FANDOM

Hermes   Hermes/Galeria   Hermes/Cytaty    
Przez te tysiące lat nauczyłem się jednej rzeczy na pewno: nie wolno skreślać nikogo z rodziny, niezależnie od tego, jak ten ktoś się stara.

–Hermes do Percy'ego, Morze Potworów

Hermes - grecki bóg dróg, podróżnych, kupców, pasterzy, złodziei i handlu. Jest boskim posłańcem. Jego rzymskim odpowiednikiem jest Merkury, a symbolem Kaduceusz, oraz skrzydlaty hełm i sandały ze skrzydełkami. W filmie "Złodziej Pioruna" zagrał go Dylan Neal, a w "Morze Potworów" - Nathan Fillion.

HermesGG

Hermes w "Greckich bogach według Percy'ego Jacksona"

HistoriaEdytuj

Hermes jest synem Zeusa i Mai. Urodził się w grocie i tam się wychowywał. Od małego miał skłonności do psot, np. ukradł woły pilnowane przez Apolla. Oczywiście bóg słońca dowiedział się, kto to zrobił, ale Hermes dał mu lirę zrobioną z żółwia oraz syringę, dzięki czemu uniknął kary za kradzież. W zamian dostał laskę - Kaduceusz, z którą od tamtej pory jest kojarzony. Miała ona magiczną moc zażegnywania i rozwiązywania sporów.

Jako posłaniec bogów roznosił zaproszenia na ślub Hery i Zeusa. Zaproszone było każde stworzenie ziemskie, więc miał sporo roboty.

Hermes2GG

Hermes kradnie krowy Apollina

Później zamieszkał na Olimpie, ale przeszkadzał innym bogom swoimi dowcipami i psotami. W końcu Zeus zesłał go na ziemię, gdzie Hermes przez wiele lat podróżował i zwiedził prawie cały znany ówcześnie świat. Po jakimś czasie wrócił do siedziby bogów, ponieważ nieśmiertelnym brakowało go - bez jego żartów i psot Olimp stał się pusty i nudny. Stał się boskim posłańcem oraz osobą odpowiedzialną za prowadzenie zmarłych do Podziemia.

Percy Jackson i Bogowie OlimpijscyEdytuj

Morze PotworówEdytuj

Hermes pojawia się na plaży w Obozie Herosów, namawia Percy'ego, by wyruszył na misję, mimo braku zezwolenia od Tantala, który zastępował Chejrona, na stanowisku dyrektora obozu. Bóg pomaga Herosowi i jego przyjaciołom dając im multiwitaminy oraz termos działający jak kompas i uwalniający wiatry z czterech stron świata. Głównym celem Hermesa, jest to by Percy przekonał Luke'a, żeby był po stronie Olimpu. Po szczęśliwie wykonanej misji bóg podróżnych znów odwiedza syna Posejdona, w stajni Pegazów. Percy'emu jest przykro, że nie udało mu się przekonać Luke'a na zmianę stron. Bóg go pociesza mówiąc, że będzie jeszcze wiele okazji, by mu przemówić do rozumu.

WyglądEdytuj

Tuż obok mnie stał facet w nylonowych spodenkach do biegania i koszulce nowojorskiego maratonu. Był szczupły i wysportowany, miał [ciemne] szpakowate włosy i łajdacki uśmiech na twarzy.

–Opis Hermesa, Morze Potworów

Hermes-0

CharakterEdytuj

Hermes jest zazwyczaj dość pomocnym bogiem (pomógł Percy'emu w "Morzu Potworów"). Ma skłonność do kradzieży, ukradł, np. bydło Apollina. Dzięki sprytowi potrafi jednak wyjść z każdych tarapatów. Jest gadatliwy, przyjazny i ma poczucie humoru. Zwykle nie ma czasu na dłuższe pogaduszki, ponieważ jako posłaniec bogów wciąż musi roznosić przesyłki po całym świecie. Długo chowa urazy (np. do Annabeth). Jednak gdy kogoś pokocha jest czuły, opiekuńczy i bardzo cierpi, gdy tą osobę traci. Potrafi wiele wybaczać, bo chce, by rodzina trzymała się razem. Jest bardzo inteligentnym bogiem i nie lubi, gdy wypomina mu się, że Atena jest od niego mądrzejsza. Jeżeli musi potrafi zabić i się prze tym nie waha. Jego ulubionym powiedzonkiem jest: dają to bierz, biją to uciekaj.

PotomstwoEdytuj

Demigod files

Hermes w "Pamiętnikach Półbogów"

Hermes

CiekawostkiEdytuj

  • Miał żal do Annabeth, że nie powstrzymała Luke'a przed zejściem na złą drogę.
  • Węże na jego Kaduceuszu nazywają się Greg i Marta, uwielbiają szczury. Wiele razy Greg prosił Percy'ego o nie.
  • Jego laska potrafi się zmieniać w dowolne przedmioty m.in.: telefon komórkowy, podkładkę i długopis, miotacz laserów.
  • W "Pamiętnikach półbogów" jego laska została skradziona.
  • W "Odysei" a także "Bitwie w Labiryncie" rozmawiał z Kalipso, aby wypuściła z wyspy Odyseusza i Percy'ego.
  • Wielokrotnie pomagał Odyseuszowi.
  • Odprowadzał zmarłych do Hadesu i zsyłał marzenia senne.
  • Z Afrodytą miał dziecko - Hermafrodyta.
  • Był ojcem Pana (ten bóg jest skutkiem romansu Hermesa z nimfą rzeczną).
  • Hermesowi przypisywano wynalezienie ćwiczeń gimnastycznych, pisma i liczb.
  • Razem z Chione miał syna- Autolykosa, który zresztą był dziadkiem Odyseusza i świetnym złodziejem.
  • W książce latające trampki Luke'a były jego prezentem dla syna, jednak w ekranizacji okazuje się, że Luke "włamał się" i mu je ukradł.
  • W ekranizacji książki "Złodziej Pioruna" okazuje się, że ma setki par trampek ze skrzydłami (takich samych jakie dał synowi w książce/takich samych jakie syn mu ukradł w filmie) i nawet nie zauważył, kiedy jego syn ukradł mu jedną parę, lub przymknął na to oko zwarzywszy, że Luke był jego ulubionym synem.
  • Hermes ma ciężarówkę "Hermes express", którą rozwozi zamówienia.
  • May Castellan była najprawdopodobniej jego ulubioną kochanką. Na drugim miejscu figurowała pewnie Matka Connora i Travisa Hoodów, gdyż z nią miał przecież aż dwóch synów a to się rzadko zdarza.
  • W jednej z książek Hermes przyznał się, że wynalazł internet.
  • Jedynym szybszym od niego bóstwem była Iris.
Bogowie i Boginie
Główni bogowie greccy
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi bogowie greccy
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy
BachusDianaFawoniuszFortunaHerkulesJanusKupidyn
KupidynMerkuryOrkusTerminusWiktoriaAkwilon