FANDOM

Midas
Tytuł
Król Frygii
Informacje
Status: Martwy
Wygląd
Płeć: Mężczyzna
Kolor włosów: Siwe
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Śmiertelnicy
Broń: Dotyk
Dom:
  • Frygia
  • Pałac Midasa (po wskrzeszeniu przez Gaję)
Grecka/Rzymska forma: Grek
Występowanie: Zagubiony Heros

Midas - władca Frygii. Choć od niedawna był uważany za postać legendarną, to naukowcy dowiedli, że panował w VIII wieku p.n.e. Miał syna Lityersesa i córkę Zoe.

Mity dotyczące Midasa

Złoty dotyk

Midas.jpg

Według opowieści Midas uratował Sylena z orszaku Dionizosa. W podzięce bóg wina obiecał spełnić jedno życzenie króla - ten poprosił o dar złotego dotyku. Szybko zorientował się, że grozi mu śmierć z głodu, gdyż nawet jedzenie zamieniało się w złoto. Przerażony wybłagał od Dionizosa utratę daru. Aby się go pozbyć, musiał się wykąpać w rzecze Paktol, która od tego czasu jest złotonośna.

Pojedynek muzyczny

W innym micie Midas był sędzia w muzycznym pojedynku między Apollinem a Panem (w innych źródłach Marsjaszem). Kiedy uznał, że to władca dzikiej przyrody grał piękniej, Apollo ukarał go oślimi uszami. Na początku tylko jego nadworny fryzjer wiedział o sekrecie władcy, ale wkrótce cały kraj usłyszał o jego tajemnicy.

Midas w książkach Riordana

Mitycznego władcę poznajemy w "Zagubionym Herosie". Mieszka w silnie chronionej rezydencji razem ze swoim synem Litem i jest posłuszny Gai. Kiedy Jason, Leo i Piper docierają do jego posiadłości, udaje ich przyjaciela - zamienia plecak w złoto, aby herosi mogli tam trzymać ventusy. Gdy ci mają już opuścić wille, Midas razem z Litem atakuje ich. Udaje mu się zamienić Piper i Leo w posąg, podczas gdy Jason walczy z Litem. Młody półbóg stosuje podstęp i sprawia, że król zamienia własnego syna w złoto, próbując pomóc mu wstać. Przyjaciołom udaje się uciec, wcześniej przywracając wszystkim posągom w sali ich dawną postać, w tym córce Midasa, Zoe, która została zamieniona przez ojca w złoto za gadulstwo.

Wygląd

Wyszedł z nich [drzwi] pulchny mężczyzna w białym szlafroku, ze złotą szczoteczką do zębów w ustach. Miał białą brodę, a na siwych włosach długą, staromodną szlafmycę.

–Opis Midasa, Zagubiony Heros

Midas nosił na głowie szlafmycę, aby zakryć swe ośle uszy.

Ciekawostki:

  • Według Mitologii Midas wyrzekł się daru po tym jak przez przypadek zamienił Zoe w posąg.
  • Leo myślał, że Hazel jest z nim spokrewniona.
  • Na podstawie jego historii wymyślono powiedzenie: ,,być bogatym jak Midas".
  • Miał romans z Demeter/Ceres. Z ich związku narodzili się Lityerses i (prawdopodobnie) Zoe.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki