FANDOM

Fojbe
Tytuł
Tytanida proroctw i intelektu
Bogini wyroczni delfickiej
Informacje
Status: Nieśmiertelna
Wygląd
Płeć: Kobieta
Wzrost: Każdy
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Tytani
Dom: Delfy
Występowanie: Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona

Fojbe (także Febe; gr. Φοίβη Phoíbē, łac. Phoebe ‘Jaśniejąca’) - w mitologii greckiej tytanida. Córka Uranosa i Gai, była  boginią wyroczni delfickiej przed tym, jak przejął ją jej wnuk Apollo.

Tytanida proroctw oraz intelektu.

Tytanida w mitologii

Fojbe należała do pierwszego pokolenia tytanów. Miała sześcioro braci oraz pięć sióstr. Wyszła za mąż za swojego brata Kojosa, z którym miała potem dwie córki: Asterię (matkę Hekate) i Leto [Latonę] (matkę Apollina i Artemidy). Po latach przekazała patronat nad Wyrocznią w Delfach swojemu wnukowi Apollowi i odeszła w cień.

Greccy bogowie według Percy'ego Jacksona

Mieszkała w środku geograficznym według Greków, czyli w Delfach, przy świętym źródle. Można tam było usłyszeć szept przyszłości. Fojbe jako pierwsza odkryła jak usłyszeć te szepty. Nie była jednak posępną wróżką. Zawsze głosiła same dobre rzeczy. Została żoną Kojosa, który był tytanem przepowiadania przyszłości, ale rzadko się spotykali, bo mieszkali daleko od siebie. Urodziła im się dziewczynka o imieniu Leto (Latona), która została opiekunką dzieci. Została pierwszą nianią na świecie.

Opiekowała się wyrocznią w Delfach do momentu, aż pojawił się jej wnuk Apollo i mu ją wówczas oddała. To po niej młody bóg odziedziczył zdolności.

Ciekawostki

  • Fojbe, to angielskie imię Phoebe, czyli 'Fibi'.
Tytani
Pierwsze bóstwa (Protogenoi)
ChaosUranosGajaTartarChronosNyks
Tytani pierwszego pokolenia
HyperionJapetKojosKriosOkeanosKronos
FojbeMnemosyneRejaThejaTemidaTethys
Tytani drugiego pokolenia
AstrajosAtlasPrometeuszEpimeteuszHelios
LetoEosSelene