FANDOM

Reja
Rea-mater1
Tytuł
Żona Kronosa
Matka Olimpijczyków
Królowa Tytanów
Informacje
Status: Nieśmiertelna
Wygląd
Płeć: Kobieta
Kolor oczu: Zielone
Kolor włosów: Ciemne
Wzrost: Każdy
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Tytani
Dom: Othrys (kiedyś)
Grecka/Rzymska forma: Ops
Występowanie:
Reja
Uwielbiał słuchać, jak Rea się śmieje. Jej uśmiech był bardziej promienny niż Heliosowa błyskotka... to znaczy słońce.

Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona

Rea (Reja) - córka Gai i Uranosa. Żona i siostra Kronosa. Matka Zeusa, Posejdona, Hery, Hestii, Hadesa i Demeter. Jedna z tytanid, bogini płodności i macierzyństwa. Opiekunka dzieci.

Najczęściej spotykanymi symbolami Rei są księżyc, łabędź i lwy.

Historia

Zabójstwo ojca

Rea była córką Gai i Uranosa. Gdy Gaja zaproponowała tytanom i tytanidom zabicie ich ojca, Reja nie chciała brać w tym udziału. Potem Kronos, z pomocą braci zabił ojca i został Królem Wszechświata. Był potężny i niebezpieczny. Wszyscy się go bali. Ich bracia i siostry tworzyli pary i w końcu Kronos zaczął czuć się samotny. Bał się małżeństwa przez klątwę ojca, że jego dziecko go zabije. Na swoje nieszczęście zakochał się w swojej najmłodszej siostrze, Rei. Jej uroda i uśmiech oczarowały go. Któregoś dnia zaprosił ją do siebie na kolację. Oświadczył się jej i tytanida zrodziła się na ślub. Możliwe, że bała się mu odmówić.

Królowa tytanów

Razem zasiedli na tronie jako Król i Królowa tytanów. Wkrótce Reja zaszła w ciążę i urodziła śliczną dziewczynkę - Hestię. Kronos wyczuł, że jego córka nie jest tytanidą, tylko boginią. Bał się, że Hestia w dorosłości będzie od niego potężniejsza, więc połknął dziewczynkę. Reja była przerażona. Niestety potem znów zaszła w ciążę i urodziła Demeter, która była ładniejsza i potężniejsza od Hestii. Kronos połknął i ją. Następnie urodziła się najpotężniejsza ze wszystkich sióstr Hera. Również została połknięta. Potem na świat przyszedł Hades, który swoją mocą przewyższał siostry i przez to tak jak one wylądował w brzuchu ojca. Z Posejdonem, który przewyższał mocą swoje siostry i brata, stało się to samo. W końcu Reja miała dość. Była tytanidą macierzyństwa i bardzo kochała swoje dzieci, więc nie chciała, aby jej kolejny potomek został zjedzony przez męża. Poprosiła siostrę Fojbe, która potrafiła przewidzieć przyszłość, o pomoc, lecz kobieta nie miała dla niej rady. Wtedy załamana Reja usłyszała głos Gai. Kazała ona urodzić jej na Krecie (wyspie), dzięki czemu jej dziecko będzie inne i ocali braci i siostry. Reja tak właśnie zrobiła i urodziła Zeusa. Oddała go nimfom na górze Ida, a Kronosowi dała do połknięcia kamień zamiast dziecka.

Odwiedzała później swojego synka opowiadając mu o jego strasznym ojcu i rodzeństwie połkniętym przez Kronosa. Kiedy dorósł, pomogła mu zatrudnić się u Kronosa jako podczaszy, a po uwolnieniu dzieci wyściskała je i skierowała po broń do cyklopów, do Tartaru.

Zemsta

Miała też sporą rolę w uwolnieniu jej dzieci z brzucha Kronosa. Załatwiła Zeusowi dostęp do pałacu swojego męża. Przebrany bóg podawał do stołu i zabawiał Kronosa. Uknuł tam spisek, a Reja go wspierała po cichu. Później, kiedy jej dzieci były już całe i zdrowe zaproponowała, by poszły po broń do Cyklopów i Sturękich do Tartaru. Została z córkami Herą, Demeter i Hestią, podczas gdy jej synowie Zeus, Hades i Posejdon wyruszyli uzyskać broń.

Rea

W Ukrytej Wyroczni

Kiedy bogowie wygrali bitwę z tytanami, osunęła się w cień.

Wygląd

W ,,Greckich bogach według Percy'ego Jacksona" jest wspomniane, że była najładniejszą z sześciu tytanid. Miała ciemne loki opadające łagodnie na ramiona i piękne, zielone jak łąki oczy. Zwykle pojawiała się w towarzystwie swoich lwów.
Reja

Charakter

Była najmilszą i najładniejszą z tytanid, co oczywiście oznacza, że miała największego pecha i najcięższe życie. Jej imię oznacza albo prąd wody, albo spokój. Oba pasują. Zawsze szła z prądem i była w stanie uspokoić absolutnie każdego.

Percy o Rei w Greccy bogowie według Percy'ego Jacksona

Ciekawostki:

  • Reja posiada własną wyrocznie zwaną "Gaj Dodony"
  • Golden age

    Reja, oddając Kronosowi kamień zamiast Zeusa

    We wcześniejszej mitologii symbolizowały ją dwa lwy ciągnące jej powóz. Były one często rzeźbione na miejskich bramach, z których najsłynniejsza jest Lwia Brama w Mykenach.
Tytani
Pierwsze bóstwa (Protogenoi)
ChaosUranosGajaTartarChronosNyks
Tytani pierwszego pokolenia
HyperionJapetKojosKriosOkeanosKronos
FojbeMnemosyneRejaThejaTemidaTethys
Tytani drugiego pokolenia
AstrajosAtlasPrometeuszEpimeteuszHelios
LetoEosSelene

Bogowie i Boginie
Główni bogowie greccy
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi bogowie greccy
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy