FANDOM

Metis, Metyda
Metis-1.jpg
Tytuł
Tytanida dobrej rady i planowania
Tytanida roztropności
Informacje
Status: Nieśmiertelna
Wygląd
Płeć: kobieta
Wzrost: każdy
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Tytani
Dom: głowa Zeusa
Występowanie: Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona

Metis (Metyda, gr. Μητις) - tytanida dobrej rady i planowania. Córka Okeanosa i Tethys, jedna z okeanid. Uosobienie roztropności. Pierwsza żona Zeusa, zaraz po tym, jak został królem bogów. Matka Ateny.

Metis.jpg

Historia

Według mitologii, to za jej namową Zeus podał Kronosowi środek wymiotny, by ten wypluł połknięte dzieci.

Małżeństwo

Kiedy Zeus zasiadł na tronie na Olimpie postanowił sobie poszukać żony. Zdecydował się, na jedną z tytanid, by pokazać, ze nie ma uprzedzeń. Jego wybór padł na Metis - tytanidę dobrej rady. Kiedy tytanida zaszła w ciążę, otrzymała przepowiednię. Nie wiadomo, czy pochodziła ona od Uranosa i Gai czy od samej Metis. Głosiła ona, że po urodzeniu pierwszego dziecka, córki, Metyda wyda na świat chłopca, będzie potężny i będzie rządził wszechświatem. Zeus przerażony taką wizją połknął ciężarną żonę.

Co dalej?

W mitologii nie jest wspomniane, co stało się z Metis. Na te pytania odpowiada Percy Jackson opisując dzieje bogów w książce Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona.

Metis została w żołądku Zeusa, gdyż jak na nieśmiertelną przystało, nie mogła tak umrzeć. Urodziła tam dziewczynkę.

Metis w końcu zamieniła się w czystą myśl, ponieważ i tak była tytanidą głębokich myśli. Stała się jedynie ponaglającym głosem w głębi głowy Zeusa.

–Percy o tym, co się stało z Metis.

Jej córka dorastała w ciele Zeusa, który chyba nie zdawał sobie z tego sprawy. Ostatecznie, kiedy była gotowa do wyjścia na świat nie chciała robić tego w nudny sposób. Nie podobał się jej pomysł wyskakiwania przez gardło. Zamieniła się w myśl, czego nauczyła ją sama Metis i dostała się do głowy Zeusa. Tam kopała i krzyczała, aż w końcu dzięki Hefajstosowi wydostała się na zewnątrz. Nazwała się Ateną, boginią sztuki wojennej i mądrości.

Wygląd

Niestety, ani w mitologii ani w książkach Riordana nie jest wspomniane jak wyglądała.
Atena 87897.jpg

Córka Metis - Atena

Charakter

Musiała być bardzo cierpliwa i roztropna, skoro została tytanidą roztropności, dobrej rady i planowania. Percy nazwał ją "kimś w rodzaju osobistego trenera tytanów".

Metis świetnie doradzała innym, ale najwyraźniej gorzej sobie radziła z własnym życiem.

–Percy o Metis na początku małżeństwa z Zeusem.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki