FANDOM

Zefir
Zefir
Tytuł
Bóg Zachodniego Wiatru
jeden z anemoi, duchów wiatru
Syn Eos
Informacje
Status: Nieśmiertelny
Wygląd
Płeć: mężczyzna
Wzrost: Każdy
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Pomniejsi Bogowie, Wiatry
Grecka/Rzymska forma: Fawoniusz

Zefir (gr. Ζέφυρος Zéphyros, łac. Zephyrus ‘wiatr zachodni’, Favonius ‘wiatr zachodni’) – w mitologii greckiej pomniejszy bóg i uosobienie wiatru zachodniego, utożsamiany z rzymskim Fawoniuszem.

Zadanie

Uosabiał łagodny, ciepły i wilgotny wiatr, wiejący z zachodu. Wiosną budził do życia przyrodę, przez co często ukazywany jest z koszem niedojrzałych owoców a podczas lata przynosił orzeźwiające ochłodzenie.

W starożytnej Grecji jego imieniem oznaczano jedną ze stron świata – zachód.

Historia

Był jednym z synów tytana Astrajosa i tytanidy Eos. Miał braci: Fosforosa, Hesperosa, którzy uosabiali planetę Wenus oraz innych anemoi, bogów wiatrów: Boreasza, EurosaNotosa.

Ze swoją żoną, nimfą Chloris, spłodził syna Karposa (gr., ‘owoc’), a z harpią Podarge Ksantosa (Płowy) i Baliosa (Srokacz). Były to nieśmiertelne i szybkie jak wiatr konie Achillesa. Według jednej z wersji mitów miał z boginią Iris (uchodziła za jego kochankę lub żonę) syna Potosa.

Przyczynił się do śmierci Hiacynta (Hiakintos), pięknego młodzieńca, o którego względy rywalizował z bogiem Apollinem. Przez to wydarzenie stał się sługą Erosa, który w ten sposób ukarał go za swoją zazdrość, przez którą Hiacynt stracił życie.

Uprowadził również piękną Psyche do siedziby boga Erosa, który to szaleńczo się w niej zakochał.

Wygląd

W sztuce przedstawiany jest zwykle jako młody mężczyzna z wielkimi skrzydłami u ramion, lekko ubrany (lub nagi), z kwiatami, najczęściej w towarzystwie nimfy Chloris.

Ciekawostki

  • Od Zefira pochodzi nazwa łagodnego i ciepłego wiatru – zefir (zefirek).
  • W Obozie Herosów jest potok nazwany jego imieniem
  • Jego kult był rozpowszechniony wśród żeglarzy i rolników. Składano mu w ofierze czarnego barana i koguta.
    Zefir-1
Bogowie i Boginie
Główni bogowie greccy
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi bogowie greccy
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy