FANDOM

Labirynt
Labirynt2.jpg
Najważniejsze dane
Lokalizacja: Pod światem
Rodzaj: Budowla
Pozostałe
Występowanie: Bitwa w Labiryncie
Labirynt - zbudowany pod ziemią na Krecie przez genialnego wynalazcę Dedala na prośbę króla Minosa. Minos chciał tam ukryć swojego syna Minotaura. Został zniszczony po śmierci Dedala i odtworzony przez Pazyfae.

Labirynt w mitologii

Znajdował się na Krecie pod pałacem w Knossos i był niezwykle trudny do przejścia, aby Minotaur się z niego nie wydostał. Zbudował go Dedal na polecenie Minosa. Ostatecznie Labirynt stał się nie tylko więzieniem potwora, ale również dla Dedala i jego syna, który mu pomagał, gdyż Minos nie pozwolił im odejść. Wydostali się stamtąd za pomocą stworzonych skrzydeł. W trakcie ucieczki Ikar spadł i zmarł.

Minos w starciu bitewnym pokonał Ateńczyków. Zażądał, aby co kilka lat, 7 młodzieńców i panien było przysyłanych z Aten w ofierze Minotaurowi. Inna wersja mitu mówi, że było to karą za śmierć Androgeosa, syna Minosa. Ze trzecią ofiarą zgłosił się królewicz Tezeusz, który chciał zabić potwora, by nie musieli się go więcej obawiać. Pomogła mu wówczas córka Minosa, Ariadna. Dziewczyna, zauroczona odwagą młodzieńca, pomogła mu dając kłębek nici. Ułatwiła mu w tej sposób powrót z Labiryntu, a magiczny miecz pozwolił zabić Minotaura. W ten sposób Tezeusz wyprowadził Ateńczyków żywych z Labiryntu, w którym zabił potwora.

Labirynt.jpg

Wygląd w książkach

Wraz z przeniesieniem się Cywilizacji Zachodu, przeniósł się również sam Labirynt i znalazł się pod Stanami Zjednoczonymi. Był ogromny i wciąż się rozrastał, dzięki czemu nie mieścił się pod jednym miastem. Był on magiczny i zbudowany, aby zgubić tego, kto w nim przebywał. Nie chodziło tylko o niemożność znalezienia drogi, ale przede wszystkim o utratę zmysłów. Pełno w nim pułapek i potworów. Ściany i wyjścia potrafiły się zmieniać. Część jego była kamienna, inna drewniana, lub ziemna. Według Annabeth Labirynt rozrastając się przybierał wygląd zabudowań danej epoki. W samym jego środku znajduje się warsztat Dedala. Zawalił się w momencie śmierci Dedala, z którego życiem był związany.

Percy Jackson i bogowie olimpijscy

Klątwa Tytana

Clarisse La Rue otrzymała sekretną misję od Chejrona, by zbadać Labirynt. Znalazła Chrisa Rodrigueza błąkającego się po pustyni w pobliżu domu jej matki. Zabrała go do siebie, a potem przeniosła do Obozu. Chłopak postradał zmysły, ale zdążył wspomnieć, że Luke przeszukuje Labirynt. Jednakże wówczas Percy Jackson nic o tym nie wiedział. Słyszał tylko, że dziewczyna jest na "sekretnej misji".

Nico di Angelo również znalazł wejście do Labiryntu w pobliżu Pięści Zeusa, podczas ucieczki do lasu. Percy i Annabeth Chase podążyli za nim, ale nie mogli nigdzie go znaleźć. Wszystko dlatego, że Nico wszedł do Labiryntu Dedala.

Bitwa w Labiryncie

Percy dowiaduje się o istnieniu Labiryntu. Clarisse i Annabeth namawiają Grovera, że powinien wybrać się do Labiryntu, aby odszukać Pana, boga dzikiej natury, który gdzieś zaginął. Uważają, że to właśnie pod ziemią bóg może się znajdować. Ostatecznie Percy i Annabeth odnajdują przypadkowo wejście do Labiryntu przy Pięści Zeusa wpadając do środka podczas walki z wielkimi Skorpionami. Udaje im się z niego wyjść dzięki znakowi Dedala - greckiej literze Delta. Okazuje się, że Luke wiedział o tym wejściu wcześniej i to jego może poszukiwać wysyłając herosów do wnętrza Labiryntu. Wkrótce Annabeth otrzymuje swoją pierwszą misję i wyrusza na nią z Percym, Groverem i Tysonem. Ich zadaniem jest dotarcie przez Labirynt do Dedala i przechwycenie Nici Ariadny, zanim zrobi to ktoś z popleczników Kronosa. W trakcie snu, tuż przed misją Percy dowiaduje się, że w obozie jest szpieg, a ich misja jest zgodna z planem Kronosa. W czasie misji przyjaciele spotykają wiele potworów i pułapek. Labirynt zdaje się z nimi pogrywać. Annabeth uważa, że Warsztat Dedala znajduje się w starej części budowli. Niestety, nie potrafi go odnaleźć. Dopiero dzięki pomocy Rachel Dare udaje się dotrzeć do Dedala, którego kryjówka znajduje się w najnowszej, metalowej części.

Labirynt był połączony z Dedalem, kiedy wynalazca umarł, budowla przestała istnieć.

Lista znanych wejść

  • Pięść Zeusa w Lesie (Obóz Herosów, Long Island, Farm Rd, 3.141, NYC)
  • Alcatraz (Więzienie na Wyspie Alcatraz w San Francisco Bay, Kalifornia)
  • Tartar (głębokie Podziemie)
  • Ranczo Potrójne G (gdzieś w Texasie)
  • Góra Saint Helens (aktywny wulkan w stanie Washington)
  • piwnica hotelu Marriott (hotel w NYC na Manhattanie)
  • Góra Tam (siedziba armii tytanów w San Francisco)
  • Zachodnie Museum Górnictwa (gdzieś w pobliżu Colorado)
  • Jaskinia Pana (Calderon Cavern w Nowym Meksyku)
  • Antaeus' Arena
  • Phoenix, AZ (w pobliżu domu matki Clarisse La Rue)
  • Dom Hadesa

Więcej z Fandomu

Losowa wiki