FANDOM

Hestia   Hestia/Galeria   Hestia/Cytaty    
Czasami najtrudniej jest opanować moc ustępowania. Wierzysz mi?

–Hestia do Percy'ego, Ostatni Olimpijczyk

Hestia
Hestia
Tytuł
Bogini ogniska domowego
Ostatnia Olimpijka
Bogini sierot
Informacje
Status: Nieśmiertelna
Wygląd
Płeć: Kobieta
Kolor oczu: Płomienie
Kolor włosów: Brązowe
Wzrost: Każdy
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Bogowie
Broń: Ogień
Dom: Olimp
Grecka/Rzymska forma: Westa
Występowanie:

Prométhée vole le feu à Hestia

Hestia (gr. Ἑστία) - bogini ogniska domowego. Najstarsza córka Kronosa i Rei ( a zatem uwolniła się z jego brzucha jako ostatnia). Gdy Percy spotyka ją po raz pierwszy, wygląda na 9 lat i pilnuje ogniska w Obozie. Jej świętymi zwierzętami są świnia i osioł, a atrybutem żywy płomień.

Historia

Narodziny i dzieciństwo

Hestia jest pierwszą (najstarszą) córką tytanów Kronosa i Rei. Kronos na początku nie chciał jej połykać i planował być dobrym ojcem, dopiero później zdał sobie sprawę, iż Hestia to nie tytanida, tylko że jest z jakiegoś potężniejszego rodu. Mimo, iż była znacznie mniejsza od większości niemowlęcych tytanów, w jej oczach można by dostrzec wielką inteligencję. Bogini promieniowała jakąś nieznaną mocą. Jej ojciec pomyślał, że jak dorośnie, będzie miała jeszcze większą moc. Ze strachu, że bogini go kiedyś obali, połknął ją w całości. Gdy rodziło się jej kolejne rodzeństwo, Kronos połykał każde z dzieci (Hadesa, Posejdona, Demeter i Herę). Hestia dzieciństwo spędziła w żołądku swego ojca, dopóki Zeus nie uratował jej i reszty najstarszych olimpijczyków. Ponieważ była pierwszą, która się urodziła, była ostatnią, która wydostała się z żołądka Kronosa, nazywana jest zarówno najstarszym, jak i najmłodszym dzieckiem Kronosa i Rei. Przez ten fakt nie była brana na poważnie przez swoje rodzeństwo. Jej bracia traktowali ją również jako najmłodszą z nich i opiekowali się nią.

Kandydaci na mężów

Hestia, będąc miłą, spokojną i piękną boginią zainteresowała sobą dwóch bogów - Posejdona i Apollina. Bogowie Ci przyszli spytać się Zeusa o zgodę, czy mogą ożenić się z Hestią. Zeus się zgodził i zawołał boginię, by zadecydowała, którego z nich woli na męża. Ale Hestia nie miała najmniejszej ochoty na małżeństwo. Nie miała nic przeciwko bogom płci męskiej, jednak postanowiła zostać wieczną dziewicą. Doskonale pamiętała, jak jej ojciec Kronos połknął ją zaraz po urodzeniu. Kobieta nie chciała, by jej mąż był taki. Bała się również, że jej dzieci mogą okazać się jakimiś potworami. O wiele bardziej wolała łączyć rodzinę razem, opiekować się ogniskiem. Mogła zostać ciotką, ale nie matką. Hestia więc poprosiła Zeusa, by pozwolił jej pozostać niezamężną. Wytłumaczyła, że na ma na to ochoty. Jej dwóch kandydatów na mężów poparło ją, ponieważ uznało, że jeśli bogini pragnie pozostać dziewicą, to niech nią pozostanie. Zeus bardzo się zdziwił, gdy to usłyszał, jednak przystał na propozycją kobiety i oficjalnie ogłosił ją boginią ogniska domowego.

Prometeusz

Tytan Prometeusz bardzo martwi się losem ludzi. Chciał, by wyszli z jaskiń, by stali się podobni do bogów. Spytał się więc Zeusa o zgodę na ofiarowanie ludziom ognia. Król bogów stanowczo odmówił, jednak Prometeusz się nie poddawał i chciał wykraść ogień bogom. Jednak jedyny ogień był w głównym palenisku bogów, w wielkiej sali tronowej, a przez całą dobę pilnowała go Hestia. Trudno byłoby więc wykraść płomień niepostrzeżenie. Prawdopodobnie pomogła mu Hestia - dobra bogini poczuła litość dla tytana, który tak bardzo pragnął pomóc tym dziwnym istotom. Nie wiadomo, czy kobieta pomagała mu ukraść ogień, czy po prostu nie robiła nic by go powstrzymać. W każdym razie niemożliwe byłoby, gdyby Prometeusz ukradł ogień, skutecznie oszukując jego strażniczkę.

Tradycje w Starożytnej Grecji

Hestia była boginią domowego ogniska. Każde nowo narodzone dziecko, piątego dnia po urodzeniu, obnoszono dookoła ogniska, oddając je Hestii w opiekę. Matka panny młodej rozpalała pierwszy raz ogień w nowym domu płomieniem pochodzącym z jej świątyni. Gość przychodząc do domu, gdzie nie jest mile widziany, musiał złapać się krawędzi ogniska. Odtąd gospodarze nie mogli mu nic zrobić. Zawsze otrzymywała pierwszą ofiarę w gospodarstwie domowym.

Osobowość

Hestia zdaje się mieć spokojne i skromne usposobienie, wykazuje więcej życzliwości, niż inni bogowie, którzy często obrażają się z byle powodu. Jest ona bardzo mądrą boginią, a jej priorytetem jest utrzymanie pokoju i harmonii między rodziną olimpijczyków. Ślubowała być dziewicą na zawsze, dlatego nie ma dzieci. Podobnie jak Artemida, preferuje ona postać młodej dziewczyny, przez większość czasu, mimo że jest postrzegana jako dorosła kobieta. Jako bogini nie szuka władzy. Jest dobra dla herosów np. Percy'ego i Nica, co widać w książce "Ostatni Olimpijczyk".

Wygląd

HestiaGG

Hestia w "Greckich bogach według Percy'ego Jacksona"

Hestia jest początkowo opisana jako ośmioletnia dziewczynka z mysimi-brązowymi włosami , "ciepłymi i przytulnymi" oczami, jak gdyby z czerwonego ognia (jednak to nie był zły ogień, pełen nienawiści, tak jak w oczach Aresa, boga wojny - przeciwnie, był to ciepły i dobry ogień). Nosi prostą brązową sukienkę z szalikiem owiniętym wokół jej głowy. W mitologii, gdy połyka ja Kronos, Hestia była śliczną, małą dziewczynką. Gdy dorosła, wypiękniała. Jednak nie nosiła jaskrawych strojów, wyszukanych ozdób ani nie robiła sobie makijażu. Miała piękne ciemne włosy.

Miała szczery uśmiech, oczy w kolorze brązu, twarz otoczoną czarnymi lokami. Była łagodna i przyjaźnie usposobiona. Nigdy o nikim nie powiedziała złego słowa. Gdybyś znalazł się na imprezie na Olimpie, Hestia nie zwróciłaby natychmiast twojej uwagi. Nie była jaskrawo ubrana, głośna ani zwariowana. Wygląda jak bogini z sąsiedztwa - miła i ładna w bezpretensjonalny sposób. Zazwyczaj ukrywała włosy pod lnianą przepaską. Nosiła proste, skromne sukienki i nigdy nie używała makijażu.

Percy o Hestii w Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona

Hestia - Westa 09

Ciekawostki

  • Będzie ostatnim olimpijczykiem, który "zginie". Upadnie dopiero wtedy, gdy upadnie cała reszta.
  • Jest jedną z trzech dziewiczych bogiń, pozostałe dwie to Atena i Artemida.
  • Nazwa Hestia w języku greckim oznacza "dom" i "palenisko".
  • Kiedy poproszono o opisanie domku Hestii Rick Riordan powiedział, że jego nie ma, bo nie było domku w jej stylu. (Niektórzy czytelnicy nadal sądzą, że wystarczyłby domek z czerwonej cegły i z czerwonym dachem)
  • W przeciwieństwie do innych olimpijczyków Hestia nie szuka uznania i uwagi, ale istnieje w palenisku i każdy może się zwrócić do niej w potrzebie.
  • Kiedy Percy ją spotyka pierwszy raz uważa, iż jej oczy są podobne do oczu Aresa, lecz nie widać w nich nienawiści, tylko łagodność.
  • Rzymskie imię Hestii to Westa - jej kapłanki nazywano Westalkami. Składały one śluby czystości i służyły bogini 30 lat (10 lat uczyły się, 10 pełniły służbę, a ostatnie 10 uczyły nowe kapłanki). Niektóre po skończeniu służby zostawały nawet żonami.
  • Nico był pierwszym od wielu lat półbogiem, który rozmawiał z Hestią.
  • Gdy w ognisku spalane są ofiary dla bogów, Hestia, jako patronka i opiekunka ogniska domowego, dostaje cząstkę z nich.
  • Kiedyś była jedną z Olimpijczyków, lecz oddała swój tron Dionizosowi, co zachwiało równowagą rady (było więcej mężczyzn niż kobiet).
  • To prawdopodobnie ona jest tym tytułowym "Ostatnim Olimpijczykiem" z piątej części serii "Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy", ponieważ, jak sama przyznaje, jest ostatnią z olimpijczyków, ostatnią olimpijką.
  • Mimo, iż jest najstarszą z Olimpijczyków, to została uwolniona z brzucha Kronosa jako ostatnia, więc wielu bogów uważa ją za najmłodszą.
  • Percy Jackson uważa, że świat byłby dużo lepszy, gdyby rządziła nim Hestia.
  • W czasie Bitwy o Manhattan dostała od Percy'ego Dzban Pandory, aby nie czuł pokusy porzucenia Nadziei.

Bogowie i Boginie
Główni bogowie greccy
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi bogowie greccy
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy