FANDOM

Hory
Hory
Tytuł
Boginie pór roku
Informacje
Status: Nieśmiertelne
Wygląd
Płeć: kobiety
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Pomniejsi Bogowie
Dom: Olimp bądź Cypr
Występowanie:

Temida urodziła dwa razy trojaczki. Pierwszy zestaw nie był bardzo zły - trzy siostry zwane Horami, które skończyły jako boginie zmieniających się pór roku. (Myślicie sobie: "Zaraz, zaraz, tylko trzy pory roku?". Ale pamiętajcie, że mówimy o Grecji. Myślę, że tam nie ma za dużo zimy).

Percy Jackson o Horach, Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona

Hory (gr. Ὧραι Hō̂rai, łac. Horae) – w mitologii greckiej trzy boginie strzegące ładu między ludźmi i rytmem natury, uważane także za personifikację trzech pór roku; córki Zeusa i Temidy, siostry Mojr. Bywały mylone z Charytami.

Dionizos i Hory

HistoriaEdytuj

Hory służyły i pomagały ważniejszym bogom na Olimpie: Herze, Afrodycie, Hermesowi, Aristajosowi. Towarzyszyły Zeusowi, Panu i Persefonie.

Greccy bogowie według Percy`ego JacksonaEdytuj

Hory pomagały przyodziać się Afrodycie na Cyprze przez jej wizytą na Olimpie. Percy nazywa je po prostu Hora Wiosenna, Hora Jesienna i Hora Letnia. Być może chce w ten sposób uniknąć nieporozumień. Zachwycały się urodą Afrodyty. To od nich bogini dowiedziała się o istnieniu innych bogów. Wspomniane były również w książce Greccy herosi według Percy`ego Jacksona.

HoryEdytuj

Sandro Botticelli - Narodziny Wenus

Wenus z jedną z Hor (Wiosną) - po prawej stronie, i Chloris z Zefirem - po lewej

Pierwsza trójkaEdytuj

Większość greckich tekstów (m.in. Teogonia Hezjoda) mówiących o Horach podaje następujące imiona:

  • Eunomia - praworządność;
  • Dike - sprawiedliwość;
  • Eirene - pokój, wiosna.

Druga trójkaEdytuj

W Atenach znane są pod imionami:

  • Tallo - bujna;
  • Aukso - rosła;
  • Karpo - owocna.

Informację tę podaje Pauzaniasz w swoim opisie Grecji. Może jednak nie być to poprawne, ponieważ pisze o ateńskich boginiach zarówno jako o Charytach, jak i Horach.

Trzecia trójkaEdytuj

Rzadko pojawiała się także trójka trzecia:

  • Pheurosa - bogini materii;
  • Euporia - bogini obfitości;
  • Orthosia - bogini dobrobytu.

CiekawostkiEdytuj

  • W książce "Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona" znajdowały się na Cyprze, nie jest podane jednak, czy były z tą wyspą bardziej związane.
  • To one pomogły Afrodycie ubrać się przed wizytą na Olimpie - założyły jej piękną białą suknię, na głowę włożyły złoty wieniec, zawiesiły w uszach kolczyki i dały bogini złoty naszyjnik.