FANDOM

Okeanos
Okeanos
Tytuł
Tytan mórz i oceanów
Ojciec bóstw morskich
Syn Gai i Uranosa
Informacje
Status: Nieśmiertelny
Wygląd
Płeć: Mężczyzna
Wzrost: Każdy
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Tytani
Dom: Ocean
Występowanie:

Okeanos - w mitologii greckiej tytan. Bóg i uosobienie morza zewnętrznego. Był najstarszym synem Uranosa i Gai. Ze swoją żoną i siostrą, Tethys, miał 3000 córek - okeanid - oraz 3000 synów, rzek. Jego córką była również bogini mądrości Metyda.

Historia

Rządy tytanów

Kiedy światem rządzili tytani, Okeanos sprawował władzę nad morzami; uważany był za ojca wszystkich rzek. Od jego imienia pochodzi nazwa rzeki opływającej Ziemię, którą starożytni Grecy wyobrażali sobie jako granicę oddzielającą świat żywych od świata umarłych.

Tytan w książkach Riordana

Greccy bogowie według Percy'ego Jacksona

Okeanos był jedynym z synów Uranosa i Gai, który nie brał udziału w zabójstwie ich ojca. Wymigał się od tego twierdząc, że ma, co robić w swoich wodach. W czasach Złotego Wieku pojął za żonę swoją siostrę Tethys, która również uwielbiała wody. Miał całe mnóstwo potomstwa do upilnowania 3000 córek i 3000 synów. Mieli między innymi córkę Klimene (tytanidę sławy), która została żoną Japetosa.

Po przejęciu władzy przez Olimpijczyków Zeus oddał morza w panowanie Posejdonowi. Pozbawił tym samym władzy tytanów. Okeanos odszedł w cień.

Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy

Okeanos zostaje wspomniany w Ostatnim Olimpijczyku; jego oddziały atakują podwodny pałac Posejdona. Przez to bóg mórz nie może pomóc Olimpijczykom w walce z Tyfonem, ponieważ "prowadzi bitwę na własnym podwórku".

Ciekawostki

  • Małżeństwo jego i Tethys było wzorem dla Hery.
Tytani
Pierwsze bóstwa (Protogenoi)
ChaosUranosGajaTartarChronosNyks
Tytani pierwszego pokolenia
HyperionJapetKojosKriosOkeanosKronos
FojbeMnemosyneRejaThejaTemidaTethys
Tytani drugiego pokolenia
AstrajosAtlasPrometeuszEpimeteuszHelios
LetoEosSelene

Więcej z Fandomu

Losowa wiki