FANDOM

Hades   Hades/Galeria   Hades/Cytaty    
Hades
Hades-percy-jackson-and-the-olympians-saga-29546333-1200-1590
Tytuł
Bóg umarłych
Pan Podziemi
Informacje
Status: Nieśmiertelny
Wygląd
Płeć: Mężczyzna
Kolor oczu: Czarne
Kolor włosów: Czarne
Wzrost: Każdy
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Bogowie
Broń: Hełm Mroku,

Miecz Hadesa

Dom: Podziemie
Grecka/Rzymska forma: Pluton
Występowanie:
Aktor:
Moje dzieci są tak rzadko szczęśliwe. Chciałbym... chciałbym, żebyś został wyjątkiem.

–Hades do Nica, Krew Olimpu

HadesGG

Hades w "Greckich bogach według Percy'ego Jacksona"

Hades - grecki bóg zmarłych. Jeden z Wielkiej Trójki. Syn Kronosa i Rei, mąż Persefony, ojciec Bianci i Nica di Angelo. Jego rzymskim odpowiednikiem jest Pluton. W filmie zagrał go Steve Coogan.

Historia

Połknięcie przez Kronosa

Hades jest czwartym dzieckiem Kronosa i Rei, najstarszym z synów. Kronos otrzymał przepowiednię od ojca, że jedno z jego dzieci go obali, więc żył w ciągłym strachu. Gdy okazało się, że Reja zaszła w ciążę, król tytanów był przerażony, jednak planował być dobrym ojcem. Kiedy urodziła się jego pierwsza córeczka, Hestia, Kronos wyczuł, że coś jest z nią nie tak − promieniowała siłą. Nietrudno było się domyślić, że nie była tytanidą, tylko zapoczątkowała nowe pokolenie - bogów. Kronos ze strachu pożarł ją, mając nadzieję, że inne dzieci okażą się prawdziwymi tytanami, jednak tak się nie stało, każde kolejne dziecko było potężniejsze. W końcu Kronos miał w swoim brzuchu Hestię, Demeter, Herę, Hadesa oraz Posejdona. Reja miała już dosyć władzy Króla Tytanów, więc nie oddała ostatniego syna, Zeusa. Zostawiła go, by opiekowały się nim nimfy (w tym Hagno) i koza Amalteja. Zamiast tego dała Kronosowi do połknięcia kamień. Gdy Pan Nieba dorósł poprosił matkę o pomoc, dała mu kielich ze zmieszanym nektarem i musztardą. Kronos zwymiotował rodzeństwo, w tym czasie na Górze Othrys nie było żadnego tytana czy tytanidy. Cała szóstka bogów uciekła z góry i udała się na Górę Idę, gdzie była ich matka. Kiedy zobaczył matkę, ze łzami w oczach podbiegł do niej i ją przytulił, w jego ślad postąpiła reszta (tu widać jak ważna jest dla niego rodzina i matka). Olimpijczycy przenieśli się na Górę Olimp i wypowiedzieli wojnę Tytanom.

I Wojna Tytanów

Ponieważ Tytani mieli przewagę liczebną i byli uzbrojeni, Hades wpadł na pomysł by uwolnić Hekatonchejrów, Cyklopów z Tartaru.

Hades był bardzo wykwalifikowany w chodzeniu do Tartaru, dzięki wielkiej sieci tunelów w podziemiu. Kiedy Posejdon, Hades i Zeus dostali się do "Mega Zastrzeżonej Strefy Tartaru", zobaczyli Kampe. Na początku wystraszyli się jej wielkością, jednak przezwyciężyli strach i stanęli na wysokości zadania. Znaleźli Cyklopów i jeden z nich, Briareus powiedział, że mogą im wykuć broń godną nieśmiertelnych. Dla Zeusa wykuli Piorun Piorunów, Posejdon zyskał Trójząb, dla Hadesa wykonali Hełm Mroku. Posejdon i Zeus czuli dziwną, moc która biła od tej broni, ale Hades był bardzo zadowolony. Zeus, używając pioruna, zabił Kampe, Posejdon roztrzaskał łańcuchy Hekatonchejrów i Cyklopów, a Hades wyprowadził ich z Tartaru. W zamian za uwolnienie z Tartaru, przyłączyli się do nich w Wojnie.

Szóstka młodych bogów wyruszyła na Olimp, w kulminacyjnym momencie wojny, Zeus użył Pioruna Piorunów i zrzucił Króla Tytanów z Czarnego Tronu.

Podział świata

Percy Jackson Hades by soulreaper162

Po Wojnie Tytanów, Olimpijczycy stworzyli pałace na Olimpie dla każdego z nich (łącznie z pomniejszymi). Hades, Posejdon i Zeus zebrali się w Pałacu Bogów. Postanowili, że podzielą świat na Trzy Części. Hades uważał, że jako najstarszy z braci i pierworodny syn Kronosa, powinien stać się królem i odziedziczyć po swoim ojcu, jednak ustąpił miejsca Zeusowi. Posejdon stał się Królem Mórz, Zeus zyskał Nieba, Hades został Królem Podziemia. Od tamtej pory Zeusa, Hadesa i Posejdona nazywa się Wielką Trójką. Jednak Zeus wkrótce zyskał miano Króla Olimpu i Króla Bogów.

Samotnik

Rodzeństwo Hadesa i ich dzieci obawiali się Króla Podziemia, dlatego bywał tam tylko na narady bogów (Przesilenie zimowe). Resztę roku spędzał w swoim królestwie. Z czasem odkrył u siebie moce do kontroli nad metalami szlachetnymi i drogimi kruszcami. Śmiertelni Grecy obawiali się jego, a sami półbogowie bardzo bali się spotkania z nim.

Urządzenie Podziemia

Hades and persephone by yayuuhjack-d8p1p7t

Kiedy Hades przybył do Erebu, swojego nowego domu, zastał tam spory bałagan. Przed nim nikt bowiem nie zajmował się duszami zmarłych. Sąd ostateczny odbywał się za życia ludzi i nie był do końcu sprawiedliwy. Ludzi przekupowali sędziów. Oburzony Hades postanowił zaprowadzić porządki. Udał się do Zeusa. Przedstawił mu swój plan, dotyczący sądu nad duszą po jej śmierci. Uzyskał zgodę króla wszechświata na działanie, który postawił jeden warunek: sędziowie mieli być dziećmi Zeusa. Hades przystał na to, choć nie bardzo mu się to podobało. Powrócił do siebie i wybrał trzech zmarłych królów: Minosa, Ajakosa i Radamantysa. Byli oni pierwszymi sędziami Podziemia. Decydowali nad losem dusz. Zadowolony Hades zajął się kolejnymi sprawami. Sprowadził z Tartaru Cerbera, który miał pilnować, by żadna żywa istota nie przedostała się do Podziemia i, aby żadna zmarła, nie dostała się na zewnątrz. Bóg wezwał również Erynie, duchy zemsty. Miały pilnować odbywanych kar na Polach Kary a także na Łąkach Asfodelowych. Utrzymywały one także porządek wśród umarłych. Hades nie poprzestał na tym. Zmusił Charona, aby pobierał od zmarłych tę samą opłatę za przepłynięcie przez Styks oraz poprosił Hermesa, by pomagał zagubionym duszom trafiać do Erebu.

Porwanie Persefony

180

Hades porywający Persefonę

Samotny i przygnębiony Hades chciał mieć żonę. Ze swoich komnat zobaczył młodą boginię, Persefonę, córkę Demeter i Zeusa. Zakochał się w niej. Zaniedbał swoje obowiązki. Wiedział, że Demeter nie pozwoli mu się zbliżyć do swojej córki, a nawet gdyby udało mu się z nią porozmawiać, to dziewczyna i tak go nie zechce. Bóg umarłych usiłował się z tym pogodzić, ale czuł się coraz bardziej samotny w Podziemiu. Nosił w kieszeni naszkicowany portrecik Persefony. Wyrył jej imię na swoim obsydianowym stole (co kosztowało go mnóstwo pracy). Śnił o niej całymi nocami i w wyobraźni tworzył sobie sceny, w którym on wyznaje jej miłość, a bogini odpowiada, że też go kocha. Czasem Hades nawet zakładał swój Hełm Mroku i wychodził na powierzchnię. Odnajdywał ją i podglądał , jak się przechadzała po lesie lub bawiła z przyjaciółkami nimfami na łące. W końcu bóg uznał, że już dłużej nie wytrzyma, poszedł więc do ojca dziewczyny, Zeusa. Opowiedział mu swoją sytuację i poprosił o pozwolenie na małżeństwo i radę, co ma zrobić. Zeusowi zrobiło się trochę żal Hadesa. Rozumiał też doskonale, że można mieć obsesję na punkcie kobiety. Obiecał bratu pomoc i poradził, że najlepiej by było, gdyby porwał ją. Hades był nieco tym zaskoczony, ale zgodził się. Poczekali, aż Demeter zajmie się swoimi sprawami i zostawi córkę w towarzystwie nimf. Dziewczyny udały się na łąkę. Chodziły po wzgórzach, chlapały się w strumieniach. Nimfy zmęczyły się i położyły się na krótką drzemkę. W tym czasie Persefona poszła pozbierać trochę kwiatów. Gdy schyliła się po następny kwiatek, ziemia pod nią otwarła się i wyskoczył stamtąd ogromny rydwan zaprzężony w cztery straszliwe konie. Woźnicą był oczywiście Hades. Ubrany był w czarne szaty, a na głowie miał swój Hełm Mroku, który jeszcze bardziej przestraszył dziewczynę. Persefona była przerażona. Hades przedstawił się i wyznał jej miłość. Wciągnął dziewczynę do rydwanu i znikł pod ziemią. Całe to zdarzenie widział bóg słońca Helios.

Gdy Demeter zobaczyła, że jej córka zniknęła, wpadła w rozpacz. Chodziła od miasta do miasta i szukała swojej córki, w dzień pomagał jej Triptolemos - śmiertelnik, którego bogini zamieniła w boga rolnictwa, a w nocy Hekate używała swoich pochodni, by oświetlać jej drogę. W końcu, plony przestały przez nią rosnąć. W końcu trafiła na Heliosa, który niechętnie opowiedział jej, co zobaczył. W tym czasie Hermes wydał ogłoszenie, że Hades potrzebuje ogrodnika, by urządzić ogród w Podziemiu. Demeter była oburzona zachowaniem brata Hadesa. Wyruszyła do Zeusa i poprosiła go o pomoc. Ten niestety niewiele mógł poradzić, bo sam zaproponował bratu takie rozwiązanie. Wściekła bogini zbóż sprawiła, że ziemia przestała wydawać plony.

Persefona z czasem zakochała się w Hadesie. Temu bardzo zależało na uczuciach młodej bogini. Gdy tylko kończył pracę, wracał uradowany do swojego pałacu i zatrudnił ogrodnika, by ten stworzył dla niej piękny ogród. Po jakimś czasie przestał chodzić do "pracy" i spędzał cały dzień z Persefoną. Ostatecznie Zeus, który miał dość jęków wygłodniałych ludzi i lamentów siostry, kazał Hadesowi zwrócić córkę. Kiedy Hermes przybył po nią do Podziemia, okazało się, że Persefona zjadła 1/3 część granatu. Nie mogła już wrócić na powierzchnię. Zakochała się również w Hadesie i musiała zostać w Podziemiu. Demeter nigdy nie wybaczyła córce, że ją zostawiła i nie zaakceptowała związku córki. Nie chciała się pogodzić z tym, że musi oddać córkę. Ostatecznie Hestia obmyśliła sposób na pogodzenie wszystkich i przekazała go Zeusowi. Persefona spędzała w Podziemiu 1/3 roku, a pozostałe ze swoją matką na powierzchni.

