FANDOM

Tryton
Tryton-1
Tytuł
Posłaniec Posejdona
Bóg morski
Dziedzic Posejdona
Informacje
Status: Nieśmiertelny
Wygląd
Płeć: Mężczyzna
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Pomniejsi Bogowie
Broń: Trójząb
Dom: Pałac Posejdona
Morze
Grecka/Rzymska forma: Triton
Występowanie:
Cześć, Perseuszu Jacksonie. Przybyłeś w końcu, żeby pomóc?

–Tryton do Percy'ego, Ostatni Olimpijczyk

Tryton (także Triton; gr. Τρίτων Trítōn, łac. Triton) - najstarszy syn Posejdona i jego żony, Amfitryty. Brat Rode (morskiej nimfy) i Kymopolei (bogini sztormów).

HistoriaEdytuj

Tryton jest synem Posejdona i Amfitryty. Brał udział w wojnie bogów Olimpijskich przeciwko gigantom. Pomagał wygnać tych ostatnich.

Był on najważniejszym z trytonów. Przewodził orszakowi ojca. To on dął w trąbę, zapowiadając przybycie Posejdona.

WyglądEdytuj

[...] poprawił go zielony koleś. Jego podwójny rybi ogon kołysał się tam i z powrotem. Uśmiechnął się do mnie, ale w jego oczach nie było przyjaźni [...]

Percy Jackson, Ostatni Olimpijczyk

CharakterEdytuj

O jego charakterze wiemy niewiele. Od początku nie przepadał za Percym, m.in. "wytykał" mu spóźnialstwo lub zwracał się do niego wyjątkowo chłodno.

UmiejętnościEdytuj

  • Przenoszenie wysp
  • Uciszanie morz

W sztuceEdytuj

W sztuce przedstawiany jest zwykle jako istota o mieszanej budowie, z trójzębem i wielką muszlą. Górna część jego ciała (tułów, głowa, ręce) jest podobna do ciała człowieka (tak jak centaurów i ichocentaurów), natomiast dolna ma kształt ryby (tak jak u ichtiocentaurów i hipokampów) Przeważnie ma rybi ogon skręcony spiralnie. Czasami posiada jedną parę końskich nóg (tak jak ichtiocentaury).

Wyobrażenie o bóstwie przejawia się w sztukach plastycznych między innymi w greckim malarstwie wazowym i mozaikach (mozaiki z III w.) oraz w rzeźbie (oprawy rzeźbiarskie fontann).

Triton Herakles

Triton i Herakles

CiekawostkiEdytuj

  • Jego imieniem został nazwany księżyc Neptuna.
  • Nazwą "tryton" często się określa istoty morskie - pół ludzi, pół ryb (trytony).
  • Trytoni są męskimi odpowiednikami morskich stworzeń mających tułów z głową człowieka i rybie ogony zamiast nóg, żyjących w sąsiedztwie syren.
  • Powodem, dla którego nie przepada a Percy'm może być fakt, że to Percy jest ulubionym synem Posejdona a nie on.