FANDOM

Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy pierwsza seria napisana przez Ricka Riordana. Jest poprzednikiem serii "Olimpijscy Herosi". Seria skupia się na mitologii greckiej.

Każda książka przedstawia przygody Percy'ego Jacksona z jego punktu widzenia i jest luźno oparta na innym, greckim, mitologicznym bohaterze. Pierwsza opiera się na bohaterstwie Perseusza, druga na historii Odyseusza, trzecia na Heraklesa, czwarta na Tezeusza, a ostatnia - Achillesa.

Wielka Przepowiednia

Heros, który od bogów najstarszych pochodzi,

Osiągnie lat szesnaście wbrew wszelkiej przeszkodzie,

Świat pogrążony ujrzy w snu wiecznym bezkresie,

Jeden wybór kres życiu herosa przyniesie,

Duszę półboga ostrze przeklęte wyżenie,

Olimp w perzynie legnie lub zyska zbawienie.

Znaczenie przepowiedni

  • Percy Jackson jest synem Posejdona, jednego z najstarszych bogów, jednego z Wielkiej Trójki.
  • Percy osiągnął szesnaście lat, mimo wszystkich ataków ze strony Luke'a/Kronosa.
  • Percy zobaczył cały Manhattan pogrążony we śnie przez Morfeusza, ale cała bitwa trwała dalej, bez zakłócających ją śmiertelników.
  • Percy musiał wybrać pomiędzy oddaniem sztyletu Luke'owi i pozwoleniu mu na samobójstwo lub walce i zniszczeniu Kronosa samemu.
  • Luke użył sztyletu Annabeth do zniszczenia swojego ciała i zabicia Kronosa. Był to ten sam sztylet, który podarował jej, gdy była mała. Obiecał jej wtedy, że razem z Thalią będą rodziną. Gdy złamał obietnicę, sztylet został przeklętym ostrzem.
  • Wybór Percy'ego spowodowałby zniszczenie lub wybawienie Olimpu.

Najważniejsze postacie

Książki

Główna seria

Dodatkowe książki

Audiobook

20 października 2003 roku został wydany audiobook książki Złodziej Pioruna. Lektorem został Marcin Hycnar.

Ekranizacje

Ciekawostki

  • Inspiracją dla Ricka Riordana do napisania serii, był jego własny syn- Hayley, który miał ADHD i dysleksję. Rick często opowiadał mu mity greckie, a gdy skończyły mu się mity, syn zaproponował, by ojciec wymyślił własne. Tak narodził się pomysł na Percy'ego.
  • Chociaż książki pisane są w czasie przeszłym, to tytuły rozdziałów są w czasie teraźniejszym (np. "Grover gubi spodnie").
  • W każdym tomie występują bogowie.
  • W każdym tomie występuje "mniejsza przepowiednia", bez której Herosi nie mogli by wyruszyć na żadną misje
  • idealna liczba osób na misje to trzy osoby, gdyż jest to szczęśliwa liczba, która często powtarza się w mitologi: 3 Mojry, 3 Erynie, Wielka trójka bogów (Zeus, Posejdon, Hades) itp...

Galeria

Dodatki:

Książki
Seria Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy
1: Złodziej Pioruna; ♦ 2: Morze Potworów;
Seria Olimpijscy Herosi
1: Zagubiony Heros; ♦ 2: Syn Neptuna;
3: Znak Ateny; ♦ 4: Dom Hadesa; ♦ 5: Krew Olimpu
Seria Apollo i boskie próby
1: Ukryta Wyrocznia; ♦ 2: Mroczna Przepowiednia; ♦ 3: Płonący Labirynt
Dodatki i opowiadania
4: Greccy herosi według Percy`ego Jacksona;
5: Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona;

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy