FANDOM

Mojry
Fates
Tytuł
Boginie losu
córki Zeusa
Informacje
Status: Nieśmiertelne
Pseudonim(y): Fata
Wygląd
Płeć: kobiety
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Pomniejsi Bogowie
Broń: nożyce i nić
Grecka/Rzymska forma: Parki
Występowanie:
Misje: Przędzenie nici życia

Mojry (gr.Μοῖραι Moirai), w książkach Riordana czasem nazywane Fata, w mitologi greckiej boginie losu, utożsamiane przez Rzymian z Parkami. Córki Temidy i Zeusa.

Historia narodzin

Ich narodziny opisane zostały w książce Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona.

Urodziły się jako kolejne trojaczki Zeusa i jego drugiej żony Temidy. Pierwsze córki, Hory były bardzo urodziwe i napawały Zeusa dumą. Mojry urodziły się niestety brzydki i stare. Bogowie szybko zorientowali się, że te dziewczynki nie tylko widzą przyszłość, ale także potrafią ją kontrolować. Ich ojciec zaczął się martwić czy posiadanie kolejnych dzieci to dobry pomysł. Zaproponował wówczas Temidzie, by się rozstali w zgodzie. Tytanida odetchnęła z ulgą, bo sama obawia się mieć większą liczbę potomstwa. Zeus nie mógł patrzeć na swoje brzydkie córki i strącił je do Erebu.

Mojry w mitologii

U różnych poetów miały inne genealogie. U Homera jest jedna Mojra, natomiast według Hezjoda były one trzema córkami Zeusa i Temidy, noszącymi imiona:

  • Kloto ("Prządka" nici żywota),

  • Lacheis ("Udzielająca", która tej nici strzeże),

  • Atropos ("Nieodwracalna", która ją przecina).

    Symbolizowały starogreckie pojęcia filozoficzno-mitologiczne dotyczące losu ludzkiego i porządku świata. Ich siostrami były Hory. Były boginiami życia i śmierci, jedynymi ponad bogami olimpijskimi, których rozkazom nie podlegały. Znały one przyszłość ludzi i bogów.

Znaczenie nazwy

Pierwotnie mojra było raczej pojęciem filozoficznym i oznaczało przeznaczenie, los człowieka oraz ogólne, nieubłagane prawa świata. Każda istota ludzka od narodzin miała swoją mojrę, określającą długość życia oraz szczęście i nieszczęścia jakie ją spotkają. Ta "indywidualna" mojra stanowiła część losu całego świata i w tym znaczeniu bezosobowa mojra była nieubłagana, jak przeznaczenie. Mojra oznaczała prawa, których nawet bogowie nie mogli omijać, nie narażając porządku świata na niebezpieczeństwo. Z czasem wyobrażenie Mojry przyjęło postać pojedynczego bóstwa, które było personifikacją przeznaczenia człowieka, a później trzech sióstr - prządek losu człowieka, które mieszkały w pałacu w sąsiedztwie Olimpu, czuwając nad życiem każdego człowieka. Mojry pojawiły się w kulcie greckim bardzo wcześnie, ale nigdy nie miały one mitu w ścisłym znaczeniu tego słowa.

U Ricka Riordana

Złodziej Pioruna

Nie widziałem klientów, tylko trzy stare damy w bujanych fotelach ustawionych pod klonem, robiące na drutach parę największych skarpet, jakie w życiu widziałem. Znaczy się te skarpety były wielkości swetrów, ale najwyraźniej były skarpetami. Staruszka po prawej robiła jedną z nich, staruszka po lewej - drugą, a ta po środku trzymała na kolanach ogromny kosz z wściekle niebieską przędzą. [...] A najdziwniejsze było to, że patrzyły prosto na mnie [...] Siedzące po drugiej stronie autostrady staruszki wciąż się we mnie wpatrywały. Ta środkowa przecięła nić i mógłbym przysiąc, że usłyszałem to ciach pomimo czteropasmowego ruchu. Jej dwie towarzyszki zwinęły wściekle niebieskie skarpety, a ja dalej zastanawiałem się, dla kogo mogły je robić: Wielkiej Stopy czy Godzili.

–Percy o Mojrach, Złodziej Pioruna

Krew Olimpu

Najdziwniejszy widok przedstawił zgrzybiały gigant Thoas, którego zatłukły na śmierć trzy starsze panie wyposażone w mosiężne pałki – uzbrojone na wojnę Fata. Jason uznał, że nie ma rzeczy na świecie nic bardziej przerażającego niż banda babć z kijami.

–Jason o Mojrach, Krew Olimpu

Wygląd

[...] Wszystkie trzy wyglądały bardzo staro: miały blade twarze, pomarszczone jak suszona śliwka, srebrne włosy związane z tyłu głowy białymi wstążkami, chude ramiona wystające spod sukni z bielonego płótna.

–Percy o Mojrach, Złodziej Pioruna

Więcej z Fandomu

Losowa wiki