FANDOM

6554396

Pegaz (gr. Πήγασος Pḗgasos, łac. Pegasus) – w mitologii greckiej skrzydlaty koń zrodzony z krwi Meduzy, która trysnęła, gdy Perseusz odciął jej głowę.

Historia

Pegaz zamieszkiwał okolice źródła Pirene na Akrokoryncie. Odnalazł go tam Bellerofont, który przy użyciu złotego wędzidła, otrzymanego od Ateny, zdołał okiełznać rumaka. Przy jego pomocy heros pokonał Chimerę, planując następnie wznieść się na jego grzbiecie na szczyt Olimpu. W drodze na szczyt Bellerofont został jednak zrzucony z grzbietu skrzydlatego rumaka przez Zeusa. Na szczyt dotarł jedynie Pegaz. Od tego momentu służył on Zeusowi, który po śmierci przeniósł go na nieboskłon tworząc gwiazdozbiór Pegaza.

Wygląd

Są to skrzydlate konie, o najróżniejszych maściach zwyczajnych koni. Ich skrzydła pokryte są piórami o tej samej barwie co zwierzę. Zazwyczaj mają silną budowę i gdyby musiały, mogłyby biec bardzo szybko po lądzie. W locie galopują, co na początku może dawać na myśl, że nie używają swych skrzydeł, aby galopować po niebie.

Pegazy w książkach Riordana

Skrzydlate konie występują prawie we wszystkich częściach. Poznajemy wtedy trzy pegazy: Mrocznego, Szarlotkę i Gwizdo. Pomagają naszym bohaterom w szybkim dotarciu w dane miejsce lub też ucieczce. W Obozie Herosów, półbogowie uczą się jazdy na tych mistycznych zwierzętach. Również z ich piór są wypychane poduszki (oczywiście żaden pegaz przy tym nie ucierpiał).

Czarny Pegaz

Więcej z Fandomu

Losowa wiki