FANDOM

Kalipso   Kalipso/Galeria    
Nie kuś losu, Leonie Valdez. Nadal cię nienawidzę.

–Kalipso do Leo, Dom Hadesa

Kalipso - nimfa, córka Atlasa. Za wspieranie ojca podczas wojny między bogami a tytanami uwięziona na Ogygii. W "Bitwie w Labiryncie" trafia tam Percy, natomiast w "Krwi Olimpu" zostaje z niej uwolniona przez Leona Valdeza.

Historia w mitologiiEdytuj

Podczas pierwszej wojny tytanów i bogów, Kalipso wspierała swego ojca Atlasa. Gdy Olimpijczycy wygrali, nie ukarali jej surowo, tylko uwięzili na widmowej wyspie Ogygii, która stała się jej domem i więzieniem jednocześnie. Co jakiś czas (wciąż w ramach kary) Fata przysyłały do niej wielkich herosów, ale specjalnie wybierały takich, w których nimfa musiała się zakochać, a którzy nie mogli zostać i musieli odejść, przez co łamali serce zakochanej Kalipso. W taki sposób dziewczyna przez siedem lat więziła na wyspie Odyseusza, który w końcu musiał opuścić ją i wrócić do swojej żony Penelopy. Co jakiś czas odwiedzali ją także bogowie, opowiadając, jak świat się zmienił. Najczęściej był to Hermes, rzadziej Hefajstos (Kalipso stwierdziła, że to "rzadki zaszczyt").

W książkach Ricka RiordanaEdytuj

Morze PotworówEdytuj

[...] Medea, Kalipso, oto potężne kobiety! No i oczywiście ja. Najważniejsza z nich.

Kirke do Annabeth

Kirke wspomina Kalipso, mówiąc, że ona i Medea są potężnymi czarodziejkami.

Bitwa w LabiryncieEdytuj

W "Bitwie w Labiryncie" Percy znikąd pojawił się na plaży na jej wyspie, po prostu spadł z nieba. Dziewczyna opiekowała się chłopakiem i pomagała mu w pełni wrócić do zdrowia. Zakochała się w nim, ale nie chciała mu o tym mówić. W końcu jednak wyjawiła swój sekret, ale Percy był potrzebny swoim przyjaciołom i musiał wrócić (postanowił opuścić Ogygię po rozmowie z Hefajtosem, gdy ten wyjawił, że jego przyjaciele się martwią. Kiedy wracał, podarowała mu nasionko księżycowej rośliny, którą potem zasadził w doniczce na oknie w mieszkaniu Sally. Miał pamiętać o niej zawsze, kiedy spojrzy na Księżniczkę (Bo tak nazywała się ta roślina). Później jak okazuje się w Domu Hadesa Kalipso przeklęła Percy'ego, gdy ten od niej odpłynął. Kiedy Annabeth zabiła w Tartarze jedną z arai, spadła na nią klątwa przeznaczona dla Percy'ego i przez pewien czas myślała, że jej chłopak ją opuścił.

Ostatni OlimpijczykEdytuj

Po pokonaniu Kronosa, gdy bogowie zaproponowali Percy'emu nieśmiertelność, ten odmówił, jednak miał inne życzenia. Jednym z nich było przebaczenie Kalipso (i innym pokojowo nastawionym dzieciom tytanów) i uwolnienie jej z wyspy. Bogowie jednak nie spełnili prośby, a Percy nie zastanawiał się, czy dotrzymali obietnicy.

Dom HadesaEdytuj

W tej części Leo Valdez wylądował na jej wyspie (wysłała go tam Chione). Najpierw dziewczyna za nim nie przepadała, więc Magiczna Tratwa po niego nie przypłynęła. Kalipso nie znosiła Leona - po prostu ją wkurzał. Gdy jednak zaczęła z nim pracować i lepiej go poznała, zaczęła go tolerować, później lubić, a w końcu zakochała się w nim. I właśnie wtedy przypłynęła Magiczna Tratwa umożliwiająca chłopakowi przopłynięcie do przyjaciół, akurat gdy Kalipso nie chciała, by on odszedł. Nimfa pocałowała go na pożegnanie, twierdząc, że i tak go nienawidzi. Leo obiecał na Styks, że po nią wróci i uwolni ją z tej wyspy. Zostaje także wspomniana przez Percy'ego w Tartarze, który przyznaje, że zapomniał o Kalipso mimo, że cały czas w ogrodzie jego matki rosła roślina, którą podarowała Percy'emu Nimfa. Kalipso rzuca na Annabeth klątwę, przez którą dziewczyna myśli, że jej chłopak ją opuścił.

Krew OlimpuEdytuj

Leo przez całą książkę pracował nad wytworzeniem nowego ciała dla Festusa, by móc uwolnić Kalipso z wyspy. Nie mówił o swoim pomyśle przyjaciołom. Leo umarł, pokonując Gaję, lecz Festus (nosząc na grzbiecie ciało syna Hefajstosa) dzięki astrolabium z kryształem z Ogygii odnalazł wyspę Kalipso i podał Leonowi Lekarstwo Lekarza, które przywróciło go do życia. Chłopak powrócił do Kalipso oraz uwolnił ją z jej domu i więzienia. Razem odlecieli na grzbiecie Festusa.

Ukryta WyroczniaEdytuj

Kalipso występuje jedynie pod koniec książki. Przylatuje razem z Leonem do Obozu Herosów na Festusie.

Mroczna PrzepowiedniaEdytuj

- Pokonałem wiele przeciwności, wraz z moją towarzyszką Meg McCaffrey!

- Znaczy swoją panią - dodała Kalipso - Dwunastoletnią dziewczynką! Spójrzcie na jej nędznego niewolnika Lestera, najżałośniejszego z nastolatków!

–pieśń Apollina i Kalipso, Mroczna Przepowiednia

Tym razem Kalipso pomaga Apollinowi odnaleźć następną wyrocznię.

WyglądEdytuj

Kalipso była bardzo piękną dziewczyną. Wyglądała na jakieś piętnaście lub szesnaście lat (Percy stwierdził, że to jedna z tych osób, których twarze wydają się być pozbawione wieku). Miała karmelowe włosy i migdałowe czarne oczy. Miała mlecznobiałą skórę i maleńkiego piega tuż koło lewego oka. Percy uważa dziewczynę za dwa razy bardziej olśniewającą od gwiazd, piękniejszą od Afrodyty - ponieważ wyglądała naturalnie, w ogóle nie stara się wyglądać ładnie, lecz po prostu taka była. Leo stwierdził, że była dokuczliwie piękna i wyglądała jak prawdziwa bogini. Wyglądała pięknie, gdy się śmiała. Pachniała cynamonem. Często ubierała się w greckie (zazwyczaj białe) długie suknie, ale w "Domu Hadesa" zaczęła ubierać bardziej zwyczajne stroje - dżinsy i białą koszulkę. Nawet ubrudzona wygląda bardzo ładnie.

CiekawostkiEdytuj

  • Kalipso pojawia się też w filmach Piratach z Karaibów: Skrzynia Umarlaka i Piratach z Karaibów: Na krańcu świata jako bogini morza i oceanów, ukochana David'a Jones'a przemieniona przez Sąd Bractwa w Tia Dalmę – kapłankę fetyszy żyjącą na ciemnych i przerażających mokradłach.
  • Imieniem tej greckiej nimfy został też nazwany jeden z księżyców Saturna.
  • Na ulicy Długiej w Gdańsku znajduje się jej pomnik.
  • Jednym z odwiedzających ją herosów był pirat Drake, który miał ukochaną o imieniu Elizabeth.
  • Percy i Leo stwierdzili, że jest silna.
  • Z powodu rzuconej przez nią klątwy, Annabeth myślała, że jej chłopak opuścił ją na zawsze.

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Kalipso

  • Kalipso

    14 wiadomości
    • Na mój gust Leo powinien się hajtnąć z Hazel. Kalipso może sobie wziąć Apolla xD Ale to tylko moja opinia...
    • Mi tam si podoba Leo oni s sweet rayem ;3 Percy zdecydowanie bardziej pasuje do Annabeth, le do Kalipso a Nico Di Angelo do Reyny