Nieudane romanse

Give-uncle-Hades-a-big-hug-pjo-the-lightning-thief-movie-17301871-1263-533

Małżeństwo Persefony i Hadesa nie należało do szczególnie udanych, zwłaszcza że byli co roku rozdzielani na długi czas. Hades kochał swoją żonę mocno, ale czasami czuł się samotny. Któregoś dnia odwiedzał Okeanosa i zakochał się w jednej z jego córek, piękną, smukłą i bladą Leuke. Porwał ją do siebie. Kiedy Persefona się dowiedziała postawiła mu ultimatum: "Albo ona, albo ja!". Hades wiedział, że nie ma wyboru. Musiał odesłać dziewczynę. Niestety, Persefonie to nie wystarczyło. Zażądała jej śmierci. Hades nie był zadowolony i wymyślił inne rozwiązanie. Spotkał się z Leuke na łąkach Asfodelowych i zamienił ją w smukłą topolę. Od tamtego czasu Łąki są pełne topoli. Niektóre rosną również na brzegach podziemnych rzek.

Jakiś czas później Hades trafił nad rzeką Kokytos na pięknie pachnącą i niezwykle śliczną nimfę Minthe. Zakochał się w niej od pierwszego wejrzenia. Była ona najadą podziemnej rzeki i marzyła o tym, by wyjść na powierzchnię. Hades obiecał, że ją tam zabierze, za pocałunek. Dziewczyna zgodziła się i pocałowała go. Bóg przeniósł ich na powierzchnię. Przez chwilę czuł się naprawdę zakochany. Była wówczas wiosna i Persefona przebywała u swojej matki. Hades wystraszył się, że może ich razem zobaczyć i uciekł do Podziemia zostawiając Minthe samą. Nimfa poczuła się niezwykle ważna, bo udało jej się owinąć boga wokół palca. Wykrzyczała to z radości. Persefona ją usłyszała i przyszła do niej w postaci olbrzymiego kolosa. Rozgniotła ją w zazdrości i furii. W miejscach, gdzie się to stało wyrosła roślina, która dostała nazwę Mięta - od imienia najady.

Te dwie sytuacje sprawiły, że Hadesowi odechciało się romansów... na jakiś czas.

Hades-0

Asklepios

Asklepios był synem Apolla, po ojcu odziedziczył zdolności do medycyny. Po wielu latach nauki potrafił uzdrawiać ludzi, aż w końcu nauczył się wskrzeszać umarłych. Hades zauważył, że ubyło mu kilka dusz. Dowiedział się, że to wina Asklepiosa. Poszedł więc do Zeusa i powiedział, że jego bratanek kpi sobie z praw życia i śmierci. Zeus spytał się półboga czy to prawda, on powiedział, że tak. Apollo chciał przeprosić wuja za incydent, ale Hades nie dał się namówić, mówiąc, by Zeus zabił młodego. Zeus z wielkim bólem serca zrobił to, a Hades wrócił do swojego królestwa.

W "Krwi Olimpu" jednak Asklepios się pojawia, już jako bóg i daje półbogom z Wielkiej Siódemki Lekarstwo Lekarza, dzięki któremu Leo Valdez zostaje wskrzeszony.

Przysięga

Po II Wojnie Światowej, której przyczyną był spór pomiędzy dziećmi Wielkiej Trójki, w której dzieci Posejdona i Zeusa walczyły przeciw dzieciom Hadesa, wyrocznia przepowiedziała, że jedno z półboskich dzieci najstarszej trójki bogów ocali lub zniszczy Olimp.

Zeus, Hades i Posejdon zebrali się na Olimpie i złożyli przysięgę, że już nigdy nie będą mieli półboskich dzieci. Hades miał już dwójkę − Biankę i Nica Di Angelo. Chciał ich uchronić przed Zeusem, prosząc ich matkę, Marię Di Angelo by poszła z nim do podziemia, ta jednak odmówiła. Zeus cisnął piorunem w hotel, gdzie się znajdowali, ale Hades stworzył pole siłowe, by uchronić dzieci, jednak nie udało mu się uratować Marii. Poprosił Erynie, by wykąpały Nica i Biankę w Lete i zaniosły ich do Kasyna Lotos. Wkrótce po tym wydarzeniu przeklął Wyrocznię Delficką, by nigdy nie miała kolejnego ciała.

Wygląd

Miał na sobie szatę z czarnego jedwabiu i koronę z czarnego filigranu. Jego skóra była biała jak u albinosa, a długie do ramion włosy czarne jak smoła. Nie był tak potężnie zbudowany jak Ares, a mimo to promieniował potęgą. (...) Wydawał się gibki, pełny gracji i niebezpieczny jak pantera. (...) Miał we wzroku coś,co przypominało mi widziane niegdyś portrety Napoleona, Hitlera i tych przywódców-terrorystów, którzy nakazują innym wysadzić się w powietrze. Hades miał tak samo świdrujące spojrzenie, ten sam rodzaj straszliwej, magnetycznej charyzmy.

–Percy o Hadesie, Złodziej Pioruna

Hades jest opisany jako wysoki dobrze zbudowany mężczyzna. Ma bladą skórę i długie włosy, które są intensywnie czarne jak oczy, które były oznaką geniusza albo wariata. Persefona mówi, że gdy Hades pała pasją, jego oczy płoną purpurą. W Pamiętnikach Półbogów ma bródkę. Często nosi czarne powłóczyste szaty z duszami grzeszników wydzierganymi na materiale. Podczas bitwy, Hades prowadzi wielki, czarno-złoty rydwan z zaprzężonymi do nich czarnymi końmi (ich oczy i grzywy żarzą się ogniem), a u boku ma Stygijski Miecz. Nosi piękną zbroję w kolorze czerwonym i dwa sygnety. Jeden jest z czaszką (którą oddał Nico), a druga jest z zamarzniętą Mgłą (obrączka ślubna od Persefony).

Charakter

Hades jest honorowy. Szanuje przysięgi i prawa moralne. Jak na ironię Hades nikogo nie zabił przed próbą uśmiercenia Thalii. Nigdy nie złamał Przysięgi Wielkiej Trójki odnośnie narodzin kolejnych półbogów. Dobrowolnie wypuścił Sally Jackson, gdy odzyskał swój Hełm Mroku. Hades ma wielki szacunek do prawa zmarłych. Jest sędzią wszystkich umarłych przybyłych do Hadesu. Hades jest bardzo zajętym i pracowitym bogiem, w odróżnieniu od innych, którzy biorą swoje obowiązki lekceważąco, tak jak Apollo czy Dionizos. Można powiedzieć, że jest najmądrzejszy z bogów (za wyjątkiem Ateny), przedstawia to w coraz to różnych i wymyślnych sposobów kary dla grzeszników, dobrym przykładem jest Tantal. Pomimo swojej ciemnej strony, Hades może też być dobrym bogiem. Poszedł na kompromis, gdy Demeter poprosiła, by ten oddał jej córkę. Zgodził się, ale tylko na pół roku. Hades jest ucieleśnieniem większości cech jego ojca Kronosa:

  • Spryt,
  • Złośliwość,
  • Przebiegłość.

Hades trzyma głęboko schowaną urazę do swojego rodzeństwa o to, że nie chcą, by pokazywał się na Olimpie i praktycznie ucięli z nim jakiekolwiek kontakty. Jednak to wszystko zmienia się w Ostatnim Olimpijczyku, gdy Zeus stwierdza, że gdyby nie Hades, Kronos powstał by na nowo. Hades przyjmuję przeprosiny od rodzeństwa. Jego córka Bianca powiedziała, że Trzymanie urazy dla dzieci Hadesa jest szczególnie  niebezpieczne, jest to nasza wada po ojcu. Hades chciał zabić Thalię tylko po to, by Zeus zasmakował jak to jest, gdy ukochana osoba zostaje zabita i jest to również kara za to, że złamał przysięgę. Nie miał mrocznych zamiarów wobec Percy'ego, mimo iż jego ojciec również złamał dane słowo (możliwe, że Hades nie czuje urazy wobec Posejdona). Jest bardzo surowym i krytycznym ojcem. Przy Nicu mówił, że jego siostra Bianka była inna. Jednak po wojnie o Manhattan mówi o swoim synu z dumą i szacunkiem. W końcu ufając mu powiedział o Rzymskich i Greckich półbogach i o Obozie Jupiter, twierdząc że jego syn nie podzieli się tą wiedzą z innymi. Wiedział że przeznaczeniem Nica jest zaprowadzić Siódemkę Półbogów do Wrót Śmierci. Maria Di Angelo mówiła, że Hades był miłym i hojnym człowiekiem, dając do zrozumienia, że jego ciemna i mroczna strona kryje w sobie miłość i urazę ze strony rodzeństwa.

W Krwi Olimpu możemy poznać inne oblicze Hadesa, który zaczyna zwracać większą uwagę na swojego syna Nico, a także próbuje mu pomóc.

Półboskie dzieci Hadesa

Children of hades by incredibru-d6aabmv
Nico di Angelo

Boskie dzieci Hadesa

  • Melinoe - córka Hadesa i Persefony, bogini upiorów, opisana w Archiwum Półbogów.
  • Makaria - córka Hadesa i Persefony, bogini łagodnej śmierci i ludzi cnotliwych.
  • Zagreus - syn Hadesa i Persefony, bóg odrodzenia.

Zdolności dzieci Hadesa

  • Wyczuwanie śmierci
  • Nekromancja
  • Podróż Cieniem
  • Władza nad Furiami (Rzymskimi odpowiednikami Erynii), Eryniami, Kerami
  • Mogą zobaczyć aurę życiową osoby
  • Geokinezja - władza nad ziemią
  • Zdolność do rzucania klątw
  • Niektóre kontrolują kamienie szlachetne

Ciekawostki

  • Jako jedyny nie złamał Przysięgi Wielkiej Trójki, bo mimo iż ma obecnie półboskie dzieci przyszły one na świat jeszcze przed złożeniem Przysięgi.
  • Jego świętymi roślinami są: Cyprys i Topola.
  • W książce siedziba Hadesa znajduje się w Studiu Nagraniowym REQUIEM, a w filmie obok napisu ,,Hollywood".
  • Do końca nie wiadomo, czy Zagreus jest jego synem. Inne mity głosiły, że Zeus miał go z Persefoną pod postacią jej męża.
Pjato ss in hades by sorcaron1379-d4kwsgv
Bogowie i Boginie
Główni bogowie greccy
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi bogowie greccy
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Hades

  • Czyim jesteś dzieckiem?

    286 wiadomości
    • Emarahal napisał(a):"A mi ktoś pomoże? bo ja jestem chyba jakaś Niezgodna x'D Wychodzi mi Posejdon/Atena/Hades/Iris :") h...
    • Afrodyta/ Posejdon/ Ares, co mam wybrać? 
  • Przypadek ?

    15 wiadomości
    • Illuminati poprostu 
    • Gromowładny napisał(a):Hej, ludzie! Ostatnio uczę się na WOS-ie coś o ONZ. Nie interesowałoby mnie to, gdyby nie jeden mały drobiazg : ...