FANDOM

Plutos
Eirene i Plutos
Tytuł
Bóg bogactwa
Informacje
Status: Nieśmiertelny
Rodzina
Rodzina: Jazjon (ojciec)

Demeter (matka)

Plutos – w mitologii greckiej bóg bogactwa. Syn Demeter i Jazjona.

Historia

Historia jego narodzin jest wspomniana w książce Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona.

169px-NAMA Ploutos

Demeter zauroczona Jazjonem, kretońskim herosem i spotykała się z nim potajemnie. Kiedy Zeus się dowiedział wpadł w szał. Nie był zadowolony z tego związku. Gdy Demeter spotkała się ze swoim ukochanym ponownie, władca bogów poraził herosa piorunem. Zrozpaczona bogini obrzucała brata przekleństwami. Zaszyła się w swoim apartamencie, a po kilku miesiącach wyszła z małym Plutosem w ramionach. Małym bożkiem zajęła się bogini Tyche. Niestety nie uchroniła go ona przed kolejnym nieszczęściem. Zeus oślepił Plutosa, aby ten jako bóg bogactwa był bezstronny i nie kierował się żadnymi względami wobec osób, którym przydzielał majątek.

Według innych mitów, Zeus oślepił go jako karę za rozdawania bogactwa wszystkim ludziom bez wyjątku. A ponieważ Tyche dawno temu przysięgła Plutosowi, że komu on da bogactwo, ona da szczęście to szczęście i bogactwo chodziły w parze.

Wygląd

Przedstawiany był jako dziecko lub młodzieniec z rogiem obfitości w towarzystwie swojej matki Demeter. W rzeźbach natomiast często widnieje jako niemowlę u boku Eirene, bogini pokoju, lub Tyche, bogini dobrego losu.