FANDOM

Okeanos
Okeanos
Tytuł
Tytan mórz i oceanów
Ojciec bóstw morskich
Syn Gai i Uranosa
Informacje
Status: Nieśmiertelny
Wygląd
Płeć: Mężczyzna
Wzrost: Każdy
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Tytani
Dom: Ocean
Występowanie:

Okeanos - w mitologii greckiej tytan. Bóg i uosobienie morza zewnętrznego. Był najstarszym synem Uranosa i Gai. Ze swoją żoną i siostrą, Tethys, miał 3000 córek - okeanid - oraz 3000 synów, rzek. Jego córką była również bogini mądrości Metis.

HistoriaEdytuj

Rządy tytanówEdytuj

Okeanos był jedynym z synów Uranosa i Gai, który nie brał udziału w zabójstwie ich ojca. Wymigał się od tego twierdząc, że ma, co robić w swoich wodach. W czasach Złotego Wieku pojął za żonę swoją siostrę Tethys, która również uwielbiała wody. Miał całe mnóstwo potomstwa do upilnowania 3000 córek i 3000 synów. Mieli między innymi córkę Klimene (tytanidę sławy), która została żoną Japetosa.

Kiedy światem rządzili tytani, Okeanos sprawował władzę nad morzami; uważany był za ojca wszystkich rzek. Od jego imienia pochodzi nazwa rzeki opływającej Ziemię, którą starożytni Grecy wyobrażali sobie jako granicę oddzielającą świat żywych od świata umarłych.

Władza bogówEdytuj

Po przejęciu władzy przez Olimpijczyków Zeus oddał morza w panowanie Posejdonowi. Pozbawił tym samym władzy tytanów. Okeanos odszedł w cień.

Percy Jackson i Bogowie OlimpijscyEdytuj

Ostatni OlimpijczykEdytuj

Jego oddziały atakują podwodny pałac Posejdona. Przez to bóg mórz nie może pomóc Olimpijczykom w walce z Tyfonem, ponieważ "prowadzi bitwę na własnym podwórku".

CiekawostkiEdytuj

  • Małżeństwo jego i Tethys było wzorem dla Hery.
Tytani
Pierwsze bóstwa (Protogenoi)
ChaosUranosGajaTartarChronosNyks
Tytani pierwszego pokolenia
HyperionJapetKojosKriosOkeanosKronos
FojbeMnemosyneRejaThejaTemidaTethys
Tytani drugiego pokolenia
AstrajosAtlasPrometeuszEpimeteusz
HeliosLatonaEosSelene