FANDOM

Zeus   Zeus/Galeria   Zeus/Cytaty    
Zeus
Zeus
Tytuł
Król Bogów
Bóg Piorunów
Pan Niebios
Informacje
Status: Nieśmiertelny
Wygląd
Płeć: Mężczyzna
Kolor oczu: Szare
Kolor włosów: Czarne
Wzrost: Każdy
Rodzina
Rodzina:
Pozostałe
Przynależność: Bogowie
Broń: Piorun Piorunów
Dom: Olimp
Grecka/Rzymska forma: Jupiter
Występowanie:
Aktor:

Zeus - jest greckim bogiem honoru, sprawiedliwości, piorunów i nieba. To król bogów olimpijskich; najważniejszy z nich. Jest panem Olimpu oraz najmłodszym z dzieci tytanów Kronosa i Rei. Jego rzymskim odpowiednikiem jest Jowisz lub Jupiter (w książkach autor używa drugiego imienia). Małżonek i brat Hery.

Historia

Narodziny

Zeus jest najmłodszym z rodzeństwa. Jest synem tytana Kronosa i jego żony oraz siostry Rei. Kronos doszedł do władzy poprzez unicestwienie swojego ojca - Uranosa (Nieba). Ojciec powiedział mu wtedy, że straci władzę w ten sam sposób - zdradzony przez swoje dzieci. Kronos bardzo się przestraszył przepowiedni. Gdy urodziła się jego pierwsza córka Hestia, tytan z początku postanowił być dobrym ojcem. Lecz gdy zobaczył, iż jego potomkini to nie tytanida, lecz bogini, zdesperowany by dalej móc być władcą, połknął swoją córkę i tak zaczął robić ze swoimi wszystkimi dziećmi po kolei: Hestię, Demeter, Herę, Hadesa i Posejdona tuż po narodzeniu. Reja była zrozpaczona. Nie mogła liczyć na pomoc innych tytanów, gdyż niektórzy albo bali się Kronosa, albo też współpracowali z nim. Reja więc poprosiła swoją matkę Gaję o pomoc, któ

Zeus by aireenscolor-d62xoeb

ra wciąż była uśpiona, więc nie mogła wiele zrobić, ale poradziła córce, by ta urodziła na wyspie Krecie. Reja tak też zrobiła.

Po porodzie Reja w tajemnicy zostawiła Zeusa pod opieką kozy Amaltei na górze Ida. Następnie Rea szybko wróciła do Kronosa i dała mu do pożarcia kamień owinięty w pieluszki. Kronos był tak ospały przez to, że połknął pięcioro z bogów, więc nie przyglądał się zbytnio kamieniowi, sądząc, że to jego syn.

Walka z Kronosem

Gdy Zeus dorósł, wrócił do pałacu ojca i zatrudnił się u ojca w pałacu. W czasie uczt podawał tytanom posiłki i ich zabawiał. Gdy Kronos zaufał Zeusowi, ten podał mu mieszankę nektaru oraz musztardy, która spowodowała wymioty. W ten sposób tytan musiał pozbyć się ze swojego brzucha reszty swych dzieci. Zeus szybko przekonał ich, aby przeciwstawili się Kronosowi.

Udał się z nimi do Tartaru po broń, która pomoże im pozbyć się Kronosa. Cyklopi wykuli im Piorun Piorunów, Trójząb i Hełm Mroku. Wkrótce potem bogowie powrócili by rozpędzić tytanów.

Po jedenastu latach walk Zeus i jego rodzeństwo wyszli z boju zwycięsko. Wypatroszyli Kronosa jego własną bronią (sierpem) i wrzucili jego szczątki do najciemniejszego miejsca w podziemiu - Tartaru. Zeus podzielił świat miedzy siebie i swoich braci poprzez grę w kości lub ciągnięcie losu. On dostał niebo, Posejdon morze, a Hades - Podziemie (był z tego niezadowolony).

Miłosne podboje króla bogów

Zeus został królem wszechświata i zdecydował się wziąć sobie żonę. Jego pierwszą wybranką została Metis, tytanida. Była córką Okeanosa. Kiedy tytanida była w ciąży, otrzymała przepowiednię. Dziecko, które miało się urodzić, miało być dziewczynką. To jednak nie było koniec wieści. Jeśliby urodziło się kolejne dziecko, to miało być ono potężnym chłopcem, który może rządzić światem. Przerażony Zeus połknął swoją żonę w całości. Kolejną wybranką boga została Temida, tytanida boskiego prawa. To małżeństwo trwało długo . Z ich związku narodziły się Hory i Mojry. Zeus nie był zadowolony z wyglądu Mojr, które przerażały wszystkich, bo miały władzę nad losem ludzkim. Król i królowa bogów zdecydowali, że rozejdą się i nie będą mieli więcej dzieci. Temida usunęła się w cień oddychając z ulgą, ze nie czeka jej los Metis i nie zostanie połknięta.

Zeus nie potrafił być sam. Od czasu odejścia Temidy próbował znaleźć sobie kolejną zonę. Najpierw myślał o Hestii. Ona jednak zapowiedziała, że chce być dziewiczą boginią. Zeus chcąc nie chcąc uszanował jej decyzję. Jego zainteresowanie więc zostało przeniesione na Demeter. Ta odrzucała jego zaloty. Nie chciała zostać jego żoną. W końcu bóg się zdenerwował i zdecydował, ze ją zdobędzie. Skończyło się tym, że bogini zboża, by od niego uciec, zamieniła się w węża. Zeus zrobił dokładnie to samo. Złapał swoją siostrę w dziurze w ziemi i po jakimś czasie urodziła im się córeczka. Demeter nie potrafiła wybaczyć Zeusowi jego podstępu, mimo że ich córka, Persefona była jej ulubionym dzieckiem.
ZeusGG

Oficjalny obrazek Zeusa w "Greckich bogach według Percy'ego Jacksona"

Ostatecznie zainteresowanie króla bogów skierowało się ku Herze, wówczas najpiękniejszej z bogiń. Niestety, nie miał lekko, bo bogini małżeństwa chciała męża, który będzie jej wierny, a Zeus nie zdawał się być dobrym kandydatem w tej kwestii. Bóg niebios tym razem postanowił nie odpuścić. Nie lubił, gdy mu odmawiano. Hera obiecała mu, że jeśli powie mu kiedykolwiek, że go kocha, to za niego wyjdzie. Zeus uciekł się do podstępu. Zamienił się w kukułkę i podczas burzy wleciał do komnaty Hery. Bogini zajęła się małym stworzonkiem z wielką troską. Następnego dnia poruszona przywiązaniem ptaszka, wyznała mu swoją miłość. Wówczas Zeus przybrał swoją postać.

- Cóż za słodkie słowa, pani. "Ja też cię kocham". Teraz ci wierzę, no i umowa stoi.

–Zeus do Hery zaraz po jej wyznaniu miłości.

Zaskoczona i zdenerwowana bogini zażądała, by jej zalotnik skończył z innymi podbojami i stał się dobrym i wiernym mężem. Zeus zgodził się bez wahania. Oczywiście i tak nie dotrzymał tej obietnicy. Zaloty Zeusa skończyły się jednak największym weseliskiem wśród bogów.

Wesele i małżeństwo z Herą

Zeus i hera

Wesele urządzano z wielką pompą na Krecie. Zaproszono każde stworzenie, a zaproszenia rozwoził Hermes. Wszyscy się zjawili, oprócz nimfy Chelone. Hermes się wściekł i przybył do niej. odpowiedziała, że jest powolna i się zaraz ubierze, a potem przyznała, że chciała zostać w domu. bóg się zdenerwował i rzucił w nią jej domkiem, a ta zamieniła się w pierwszego na świecie żółwia. Tak kończą ci, co lekceważą śluby pierwszej pary bogów.

Państwo młodzi przyjechali na miejsce na złotym rydwanie powożonym przez Eos. Ceremonię prowadziły trzy Mojry. Hera i Zeus zostali wreszcie małżonkami, a także królem i królową wszechświata. Zaproszeni obsypali ich prezentami. Matka Ziemia, Gaja również podarowała swojej wnuczce prezent, który był bogini niezwykle drogi - jabłonkę rodzącą złote owoce. Ich małżeństwo przetrwało trzysta lat w szczęściu i harmonii. Urodziło się troje dzieci: Ares, Hebe i Ejlejtyja. Ostatecznie jednak Zeus zatęsknił za radością, jaką czuł w czasie pogoni za innymi kobietami. Znów zaczął romansować, co nie spodobało się Herze. Ukrywał przed nią swoje romanse, niestety mało skutecznie. Jego kłamstwa i wymówki nie wystarczyły Hera go przejrzała, gdyż widziała te liczne dzieci (herosów i bogów) biegające po świecie, m. in. Atenę (która wyskoczyła z jego głowy) czy . Prześladowała jego kochanki i ich dzieci, w bardzo podstępny sposób. Zeus jednak nie zmienił swojego postępowania, co poprowadziło go pośrednio do kryzysu. Bowiem Hera i Posejdon uknuli przeciwko niemu spisek, chcąc odebrać mu panowanie nad wszechświatem.

Spisek

Gran Zeus by el grimlock

Hera, Posejdon, AtenaApollo chcieli obalić króla bogów. Wymyślili podstęp. Kiedy Zeus położył się spać, czwórka bogów zakradła się do jego komnaty. Skuli Zeusa łańcuchami ze spiżu. Gdy ten się obudził i zdał sobie sprawę, co się stało zaczął wołać innych bogów, ale został zakneblowany. Spiskowcy schowali Zeusa w najniższym z pałaców na Olimpie. Kiedy inni bogowie zdali sobie sprawę, że ich władca nagle zniknął zaczęli go szukać. Jednak czwórka spiskowców wmówiła im, że Zeus znowu się zakochał w jakieś śmiertelniczce. Jednakże Briareus, jeden z Hekatonchejrów widział całe zajście. Poszedł na Olimp i zniszczył łańcuchy. Wówczas Zeus wtargnął na salę tronową i rozpętał wielką kłótnię. Najbardziej zabolała go zdrada Ateny, gdyż to ją kochał najbardziej ze swoich dzieci. Herę ukarał: przykuł ją do jednego ze zboczy Olimpu za nadgarstki, a na kostki u stóp przyczepił jej obciążniki. Przez dwa dni udało jej się wytrzymać, jednak gdy przyszedł trzeci nie wytrzymała. Zaczęła kląć na swojego męża. Zeus zrzucił ją za to z Olimpu. Uwolnił swoją żonę dopiero po kolejnych dwóch tygodniach, gdyż inni bogowie zaczęli mieć dość jej ciągłych krzyków.

Wygląd

Zeus, Król Bogów miał na sobie ciemnogranatowy garnitur w delikatne prążki. [...] Miał doskonale utrzymaną brodę, czarną z ciemno-szarymi pasmami, niczym chmura gradowa. Jego przystojna twarz była dumna i posępna, oczy szare jak deszcz.

Percy Jackson, Złodziej Pioruna

Zeus-władca

Zeus był wysokim mężczyzną (gdy siedział na tronie miał trzy metry) z czarnymi włosami i brodą przyprószoną siwizną. Lubił pokazywać się w garniturach, które podkreślały, iż jest największym z bogów. Kolor jego oczu zmieniał się, ponieważ bogowie mogą zmieniać wygląd. Czasami pokazywał się z szarymi oczami, czasami z niebieskimi. Zawsze był przystojnym mężczyzną.

Charakter

Jesteś głupkiem, kobieciarzem, łajdakiem i kłamcą!

Hera do Zeusa, Greccy bogowie według Percy`ego Jacksona

Zeus bywa porywczy, gwałtowny i dumny. Nie zniesie żadnej obrazy i krytyki. Uważa, że bogowie nie potrzebują herosów ani żadnej innej pomocy. Jest też jednak sprawiedliwy i potrafi się odwdzięczać czy dotrzymywać obietnic. Jest kobieciarzem (czego nienawidzi w nim jego żona Hera). Nie potrafi dochować wierności jednej kobiecie i wiele z nich okłamuje, wmawiając im, iż jego małżonka nigdy się o tym nie dowie. Jest dumny ze swoich dzieci i nie lubi, gdy ktoś mówi, że jego dziecko jest lepsze od, np. Heraklesa (jak Posejdon w "Ostatnim Olimpijczyku").

Hera i Zeus

Umiejętności dzieci Zeusa:

  • "Ujeżdżanie wiatru"- czyli po prostu latanie.
  • Przyzywanie piorunów i panowanie nad nimi.
  • Elektrokineza - jego dzieci potrafią narzucić ładunkom elektrycznym swoją wolę.
  • Aerokineza - panowanie nad wiatrem.

Ciekawostki

  • Zeus do starogrecku pisze się "Ζεύς", a wymawia dzeus, po nowogrecku "Δίας" dias co oznacza "Jowisz".
  • W  książce "Zagubiony Heros" wspomniane jest, że lubi garnitury, telewizory i "chińskie żarcie na 28 ulicy".
  • Jego świętym drzewem jest dąb, a zwierzęciem orzeł.
  • Jego rzymski odpowiednik - Jowisz, to piąta w kolejności oddalenia od Słońca planeta.
  • Wśród wszystkich olimpijczyków Zeus ma najwięcej dzieci, bo około 71.
  • Często kłóci się ze swoją żoną Herą - jest ona zazdrosna o jego liczne kochanki.
  • Zeus często wskazywany jest jako najmądrzejszy z olimpijczyków, ale raczej tego nie widać.
  • Percy boi się latać przez jego królestwo.
  • Pojawia się na okładce ,,Greckich bogów według Percy`ego Jacksona".
  • Kiedyś Tyfon wyrwał mu ścięgna u rąk i nóg.
  • Jest najmłodszy z Wielkiej Trójki.
  • Mimo że jest kobieciarzem, nigdy nie spał z Afrodytą.
Wilkołak
Bogowie i Boginie
Główni bogowie greccy
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi bogowie greccy
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy
9c8e00151dc7

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Zeus

  • Przypadek ?

    15 wiadomości
    • Illuminati poprostu 
    • Gromowładny napisał(a):Hej, ludzie! Ostatnio uczę się na WOS-ie coś o ONZ. Nie interesowałoby mnie to, gdyby nie jeden mały drobiazg : ...