FANDOM

Helios
Helios09-by-Afro.jpg
Tytuł
Tytan słońca
Informacje
Status: Wygasły
Wygląd
Płeć: Mężczyzna
Wzrost: Każdy
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Tytani
Grecka/Rzymska forma: Sol
Występowanie:
Twoja żona cię zdradza. [...]. Widziałem na własne oczy. Ale nie podglądałem! Tylko wiesz, ich trochę trudno nie zauważyć

–Helios do Hefajstosa, Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona

Helios09-by-Afro.jpg

Helios - w mitologii greckiej bóg i uosobienie Słońca. Należał do drugiego pokolenia tytanów. Był bóstwem związanym z kultem Słońca. Uchodził za syna tytana Hyperiona i tytanidy Tei oraz za brata Selene i Eos. Miał żonę Rode (Rodos).

Rodzina

Miał liczne potomstwo ze swoimi kochankami:

z Okeanidą Klimene

– syna Faetona i córki Heliady (Merope, Helias, Fojbe, Ajterie, Dioksippe),

z nimfą Rode

– synów Heliadów,

z nimfą Neajrą 

– Faetusę i Lampetię,

z Leukotoe 

(Leukotea; została przemieniona w tymianek)

– syna Tersanora.

Historia

Według wierzeń starożytnych Greków przemierzał dzienne niebo na złotym rydwanie, zaprzężonym w cztery białe konie – Ajtona, Eoosa, Flegona i Pyroeisa. Swą wędrówkę rozpoczynał na Wschodzie, wynurzając się z fal Okeanosa i kończył po drugiej stronie widnokręgu, na Zachodzie, gdzie zanurzał się. Drogę powrotną, która wiodła pod Okeanosem pokonywał na wielkiej czaszy. Jego nadejście zwiastowała Eos.
Helios.jpg

Prośba Faetona

Jest wspomniany w micie o swoim synu Faetonie.

Faeton w młodości żył w królestwie męża swojej matki Meropsa. Powszechnie znany był jednak fakt, że ojcostwo przypisywano Heliosowi. Nie wszyscy jednak w to wierzyli. Na dowód ojcostwa boga słońca, Faeton wybrał się wraz z grupą ludzi na krańce świata, do pałacu Słońca. Tam zażądał od boga, aby udowodnił mu swoje ojcostwo. Nie wystarczyło mu nawet to, że Helios ogłosił że jest jego ojcem. Tytan przysiągł zatem na Styks, że spełni każdą prośbę syna. Faeton poprosił wówczas o powożenie rydwanem słońca. Ojciec załamał się słysząc tę prośbę, bo wiedział, że jest to niebezpieczne. Niestety nie mógł się wycofać. Młody Faeton nie miał wprawy i konie latały po niebie raz w górę, raz w dół. W pewnym momencie konie leciały bardzo nisko, co groziło pożarem nieba i ziemi. Gdy bezradny Helios siedział w swoim pałacu powstała sama Gaja, która zażądała od Zeusa, by ten coś zrobił, bo cały świat powróci do Chaosu. Zeus był zmuszony strącić chłopaka piorunem a on spadł do rzeki Erydan. Helios opłakiwał przez jakiś czas swojego syna, ale nigdy więcej nie oddał nikomu swojego rydwanu.
Helios-0.jpg

Pałac

Helios posiadał cudowny pałac, cały ze złota, pełen drogich kamieni i ozdób. W sali tronowej otaczały go Dni, Miesiące i Lata. Stanowił źródło życia i światła. Regulował bieg dni, miesięcy, lat i stuleci. Wzywano go na świadka podczas przysięgi, ponieważ przed jego obliczem nic się nie ukryło.

To on według mitów powiedział Demeter, że to Hades porwał jej córkę Korę. I doniósł Hefajstosowi, że jego żona Afrodyta zdradza go z Aresem.

Ciekawostki

  • Powszechnie to Apollina uważano za boga słońca.
  • Jego rzymskim odpowiednikiem był Sol. Co ciekawe, w mitologii nordyckiej również występowała bogini Słońca o tym samym imieniu.
  • Jego atrybutem jest korona z promieni słonecznych.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki