FANDOM

567dc3fc3a8b378fcbb71b2e2cfc8cc9
Zagubiony Heros
Najważniejsze dane
Autor: Rick Riordan
Autor okładki: John Rocco
Tytuł oryginalny: The Lost Hero
Przekład: Andrzej Polkowski
Data wydania:
  • 12 październik 2010 (USA)
  • 29 czerwiec 2011 (Polska)
Wydawnictwo: Galeria Książki
Ilość stron: 520
Chronologia
Poprzednie: Ostatni Olimpijczyk
Następne: Syn Neptuna

Zagubiony Heros (ang. The Lost Hero) -  pierwszy tom z serii ,,Olimpijscy Herosi", autorstwa Ricka Riordana.  Książka pojawiła się w księgarniach 2011 roku.

Fabuła

JASON MA PROBLEM.

Kiedy budzi się w autobusie pełnym nastolatków jadących na szkolną wycieczkę, nie pamięta niczego. Wszystko wskazuje na to, że ma dziewczynę, Piper, i najlepszego przyjaciela, Leona. Są uczniami Szkoły Dziczy, szkoły z internatem dla „złych dzieciaków”. Co Jason zrobił, że skończył w takiej szkole? I gdzie właściwie jest? Jason nie wie nawet, kim jest. Wie tylko, że to wszystko wygląda bardzo źle.

PIPER MA SWOJĄ TAJEMNICĘ.

Jej ojciec, słynny aktor filmowy, przed trzema dniami gdzieś zaginął, a ona miała sen, w którym tata ma jakieś poważne kłopoty. Piper nie potrafi odkryć znaczenia tego snu, nie rozumie też, dlaczego jej chłopak, Jason, nagle jej nie poznaje. Podczas szkolnej wycieczki wybucha dziwna burza, podczas której atakują ich straszne potwory. Piper, Jason i Leo zostają przeniesieni do miejsca zwanego Obozem Herosów. Piper czuje, że musi za wszelką cenę znaleźć odpowiedź na dręczące ją pytania.

LEO MA NIEZWYKŁE ZDOLNOŚCI TECHNICZNE.

Kiedy w Obozie Herosów przydzielają mu domek pełen narzędzi i części maszyn, czuje się jak w domu. Ale dzieją się tam również dziwne rzeczy. Wszyscy mówią o ciążącej na domku klątwie i o jakimś chłopaku, który zaginął. Mało tego, jego współtowarzysze twierdzą, że wszyscy – łącznie z nim – są dziećmi jakichś bogów. Czy ma to coś wspólnego z utratą pamięci przez Jasona albo z tym, że Leo wciąż widzi jakieś duchy?

Powitajcie nowych bohaterów i starych znajomych z Obozu Herosów w pierwszym tomie nowej serii „Olimpijscy Herosi”. Jej autor, twórca wielu bestsellerów Rick Riordan, naładował tę książkę niespodziewanymi zwrotami akcji, zagadkami i humorem, tworząc wielką opowieść o niesamowitych przygodach. Kiedy ją przeczytacie, będziecie niecierpliwie wyczekiwać następnego tomu.

Przepowiednia

A ty, dziecię gromu, ziemi się strzeż,

Na siedmioro czyha olbrzyma sieć,

Kraty wyłamią kowal i gołąb,

Gniew Hery śmierć rozsiewa wokoło.

Cytaty z książki

- Afrodyta zabrała mi kurtkę - mruknęła. - Własna matka mnie okradła.

- Jaki problem? - zapytała Piper.

- Szuka jednego kolesia z naszego obozu, który wsiąkł gdzieś trzy dni temu. Świruje z niepokoju. Miała nadzieje, że tu go odnajdzie.
- Kogo szuka? - spytał Jason.
- Swojego chłopaka. Nazywa się Percy Jackson.

- Hmm - mruknął Boreasz. Oczy mu migotały, ale trudno było powiedzieć, z gniewu czy z rozbawienia. - Syn Zeusa cieszący się względami Hery? Tego jeszcze nie było. Opowiadaj.

- Moją matką jest Atena, bogini mądrości. Butch jest synem Iris, bogini tęczy.

- Twoja mama jest boginią tęczy?
- A co, nie podoba ci się? - warknął Butch.
- Ależ skąd. Brzmi bardzo męsko.
- Butch jest naszym najlepszym koniarzem - powiedziała Annabeth. - Znakomicie sobie radzi z pegazami.
- Tęcze, koniki - mruknął Leo.

- Hedge zacisnął szczęki.

- Może rąbnę ich tylko raz, co?

- Nie.

- Pójdźmy na kompromis, dobra? Najpierw ich zabiję, a jeśli się okaże, że nie byli naszymi wrogami, przeproszę.

- Nie!- powtórzyła Piper

- No dobra. - Trener Hedge opuścił pałkę.

- (...) I to właśnie Gaja dała mu sierp i powiedziała: Hej, synu, zawołaj tutaj twojego ojca, a jak będzie zajęty rozmową ze mną, pochlastasz go na kawałeczki. W ten sposób zostaniesz władcą świata. Nie fajny pomysł?

- Tato, dlaczego nie grasz Indiana?

(...) Grał najróżniejsze role - latynoskiego nauczyciela w zdominowanej przez chuliganów szkole w Los Angeles, dziarskiego izraelskiego szpiega w hitowym filmie akcji, nawet syryjskiego terrorystę w filmie z Jamesem Bondem. No i, oczywiście, słynną główną rolę w Królu Sparty. Ale gdy proponowano mu rolę rdzennego mieszkańca Ameryki - bez względu na to, jaka była postać - zawsze odmawiał.

Mrugnął do niej. - Za blisko domu, Piper. Łatwiej mi udawać kogoś, kim nie jestem.

- Och, nie przejmujcie się mną! Jestem tylko królową nieba, która tu umiera!

No jasne, Jason. Nas wszystkich w to wrobiono!  Ja sześć razy nie uciekłem. Piper nie ukradła BMW.

- Spałem.

- Ty zawsze śpisz.

- Dobranoc.

- Masz formularz ćwiczeń? Bo ja swój już dawno zużyłem na kulki z papieru. Czemu się tak na mnie gapisz? Znowu ktoś mi domalował wąsy?

- Staram się być denerwujący. - powiedział. - Nie obrażaj mnie, twierdząc, że tego nie potrafię. I jak mam żywić do ciebie urazę, skoro zaczynasz mnie przepraszać? Jestem zwykłym mechanikiem. Ty jesteś księciem nieba, synem pana wszechświata.

- Powinienem mieć do ciebie żal. [...] Jesteś... ta-da-buum! Miotaczem błyskawic.

- Patrzcie, jak ja fruwam! Jestem orłem, który szybuje...

- Zamknij się, Valdez.

[...] - No widzisz. Denerwuję cię.

- Przepraszam, że cię przepraszałem.

- Dzięki.

- Co to jest ta dziewiątka? - zapytał Leo - I nie jestem żadnym Wolkaninem!

- Idziemy Panie Spock. Wszystko ci wyjaśnię. [..]

[..] Podniósł obie ręce, jakby się poddawał, ale nadal szczerzył zęby w wariackim uśmiechu.

- Obywatele Ziemi, przychodzę w pokoju! - zawołał.

- Może ci się to podobać lub nie, ale jestem twoją sponsorką i łączniczką z Olimpem [...]

–Hera do Jasona.

-To była Hera-burknęła Thalia.-Jej królewska mość Tykająca Bomba.

- Kim jesteś? - Zetes szturchną go czubkiem miecza w piersi

- Synem Wiatru Południowego, który nas szpieguje?

- Co? Nie! Jestem synem Hefajstosa. To bardzo dobrotliwy kowal, nie skrzywdziłby nawet muchy!

Niech je Tartar pochłonie! - ryknął.

- Czy my się znamy? - zapytała. Piper wzięła głęboki oddech.

- To może być szokujące ale... Thalia - Jason postąpił o krok, głos mu drżał - Jestem Jason, twój brat.

- Ta mała blizna na wardze, próbowałeś zjeść spinacz jak miałeś dwa lata.

- Wizja! Uwielbiam na żywo. Jak wyglądam? Makijaż!

- A teraz pogoda co dwanaście minut! Wita was prezenter Olimpijskiej Pogody ...kanału PDO! ...Eol!

- Halo Olimp! Tu Eol, pan wiatrów!

- Dobra. Więc ty, ja i Jason odwrócimy jego uwagę, a Piper zakradnie się i uwolni ojca.

- No co? - zapytał. - Nie jestem przywódcą.

- Jesteś - powiedziała Piper.

- Kieszonkowe? Piper, twoja mama jest czadowa!

- Kelner! - zawołał Hedge. -Sześć podwójnych espresso i co tam kto jeszcze zechce. Na rachunek tej laski.

- Właśnie - przerwał jej Jason. - Percy Jackson jest w tym drugim obozie i prawdopodobnie nie pamięta, kim jest.

Ciekawostki

  • Książka zaczyna się i kończy rozdziałem z perspektywy Jasona.
  • Rozdziały nie mają typowego tytułu, lecz są zatutułowane np. Leo, Jason, Piper.
  • Książki pisane są w narracji trzecioosobowej, ale z perspektywy bohatera, opisujące jego myśli, obawy, uczucia.
  • Żaden z głównych bohaterów nie jest dzieckiem pomniejszego boga.
  • Z pośród głównych bohaterów jedynie Hazel Levesque jest innej płci niż jej boski rodzic.
Książki
Seria Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy
1: Złodziej Pioruna; ♦ 2: Morze Potworów;
Seria Olimpijscy Herosi
1: Zagubiony Heros; ♦ 2: Syn Neptuna;
3: Znak Ateny; ♦ 4: Dom Hadesa; ♦ 5: Krew Olimpu
Seria Apollo i boskie próby
1: Ukryta Wyrocznia; ♦ 2: Mroczna Przepowiednia; ♦ 3: Płonący Labirynt
Dodatki i opowiadania
4: Greccy herosi według Percy`ego Jacksona;
5: Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona;

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Zagubiony Heros