FANDOM

Geras
Geras
Tytuł
Bóg Starości
Informacje
Status: Nieśmiertelny
Wygląd
Płeć: Mężczyzna
Wzrost: Każdy
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Pomniejsi Bogowie
Dom: Tartar - Dwór Nocy
Grecka/Rzymska forma: Senactus
Występowanie: Dom Hadesa
Nie, to ja jestem najmroczniejszy! Zaćmiewam wzrok i mózg. Każdy śmiertelnik lęka się starości!

–Geras podczas kłótni ze swoim rodzeństwem, Dom Hadesa

Geras (także Starość; gr. Γῆρας Gē̂̂ras, łac. Senectus) - w mitologii greckiej bóg i uosobienie starości. Syn Nyks, bogini Nocy i Erebu. Jego rzymskim odpowiednikiem jest Senactus. Występuje w książce ,,Dom Hadesa".

Wygląd

W mitologii przedstawiano go jako małego, wysuszonego, pomarszczonego starca. W książkach Riordana ukazano go podobnie - jako wynędzniałego starucha.

Kult Gerasa

Gerasa czczono głównie w Atenach oraz w Kadyksie.

Olimpijscy Herosi

Dom Hadesa

Geras pojawia się w Domu Hadesa, w Tartarze, gdy Nyks wezwała wszystkie swoje dzieci do Dworu Nocy. Annabeth i Percy zdali sobie sprawę, że ich nie pokonają, więc postanowili grać na zwłokę.  Annabeth zaczęła zachęcać Nyks, by ustawiła się do zdjęcia z jednym dzieckiem - ulubionym, najbardziej przerażającym. Bogini nocy nie wiedziała co zrobić, ponieważ twierdziła, że wszyskie są mroczne. Jej dzieci zaczęły się kłócić, starając się wymyślić, które z nich jest najbardziej przerażające. Wykorzystując zamieszanie herosi uciekli i zdołali wyjść z Domu Nocy.

Ciekawostki

Geras-1
  • Prawdopodobnie miał jakiś związek z Heraklesem, ponieważ często pojawiali się razem na wazach. Jednak w żadnym znanym micie się nie spotykają, więc możliwe, że ów mit został zapomniany przez wieki.
  • Geras jest przeciwieństwem Hebe, bogini młodości.
  • Geras to także miasto w Austrii.
  • Tylko bogowie byli wolni od jego bezwzględnej mocy. Przykładem tego może być los Titonosa, który mimo, iż stał się nieśmiertelny, to nie wiecznie młody i starość dopadła i jego.
  • W trakcie kłótni z rodzeństwem, jedna z Arai chwyciła Gerasa za szyję, myśląc, że to jeden z półbogów.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki