FANDOM

Jazon   Jazon/Cytaty    
Jazon
Jason-0.jpg
Tytuł
Argonauta
Mąż Medei
Uczeń Chejrona
Informacje
Status: Martwy
Wygląd
Płeć: Mężczyzna
Rodzina
Rodzina:
  • Ajzon (ojciec)
  • Medea (była żona)
  • Mermeros i Feres (synowie)
Pozostałe
Przynależność: Herosi
Występowanie:

Jazon - w mitologii greckiej heros, Argonauta. Syn Ajzona, króla Jolkos w Tesalii. Jeden z uczniów Chejrona.

Dzieciństwo Jazona

Ajzon został strącony z trony przez swojego brata Peliasa, w dniu, kiedy urodził się Jazon. Nowy król postanowił zgładzić bratanka, ale jego sługa postanowił ostrzec jego rodziców. Ajzon przekazał Peliasowi wiadomość, że Jazon ciężko zachorował i niestety umarł. Jego brat we wszystko uwierzył i przestał prześladować swoją rodzinę. Młody Jazon trafił pod opiekę centaura Chejrona, a po kilku latach powrócił do rodzinnego miasta. Król Pelias boi się młodzieńca, ponieważ przepowiednia mówi, że zginie z ręki mężczyzny, który wejdzie do miasta w jednym sandale, a tak też wkroczył do miasta Jazon. Jego stryj postanawia wysłać go po Złote Runo.

Wyprawa Argonautów

Jazon wybudował statek i nazwał go Argo. Razem ze swoimi towarzyszami Argonautami wyrusza na wyprawę mająca na celu odnalezienie mitycznego Złotego Runa.

Kolchida

Po dopłynięciu na Kolchidę, król wyspy stawia Jazonowi warunki, które musi spełnić, aby dostać Złote Runo. Każe mu zaprząc do pługa dwa ziejące ogniem wyspy, a następnie zasiać na Polu Aresa smocze zęby i pokonać powstałych w ten sposób wojowników. Wcześniej zakochuje się w córce króla, czarodziejce i kapłance Hekate Medei. Ta daje mu balsam chroniący go przed ogniem byków. Jazon sam rozprawia się z wojownikami, rzucając w nich kamieniami i sprawiając, że sami się wybijają. Medea pomaga Argonaucie również w uśpieniu smoka, aby Jazon bez problemu mógł wykraść Złote Runo ze świętego gaju Aresa. Heros żeni się z czarodziejką i zabiera ją na pokład Argo.

Powrót do domu

Heros wraca do domu i zostaje uznany za bohatera. Medea uzdrawia i odmładza ojca Jazona, ale mści się na stryju swojego męża i sprawia, że jego własne córki go zabijają. Po tym razem z Jazonem wyrusza do Koryntu.

W Koryncie Jazon zakochuje się w córce władcy i twierdzi, że jego małżeństwo z Medeą jest już nieważne. Ta w ramach zemsty na mężu postanawia wysłać Kreuzie, nowej ukochanej Jazona, "prezent ślubny", czyli zatrutą suknię. Po włożeniu jej Kreuza ginie wraz ze swoim ojcem, który usiłował uratować córkę. Medea na oczach Jazona zabija ich dwóch synów i ucieka z miasta na rydwanie podarowanym jej przez dziadka Heliosa.

Po tym Jazon załamany udaje się na próchniejące już Argo, zasypia pod masztem, który pod wpływem próchna upada na niego zabijając go.

Ciekawostki

  • Jason Grace dostał po nim imię, ponieważ Jazon był jednym z niewielu herosów lubianych przez Herę.
  • Siódemkę herosów z przepowiedni można uznać za następców Argonautów.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki