FANDOM

Amerykańsko-kanadyjski film fantastyczno-komediowy w reżyserii Chrisa Columbusa, będący ekranizacją I części powieści Ricka Riordana o tym samym tytule. Jego światowa premiera odbyła się 2 lutego 2010 roku, zaś polska 19 lutego 2010 roku.

reżyseria:
  • Chris Columbus
scenariusz:
  • Craig Titley
   oceń twórców 
gatunek:
  • Fantasy
  • Komedia
  • Przygodowy
produkcja:
  • Kanada
  • USA
premiera: 19 lutego 2003 (Polska) 10 lutego 2003 (świat)
boxoffice: $226 497 209
nagrody: 8 nominacji
Percy jackson i...

Obsada

i inni

W WERSJI POLSKIEJ:

Reżyseria: Chris Columbus Scenariusz: Craig Titley Dźwięk: Rob Young Zdjęcia: Stephen Goldblatt Montaż: Peter Honess

Cytaty

- Persefono! Co tak długo?! Gdzie jesteś?! Nie ignoruj mnie!

- Bo co?! Co mi zrobisz!? Już jestem w piekle!

–Persefona i Hades

-Bo jestem twoim opiekunem.

-Co, co? Kim? Opiekunem? Żartujesz? -Że jestem taki to do niczego się nie nadaje? -Może ja mam coś z oczami, ale chodzisz o kulach. -Jak będzie trzeba to oddam za ciebie życie. -Co ty, komiksów się naczytałeś?

–Percy i Grover

- Zdradziłeś ojca, sprytne.

- Nie jestem złodziejem i nic mnie nie łączy z Posejdonem.

–Percy wypierający się ojca podczas rozmowy z Zeusem

Różnice między filmem, a książką

  • W Hadesie bohaterowie nie spotykają Cerbera, ale psy piekieł.
  • Bohaterowie sami musieli znaleźć trzy perły, a w w książce podarowała im je nereida z dworu Posejdona w Santa Monica.
  • W książce obozowicze noszą pomarańczowe koszulki z napisem "Obóz Herosów", a w filmie ubierają się normalnie.
  • W filmie piorun był ukryty w tarczy Luke`a, a nie w plecaku podarowanym przez Aresa.
  • W ekranizacji Percy i jego matka nie wyjeżdżają na plażę.
  • Sally ma nazwisko Gabe'a, "Ugliano", choć w książce zachowała swoje panieńskie nazwisko.
  • W filmie to Luke walczył z Percy'm, a nie Ares.
  • W filmie Luke wcześniej ujawnia się jako złodziej pioruna (W książce ujawnił się dopiero, pod koniec, gdy poszedł z Percym do lasu, a w filmie na Empire State Building).
  • W książce to matka Percy`ego zostaje w podziemiu, a w ekranizacji to Grover.
  • W ekranizacji Luke mówi, że ukradł buty ze skrzydłami, jednak w książce mówi, iż jest to prezent od ojca.
  • W filmie buty od Luke`a zostały użyte przez Percy'ego, a nie przez Grovera. W książce Percy dał je Groverowi, ponieważ bał się gniewu Zeusa, gdy wzbije się w powietrze, co jest śmiertelne dla syna Posejdona.
  • W książce Percy, Annabeth i Grover wyruszają na misje za zgodą Chejrona, jednak w filmie wyruszają tam potajemnie.
  • W filmie Hades ukazuje się jako demon w ognisku, jednak w książce nie pojawia się ta scena.
  • W książce siedziba Hadesa znajduje się w Studiu Nagraniowym REQUIEM, a w filmie obok napisu ,,Hollywood".
  • W filmie głowa Meduzy nie zostaje wysłana na Olimp, lecz herosi zabierają trofeum.
  • W książce wejście do krainy Hades wygląda jak hol, jednak w filmie od razu wygląda jak podziemie.
  • W książce Percy, Annabeth i Grover przekonują Charona, by ten ich przepuścił (że nie żyją, pogadają z Hadesem o podwyżce, przekupują go itd.), jednak w filmie dają mu jedynie złote drachmy.
  • W ekranizacji pojawia się Persefona (co jest dużym błędem, gdyż w lecie i wiosną powinna być z matką), choć w książce jej nie ma.
  • W filmie Luke nie próbuje zabić Percy`ego skorpionem z Tartaru.
  • Scena w łazience oraz walka z Aresem w filmie zostaje pominięta.
  • W książce domek Posejdona wygląda jak domek, jednak w filmie jak łódka.
  • W filmie Percy nie zdobywa rogu Minotaura jako trofeum.
  • W filmie Percy od razu wiedział, że jest synem Posejdona, choć w książce wiadomo to dopiero od końca bitwy o sztandar, bo uznaniu od boga.
  • W filmie domek Ateny (w którym jest Annabeth) walczy z domkiem między innymi z domkiem Hermesa, chociaż w książce współpracowali ze sobą.
  • W ekranizacji nie występuje także Nancy Bobofit, wredna rudowłosa koleżanka Percy'ego z Yancy Academy.
  • W książce Chejron był w połowie białym ogierem, a w filmie jego końska część jest kasztanowa.
  • W filmie Thalia Grace nie zostaje wspomniana.
  • W książce Chejron mówi herosom, gdzie jest Kraina Umarłych, a w ekranizacji mówi im to Luke (właściwie daje im mapę).
  • W książce kraina Hadesa nazywana jest "Krainą Umarłych", a w filmie "Królestwem Cieni".
  • W filmie Dionizos nie występuje w Obozie.
  • Percy w filmie dowiaduje się inaczej o tym, że Chejron jest centaurem.
  • W ekranizacji Percy nie łamie elektrycznej włóczni Clarisse, gdyż w ogóle nie ma jej w filmie.
  • W obozie Percy od razu mieszka w domku Posejdona, choć w książce najpierw trafił do domku Hermesa.
  • W książce Percy i Sally jadą z plaży do Obozu, jednak w filmie jadą tam z domu.
  • W filmie skradziony zostaje jedynie Piorun, a w książce Piorun Piorunów i Hełm Mroku Hadesa.
  • W książce Percy odzyskuje matkę, kiedy oddaje Hełm Hadesowi, a filmie wydostaje się z matką i Annabeth z Podziemia.
  • W filmie pani Dodds uczy angielskiego (a właściwie na zastępstwie), a w książce matematyki.
  • W filmie Hades mówi, że porwanie jego matki było zaplanowane, jednak w książce nic takiego nie ma miejsca.
  • W filmie Annabeth ma brązowe włosy i niebieskie oczy, a w książce jest blondynką o szarych oczach.
  • W filmie Percy walczy nad brzegiem rzeki podczas bitwy o sztandar z Annabeth, natomiast w książce walczył tam z Clarisse.
  • W książce Grover ma jasną skórę, lecz w filmie był ciemnoskóry.
  • W filmie na początku Posejdon wyłania się z morza w swojej boskiej postaci zauważony przez śmiertelnika (który się nie rozpuścił).
  • W książce ukazany jest miecz Luke'a zdolny zabić i śmiertelników i półbogów, a w filmie tego nie pokazano.
  • W książce Percy poznaje Luke'a w domku Hermesa jako grupowego, jednak w filmie poznaje go w bitwie o sztandar.
  • W książce w bitwie o sztandar Annabeth, Luke i Percy są razem w drużynie niebieskiej, jednak w filmie Annabeth walczy przeciwko nim razem z drużyną czerwoną.
  • W filmie Annabeth pilnuje sztandaru drużyny czerwonej i tam walczy z Percy'm, jednak w książce Percy walczy z Clarisse, ale nie o sztandar, tylko córka Aresa chce się na nim zemścić z powodu oblania ją falą wody z toalety.
  • W filmie sztandar dla niebieskich zdobywa Percy, mimo iż w książce robi to Luke (posyła go tam Annabeth, wiedząc, że Clarisse pragnie zemścić się na Percy'm i nie będzie pilnować sztandaru).

Ciekawostki

  • Budżet wynosił $95 000 000.
  • Zostało znalezionych ponad 36 różnic miedzy książką (większość wymieniona wyżej).
  • W produkcji zdjęciami zajęła się Stephen Goldblatt , kostiumami Renée April , montażem Peter Honess, produkcją Mark Radcliffe, a scenariuszem Craig Titley.
  • Zdjęcia do filmu zrealizowano w Mission, Vancouver (Kanada), Las Vegas (Nevada, USA), Nashville (Tennessee, USA) i Nowym Jorku (Nowy Jork, USA).
  • Okres zdjęciowy trwał od 6 kwietnia do lipca 2009 roku.
  • Sean Bean i Pierce Brosnan spotkali się wcześniej na planie filmu "GoldenEye"
  • W powieści Ricka Riordana Percy ma 12 lat, natomiast w filmie 17.
  • Posąg Ateny Partenos w Nashville nie jest rzeczywistym pomnikiem. Prawdziwy monument jest pozłacany, ma inny hełm i trzyma w dłoni Nike, a nie włócznię (Atena Partenos pojawia się w drugiej serii przygód Percy'ego - ,,Olimpijscy Herosi").
Atena posąg

Percy, Annabeth i Grover pod posągiem Ateny

Błędy w filmie

  • Kiedy Percy wkracza do Kasyna Lotos w Las Vegas, wzory na jego koszulce znikają.
  • Gołębie za oknem domu Percy'ego znikają i pojawiają się między zdjęciami.
  • Usta Cioci Em zmieniają swoją barwę pomiędzy ujęciami z czerwonej na fioletową.
  • W scenie bitwy o sztandar, wojownik z czerwonej drużyny ścina mieczem niebieski pióropusz z końskiego włosia na hełmie Percy'ego. Jednak w następnych ujęciach widać, że pióropusz nie jest uszkodzony.
  • W scenie nad jeziorem, gdy Percy rozmawia z Chironem, początkowo kamera pokazuje, że centaur ma złożone ręce, lecz kiedy kamera przesuwa się na młodego herosa, widać, iż ramiona centaura są opuszczone.
  • Kiedy Percy, Annabeth i Grover przychodzą do Luka prosić go o pomoc ten gra w "Call of Duty" z Playstation 3, jednak na ekranie widoczne są przyciski z Xbox 360.
  • Kiedy Percy po walce z Minotaurem śpi w szpitalu półbogów, obok jego łóżka można zobaczyć tarczę. Jednak w następnym ujęciu, gdy zostaje obudzony przez Grovera i siada na łóżku, tarczy już nie ma.
  • Gry Percy odcina Meduzie głowę, jej ciało pada na ziemię. Można wtedy zobaczyć zieloną perłę na jej ramieniu, lecz gdy heros pochyla się, aby ją podnieść perła przykryta jest już rękawem.
  • W ostatniej scenie widać jak liście małych drzew poruszają się wraz z podmuchem wiatru, natomiast liście dużych pozostają nieruchome.
  • Początkowo Annabeth nie może uwolnić ramienia z kamiennego uścisku posągu, jednak, gdy Grover przybywa jej na ratunek i odcina rękę zamienionej w kamień kobiety, dziewczyna może już swobodnie wyjąć dłoń mimo, iż uchwyt nie został uszkodzony. 
  • Początkowo ręka turystki zamienionej w kamień spoczywa na ramieniu Annabeth, jednak w następnej scenie jest już szczelnie zaciśnięta wokół niego.
  • Gdy perła w kasynie Lotos wiruje na ruletce, na wystającym uchwycie ruletki nadal widać zielone odbicie perły, jakby ta nigdy nie ruszyła się z miejsca.