FANDOM

Prometeusz
Prometeusz
Tytuł
Stwórca ludzkości
Tytan rozsądku
Informacje
Status: Nieśmiertelny
Wygląd
Płeć: Mężczyzna
Kolor oczu: Szare
Kolor włosów: Czarne
Wzrost: Każdy
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Tytani
Występowanie:
Szeptałem ludziom do uszu od początku waszego istnienia. Patronuję waszej ciekawości, potrzebie eksploracji nowych terenów, waszej wynalazczości. Pomóż mi cię ocalić, Percy. Zrób to, a dam ludzkości nowy prezent - nowe odkrycie, które popchnie was do przodu tak szybko jak ogień.

–Prometeusz do Percy'ego, Ostatni Olimpijczyk

Prometeusz - Tytan, który ulepił z gliny pierwszych ludzi i nauczył ich wielu ważnych rzeczy. Po tym jak wykradł bogom ogień i podarował go ludziom, Zeus ukarał go przykuciem do skały, gdzie orzeł wydziobywał mu wątrobę. Był tytanem rozsądku i dobrej rady.

Był po stronie Kronosa, jak mówił: "Zawsze staję po zwycięskiej stronie", jednak gdy król tytanów przegrał, Prometeusz uciekł z pola bitwy i napisał list, w którym starał się udobruchać Zeusa.

150

Prometeusz lepiący ludzi

138

Prometeusz kradnący ogień

HistoriaEdytuj

Stworzenie ludziEdytuj

Prometeusz ulepił ludzi z gliny. Pokochał ich, ale tytani patrzyli na to krzywo. Jedni uważali, że ludzie są bardzo śmieszni, ale żyją bardzo krótko. Jeszcze inni widzieli w nas wstrętne gryzonie. W wojnie bogów z tytanami stanął po zwycięskiej (według niego) stronie, czyli lojalnie wspierał bogów. Gdy bogowie przejęli rządy na świecie, myślał, że pozwolą mu dać ogień ludziom. Tytan myślał, że wtedy wyjdziemy z jaskiń, staniemy się bardziej samodzielni, będziemy upodabniać się do samych bogów. Tak więc mężczyzna spytał Zeusa o zgodę. Król bogów stanowczo odmówił. Stwierdził, że to najgorszy pomysł, o jakim słyszał. Prometeusz jednak nie dawał za wygraną. Chciał wykraść bogom ogień pod ich nieobecność. Ale istniał jeden problem. Mianowicie Hestia. Ta bogini przez całą dobę pilnowała ognia, więc nie było mowy, by Tytan ukradł ogień, a ona tego nie zauważyła. Prawdopodobnie Hestia usłyszała historię Prometeusza i zlitowała się nad nim. Tak więc mężczyzna ukradł kilka węgielków i pokazał ludziom, jak rozpalić ogień. Poszło po jego myśli - ludzie zaczęli się rozwijać, budować miasta. Zeus o tym nie wiedział, lecz pewnej nocy król bogów wyszedł na balkon. Zobaczył czerwone plamki i dym unoszący się z ziemi. Od razu zrozumiał, co się stało. Znalazł Prometeusza i przykuł go do skały Kaukazu, gdzie orzeł codziennie miał mu wygryzać wątrobę. Każdego dnia wątroba tytana rosła na nowo i każdego dnia orzeł ją jadł.

PotomekEdytuj

Nikt nie wie jak, ale Prometeusz, mimo iż był spętany, spłodził dziecko. Był to chłopiec, i był on zwykłym człowiekiem. Miał na imię Deukalion i był królem Tesalii. Gdy Zeus rozzłościł się na śmiertelników do tego stopnia, że chciał ich wszystkich utopić (kazać deszczu padać bez końca), Prometeusz w jakiś sposób się o tym dowiedział. A ponieważ jego syn wraz ze swoją żoną Pyrrą byli dobrymi ludźmi - szanowali poddanych i składali ofiary bogom - chciał ich ochronić. Ostrzegał go we śnie, mówiąc: ,,Nadchodzi powódź! Zbierz zapasy do największej skrzyni, jaką zdołasz znaleźć! Pośpiesz się!". Deukalion powiedział o tym żonie, a także kilku sługom. Ci jednak uznali, że ich król kłamie. Syn Prometeusza znalazł drewnianą skrzynię i dał do niej jak najwięcej jedzenia. Następnie z żoną weszli na dach i popłynęli na tej skrzyni.

WyglądEdytuj

Mężczyzna w smokingu wystąpił do przodu. Był wyższy od przeciętnego człowieka - mierzył nieco ponad dwa metry. Czarne włosy miał spięte na karku. Jego oczy osłaniały okrągłe ciemne okulary, ale moją uwagę zwróciła skóra jego twarzy. Cała pokryta zadrapaniami, jakby zaatakowało go jakieś małe zwierzątko z pazurami - jakiś naprawdę szalony chomik.

–Percy o wyglądzie Prometeusza, Ostatni Olimpijczyk

Miał szare oczy i czarne włosy oraz jedwabisty głos. Według Percy'ego wyglądał na człowieka uczciwego, łagodnego i mądrego.

OsobowośćEdytuj

Był opiekuńczy i troskliwy przez co żal mu było biednych ludzi, jednak nie lubił przegrywać. Sprawiał wrażenie wyrozumiałego dla Percy'ego i innych herosów walczących po stronie bogów olimpijskich a nawet podziwiał ich trud i determinacje w obronie Manhattanu i Olimpu. Był kreatywny, jako że jego dokonaniem było stworzenie ludzi.

Prometeusz-0

Kara Prometeusza za wykradzenie ognia

CiekawostkiEdytuj

  • Po tym jak został uwolniony przez Heraklesa twierdzi, że ma słabość do herosów.
  • W Ostatnim Olimpijczyku twierdził, że spotkanie z Percy'm to dla niego zaszczyt.
Tytani
Pierwsze bóstwa (Protogenoi)
ChaosUranosGajaTartarChronosNyks
Tytani pierwszego pokolenia
HyperionJapetKojosKriosOkeanosKronos
FojbeMnemosyneRejaThejaTemidaTethys
Tytani drugiego pokolenia
AstrajosAtlasPrometeuszEpimeteusz
HeliosLatonaEosSelene