FANDOM

Horus   Horus/Galeria   Horus/Cytaty    

Szablon:Egipski InfoboxHorus - sokoli bóg faraonów, wojny i nieba. W pierwszym wcieleniu był synem Geba i Nut, narodzonym w drugi Dzień Demonów, czyli 28 grudnia. W kolejnych wcieleniach był synem Ozyrysa i Izydy.

HistoriaEdytuj

Bogini nieba Nut spodziewała się potomstwa, lecz Radowiedział się, że jedno z tych dzieci pozbawi go tronu, więc wydał on dekret w którym zabronił córce urodzić swoje dzieci w którykolwiek dzień i noc roku. Nut postanowiła obejść ten zakaz. Grała w senet Chonsu o światło księżycowe, dopóki nie miała go wystarczająco dużo aby utworzyć pięć nowych dni, które doczepiła na końcu roku i w czasie ich trwania powiła piątkę swojego potomstwa: Ozyrysa, Horusa, Izydę, Seta i Neftydę, każdego dnia jedno.

W drugim wcieleniu urodził się synem Izydy i Ozyrysa. Po brutalnym zabójstwie Ozyrysa i przejęciu władzy przez Seta, Izyda ukryła go daleko od zagrożenia i w cieniu papirusów zaczęła przygotowywać syna do czekającej go walki, aby mógł pomścić śmierć ojca i przejąć tron faraona. Po pewnym czasie udało im się odnaleźć sarkofag z ciałem Ozyrysa, jednak Set powstrzymał Horusa przed uwolnieniem ojca. Zniszczył sarkofag, wskutek czego szczątki Ozyrysa zotały rozrzucone po całym Egipcie. To wydarzenie zasiało w sercu małego jeszcze Horusa zirenko nienawiści do Seta, dzięki czemu gdy już dorósł miał odwagę wyzwać wuja na pojedynek dzięki czemu po wielu latach krwawych bitew i drobych potyczek odzyskał prawowite miejsce na tronie. Żoną Horusa jest Hathor, bogini miłości.