FANDOM

Tartar
Tartar
Najważniejsze dane
Lokalizacja: Podziemie
Rodzaj: część krainy
Pozostałe
Występowanie:
Nigdy nie myślałem... no dobra, nie bardzo wiem, co myślałem. Chyba, że Tartar to takie puste miejsce, jakaś otchłań bez dna. A to jest realne miejsce. [...]
-Nie widzieliśmy jeszcze całego Tartaru - ostrzegła go. - To może być zaledwie pierwsza, maleńka cząstka otchłani. Jak frontowe schody.

Percy Jackson i Annabeth Chase, Dom Hadesa

Dom hadesa okladka

Percy i Annabeth w Tartarze przed Wrotami Śmierci, okładka książki "Dom Hadesa"

Tartar – najmroczniejsza i najniższa część Krainy Podziemia, w której przebywały dusze skazanych na wieczne cierpienie.

Odległość Tartaru od Hadesu była równa odległości między niebem a ziemią (ok. 9 dni).

Tartar jako bóstwo

Tartarus - Bóg personifikujący najgłębsze otchłanie Podziemi i ich najstarszy opiekun, obalony przez Hadesa.

W niektórych podaniach Tartar to pierwotne bóstwo, które wyłoniło się z Chaosu razem z Ziemią, Niebem, Nocą, Eterem i Erebem. Inne podania mówią, że to syn Gai i Eteru (Ajtera).

Był ojcem Tyfona i Echidny, a także Gigantów (wraz z Gają).

W większości podań Tartar był opisywany jako ciało boga. W jego żyłach zamiast krwi płynie woda z rzek podziemia.

Tartar u Ricka Riordana

W pierszym tomie Kronos za pomocą snów, a także dzięki podstępowi Luke'a chciał ściągnąć do Tartaru Percy'ego Jacksona. Na szczęście nie udało im się to, bo zaczarowane tenisówki nosił Grover, a nie Percy. W Znaku Ateny Percy i Annabeth wpadają do Tartaru; swą "wędrówkę" kończą w Domu Hadesa.

Więcej uwagi Riordan poświęcił Tartarowi w swojej książce Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona. Opisał wygląd tego miejsca, a także niektóre potwory, które zostały tam zesłane. To tam Zeus wraz ze swoim rodzeństwem udali się po broń, kiedy chcieli obalić swojego ojca Kronosa. Tam również po wojnie wrzucili jego szczątki.

Trafiają tutaj również wszystkie potwory zabite na ziemi. Nie da się stamtąd wydostać. Według pewnego starogreckiego pisarza podróż do Tartaru powinna wynosić dziewięć dni.

Znani ,,mieszkańcy"

Tartar

Ciekawostki:

  • Percy i Annabeth myśleli, że bąble, których odradzały się potwory to pryszcze Tartara.
Tytani
Pierwsze bóstwa (Protogenoi)
ChaosUranosGajaTartarChronosNyks
Tytani pierwszego pokolenia
HyperionJapetKojosKriosOkeanosKronos
FojbeMnemosyneRejaThejaTemidaTethys
Tytani drugiego pokolenia
AstrajosAtlasPrometeuszEpimeteuszHelios
LetoEosSelene