FANDOM

Mars   Ares    

Mars – rzymski odpowiednik Aresa. Jako Mars, staje się bardziej zdyscyplinowany, a nawet bardziej militarny i wojowniczy, co pokazuje jego koncentracja na wojennym zwycięstwie, a nie na zwykłym konflikcie. Podczas gdy Grecy wyobrażali sobie Aresa jako brutalną i przerażającą istotę, która rozkoszowała się konfliktem, Rzymianie postrzegali Marsa jako strażnika, który przynosił honor i siłę w walce i był uważany za największego z bogów zaraz po Jowiszu. Planeta Mars została nazwana jego imieniem. Nazwali planetę po nim, gdy Rzymianie uważali, że Mars wygląda jak plama krwi na niebie.

HistoriaEdytuj

Mars jest bogiem wojny i jednym z najbardziej szanowanych i czczonych bogów rzymskiego panteonu. Jest synem Jowisza i Junony. Według niektórych źródeł Mars jest ojcem Romulusa i Remusa. Ponieważ był ojcem tych legendarnych założycieli Rzymu, a więc i narodu rzymskiego, Rzymianie uhonorowali go jako Mars Pater ("Ojciec Mars"), często stylizując się na "synów Marsa".

Najzagorzalsze i najbardziej drapieżne istoty zostały poświęcone na Marsa: koń, dla jego wigoru; wilk za jego chciwość i szybkość widzenia; pies, z powodu jego czujności; i zachwycał się stosem, kogutem i sępem. Był renomowanym wrogiem Minerwy, bogini mądrości i sztuki, ponieważ w czasie wojny są deptani, bez szacunku, jak również z nauki i sprawiedliwości.

Jako bóg, który kroczył wojowniczym krokiem na pole bitwy, nazywał się Mars Gradivus (od gradus co znaczy "krok"), to jest powszechnie wierzył przez Rzymian, że on sam maszerował przed nimi do walki, i działał jako ich niewidzialny obrońca. Jako przewodniczący bóstwa w rolnictwie, był stylizowany na Sylvanusa, podczas gdy w charakterze strażnika państwa nosił imię Quirinus. Aby uczcić zwycięstwo, Mars Victor ("zwycięzca") otrzymał ofiarę byka (taurus). Jego charakterystyka Mars Ultor ("Mściciel") była stosunkowo nowa w porównaniu do innych; kult został stworzony przez Augusta (pierwszego rzymskiego cesarza) i był skupiony w świątyni Marsa Ultora, znajdującej się na osobistym forum Augusta. W czasach, gdy był bóstwem rolniczym, Mars był poza wczesną triadą kapitolińską (zwaną inaczej archaiczną triadą), podobnie jak Jowisz i Quirinus, z których ostatni nie miał greckiego odpowiednika.

Reprezentacja Edytuj

Starożytne pomniki przedstawiają to bóstwo jako niezwykłe, uzbrojone w hełm, tarczę i włócznię, czasem nagie, czasami w przyzwyczajenia wojskowego; czasem z brodą, a czasem bez. Często opisuje się jeżdżącego rydwanem, ciągniętym przez wściekłe konie, całkowicie uzbrojonym i wyciągającym włócznię jedną ręką, podczas gdy z drugiej chwyta miecz nasycony krwią.

Olimpijscy Herosi Edytuj

Mars GP

Mars w powieści graficznej

Syn NeptunaEdytuj

Gdy Gwen została ciężko ranna, Mars zjawia się i mówi, że bóg

śmierci Tanatos został pojmany. Ogłasza wszystkim, że Frank Zhang jest jego synem i to on poprowadzi misję ratunkową na Alaskę. Oświadcza również Percy'emu, aby nauczył się szanować bogów. Tu pojawia się świadomość Aresa.

Znak AtenyEdytuj

Po tym jak Leo Valdez zniszczył świątynie w Nowym Rzymie, dwa aspekty boga wojny ruszyły za Frankiem. Ares mówił by zabił każdego, Mars okazał się bardziej skrupulatny i powtarzał, by zabił tylko syna Hefajstosa i innych Greków.

Dom HadesaEdytuj

Mars i Ares nadal kłócili się w głowie Franka. Oboje kazali mu zabić Triptolemosa i Nica. Ten jednak spytał ojca o to jak zdobyć węża do rydwanu boga rolników. Mars i Ares wpadli na pomysł by zabił wszystkie Katoblepony. Frankowi udało się wykonać to zdanie. Mars i Ares zjednoczyli się i dali mu węża. Jednak później wybuchli gdyż ich aspekty znowu zaczęły walczyć.

Ciekawostki Edytuj

  • Martes i Mardi, co oznacza we wtorek w języku hiszpańskim i francuskim, zostały nazwane na cześć boga wojny.
  • W "Syn Neptuna" Mars twierdzi, że nie pamięta swojej walki z Percym jako Ares, ale później wspomina, że Percy usłyszał o jego fatalnej skazie Ateny, coś, co tylko Ares mógł podsłuchać. Jest jednak możliwe, że wie o tym tylko dlatego, że jest Bogiem Wojny, robiąc fatalne wady w swoim biznesie.
  • Planeta Mars jest czwartą planetą od Słońca. Został nazwany na cześć Marsa, boga, ze względu na jego krwistoczerwony kolor i Mars będący bogiem wojny.
  • Miesiąc marca (od łacińskiego Martiusa) nosi jego imię.
  • Rzymski historyk i senator, Tacitus, związał Marsa z nordyckim bogiem Tyrem.
Bogowie i Boginie
Główni bogowie greccy
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi bogowie greccy
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy
BachusDianaFawoniuszFortunaHerkulesJanusKupidyn
KupidynMerkuryOrkusTerminusWiktoriaAkwilon
Bogowie nordyccy
OdynLokiThorFrejrFrejaFriggaHeimdallTyrHelRanSigyn