomysłodawcą nazwy był Simon Marius.
  • Od jej imienia pochodzi nazwa kontynentu - Europa.
Display image.jpg
220px-Europa auf dem Stier.jpg

Pompeiii.Europa.iFresco.jpg

Więcej z Fandomu

Losowa wiki