FANDOM

Pan
Speed painting of pan by andacalagon-d47rilg
Tytuł
Bóg Dzikiej Natury
Informacje
Status: Wygasły
Wygląd
Płeć: Mężczyzna
Kolor oczu: Błękitne
Kolor włosów: Białe
Wzrost: Każdy
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Bogowie
Grecka/Rzymska forma: Faunus
Występowanie:

Pan - (zwany także Ajgipan) grecki bóg opiekuńczy lasów, pól, dzikiej przyrody. Opiekun pasterzy i ich trzód. Jest też przedstawiony jako bóg potencji seksualnej, okrutny w zaspokajaniu swoich pragnień. W Rzymie utożsamiany z bogiem Faunusem. Satyr. Syn Hermesa.

Historia

Pan, gdy jego ojciec przedstawił go na Olimpie, został wyśmiany przez boga, z powodu swojego wyglądu.

Dlatego też żył w lasach i górach. W Grecji stale dodawano mu nowych funkcji - był lekarzem, wieszczem, ale jednocześnie uwielbiał muzykę i zabawę. Był zwinny i słynął z umiejętności tanecznych. Cenił sobie towarzystwo nimf i w wielu się zakochał. Jednak one nim gardziły, tylko jedna go kochała - Pytis. Jednak bóg Boreasz także zapałał uczuciem do nimfy. Pytis wolała Pana, a wściekły bóg wiatru zrzucił ją ze skały, a potem nimfa zmieniła się w sosnę. Od tej pory drzewo to jest symbolem satyra.

Inna nimfa, w której także zakochał się Pan, uciekając przed bogiem zamieniła się w trzcinę. Satyr zrobił z niej instrument, który nazywa się "fletnia Pana".

Wygląd

Oczy miał błękitne jak niebo, a jego kędzierzawe włosy były białe, podobnie jak spiczasta bródka. Nawet koźla sierść na jego nogach była przyprószona bielą. Rogi miał ogromne: lśniąco brązowe i zakręcone.

–opis Pana, Bitwa w Labiryncie

Można się domyślić, że wcześniej Pan miał brązową koźlą sierść i włosy oraz bródkę,ponieważ podczas opisu był tuż przed wygaśnięciem, więc możliwe, że mimo ,iż bogowie się nie starzeją to pojawiają się u nich oznaki starości,przed wygaśnięciem.

Percy Jackson i bogowie olimpijscy

-Grover 7

Następca Pana - Grover Underwood.

W serii pana Riordana marzeniem wszystkich satyrów jest odnalezienie czczonego przez nich Pana. Odnajduje go w końcu Grover, razem z Percy'm i Rachel, Annabeth, Nickiem i Tysonem. Jednakże Pan mówi im, że jego czas się skończył - niewiele pozostało już dzikiej natury. Później wielki bóg przyrody umiera, w co nie mogą uwierzyć członkowie Rady Starszych i oskarżają Grovera o kłamstwo.

W książkach o Percym Pan został przedstawiony jako pokojowo nastawiony, przyjazny, spokojny i dobry bóg, co sporo się różni od wizerunku, jaki znamy z mitologii greckiej.

Bogowie i Boginie
Główni bogowie greccy
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi bogowie greccy
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy